Visar inlägg med etikett lärarjobb. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lärarjobb. Visa alla inlägg

lördag 14 januari 2017

Skolsjukt

Visst kan man få ont i magen för mindre!
Skolvärlden har blivit så sjuk, så att vi som jobbar där understundom känner oss illa till mods.
Jag tänker på den helsjuka flyttkarusell som är igång, och som kan göra den mest stabile illamående av mental yrsel.


I vår skola fick vi en förkänning av vad som komma skulle för ett och ett halvt år sedan. Ett par lärare sa upp sig, och som jag tolkade det, så var det en känsla av att de blivit orättvist behandlade i lönesättningen som orsakade flytten.
Naturligtvis trodde vi att det skulle finnas nya lärare på plats då höstterminen började, för så hade det ju alltid funkat förut.


Det tog en bit in på terminen innan vi var fulltaliga igen. Den fulltaligheten varade bara några veckor, sedan så var det dags för ny uppsägning. Nyanställda lärare har bara en månads uppsägningstid ( efter ett års anställning har man tre månaders uppsägningstid) så återigen, så var vi en man kort. Detta löstes genom duktiga och ambitiösa outbildade vikarier, men det blev ändå en jobbig tid för den som jobbade närmast vikarierna. Någon måste ju ha huvudansvaret, och det ska vara en legitimerad pedagog.

När hösten kom var vi  helt behöriga vad det gällde pedagoger igen.  Men säg den glädje som varar. De som sist anställts kunde efter jullovet försvinna till ett nytt jobb, med bara en månads uppsägning.
Rekrytering inleddes omedelbart, men att finna någon - numera ens obehörig- som vill åka till en lite avsides belägen fantastiskt fin skola, det finns inte att uppbåda.
Nybliven pensionär ställde upp på del av tiden, vi andra har fått ta på oss mer tjänstgöring och i fler klasser. Klart mer arbetsbelastande, även om det efter en vecka inte känts så, då vi har världens mest fantastiska elever. Men det är ju de som blir förlorare, för även om alla vi som är kvar är goda pedagoger, så blir det ingen riktig kontinuitet i elevernas undervisning.


Vi är absolut inte den värst drabbade skolan. Hos oss har ingen lämnat för att de varit missnöjda med det senaste lönelyftet, det som var ämnat för de "bästa" lärarna och som gav 2500 kr extra i månadslön, i de flesta kommuner.
Visst finns det skolor i vår kommun som sett sina lärare byta kommun för att få upp lönen, det tror jag nog, för jag har läst i media att så är fallet i väldigt många kommuner. Det finns större skolor, där tiotalet lärare sagt upp sig samtidigt, där man inte fått någon ersättare, och där eleverna
 ( företrädesvis på högstadiet) möts av ett meddelande "Lektionen inställd".


Snälla regering! Inga mer idiotiska lärarlönereformer. Alla ska premieras, inte bara en del, för vem kan avgöra vilken lärare som är "bra" eller ej?
Snälla "facket".... eller vem det nu är som ska göra det.... Gör en överenskommelse, en lagstiftning eller vad som helst, som säger att alla lärare anställs på helår, och inte kan byta arbetsplats mer än under sommarlovet.

Vi kan inte fortsätta med den skolsjuka som har drabbat landet. Både vi lärare och våra elever behöver lugn och ro, för att få till så bra skolresultat som möjligt och för att ge våra fina elever en så trygg skolmiljö som vi bara kan. Jag är gammal, det må så vara, men jag tycker fortfarande att vi ska vara föredömen för våra elever.... och den som hoppar av ett fungerande arbete med kort varsel... för att få mer i lönekuvertet.. eller en mer bekväm undervisningssituation, den är inget föredöme. Vi ska visa våra elever jävlar anamma, inte ger vi upp, vi tror ju på det vi gör och tror att eleverna ska göra detsamma.

Det skrivs och pratas så mycket i media om att vi ska tillbaka vår plats som en av världens bästa kunskaps/förmåge-nationer. Den visionen, den kan vi sluta tro på, i det läge som har blivit. Först måste skolsjukan botas!

onsdag 21 april 2010

Teaching Tomorrow Today

Hittade denna lilla video i Learning labbet, på en e-twinningkurs om kommunikations/samarbetsverktyg på webben. Tänkvärd.... bara det att jag tycker att detta inte alls är en bild av framtiden, utan en bild av den tid som är.

Var på sambedömningsdiskussioner ang. nationella prov idag. Många av kommunens 4-6 lärare var där. Jag blev lite förskräckt över hur många som tycker att det är bättre att UNDERKÄNNA ett prov än att anse att det har nått kravnivån. Så att man markerar...... det var så man kände sig mörkrädd inför vad framtiden har med sig.... för de flesta av oss gamla lärare tyckte att det är en klar vinning i att leta efter så mycket positivt som man någonsin kan.

Och den klart viktigaste med dessa prov är ju ABSOLUT att se dem som diagnoser och att använda dem för att utröna vad varje elev behöver träna mer på. Eller kanske t.o.m undervisas i mindre grupp... om man nu hade haft resurser för det.

onsdag 21 oktober 2009

Mera möten, mattemänniskor medverkar


På dagens områdeskonferens, så medverkade tjejerna från Navet. Naurligtvis handlade det om matte. Dagens ämne var skolgårdsmatte. Nya tankar för mej - och intressanta.

Ett bra sätt att snabbt lära geometriska figurers namn är ju att göra samma lek, som då man byter träd. Alla pentagoner byter plats, alla trianglar byter plats, alla figurer med nittio graders vinklar i byter plats, alla figurer utan vinklar byter plats.... ja man kan fortsätta hur långt som helst. Kollega J kom direkt på en variant, att göra måla area på en del figurer - att märka ut omkretsen av andra. Du står på eller i en figur....


En annan användbar figur var cirkel/cirklarna med tal 1 -10. Vi gjorde en multiplikationslek. Bestäm en siffra 1 -4. Ledaren kastar en sten som hamnar på någon siffras område, multiplicera denna siffra med din egen, fortsätt sedan att multiplicera och addera de olika produkterna tills man kommer till hundra - men du måste sluta i tid, man är "UTE" om summan blir över hundra.


Tallinjen med såväl plus som minus var också uppritad. Vi fick bl.a ställa oss vid det tal som vi tyckte var lagom temperatur - och det var en uppgift som gav upphov till en del diskussion. Vad då lagom varmt ? Ute, inne, i vattnet????

Kul och utvecklande - och jag tar gärna emot fler idéer på skolgårdsmatte/utematte.

En mindre rolig information var att den databas där vi skriver omdömen och IUP i, helt ska byta skepnad. Vi har haft PODB (jag kommer inte ihåg vad förkortningen står för) i 4-5 år, och är nu inkörda i hur den fungerar. Men nu ska allt stängas ner och byggas om - och först den 18 nov får vi nästa utbildning i hur den funkar.När jag då ställde frågan om vi kunde få fram till den 20 januari på oss att lära oss databasen och skriva omdömen om eleverna, så fick jag ett rungande NEJ av den som makten besitter. DET SKA VARA KLART FÖRE JUL!!!

Jag blir så besviken på ett sån´t bemötande - och jag blir också besviken på mina kollegor - ingen annan öppnade munnen, och jag tror att det är fler än jag som är trötta och stressade när vi går mot adventstid. Varför måste lärare vara så otroligt flata - bara tiga tyst och göra som sagt är, trots att det ofta slutar i knägång och aska?


torsdag 6 augusti 2009

Ytterligare yrke?


Konstiga morgonfunderingar man har så här på sommarens andra ( och näst sista ) feriedag. Semestern tog ju slut i tisdags.
Mina funderingar har gällt grundskollärare som måste lägga del av sin tjänst på fritids. Jag tror nog att det förekommer på antalet skolor. Att vara grundskollärare och fritidspedagog är ju inte riktigt samma sak - tycker jag. Att splittra upp sin tjänst på ytterligare yrkesverksamhet skulle kunna ge sämre kvalitét i undervisningsyrket. Dessutom är det svårt att bli en bra fritidpedagog, under några timmar i fridtidsgruppen.... Och den verksamheten får ju inte bara bli barnpassning.... tycker jag. Och om man nu måste ta av grundskoleresurser för att fritidsverksamheten ska vara fullt bemannad, är det då inte bättre att en person har en tjänst som innefattar övningsämnen ( t.ex) i skolan och sedan har stor del av sin tjänst på fritids. På så sätt jobbar man ju inoom näraliggande ämnesområden, och man har möjlighet att lära sig och göra ett bra fritidspedagogjobb också. Detta i stället för, som jag vet förekommer, ett antal grundskollärare går in på fritids under ett par timmar varje vecka. Det känns ju varken hackat eller malet...
Så gick mina tidiga morgonfunderingar.... vill gärna veta vad ni andra har för åsikt i detta. Jag må vara helt fel ute.....
Ytterligare ynnest vore att Elfsborg kunde slå Braga på Borås Arena i kväll. Ysterhet skulle då ytbryta.... eller heter det utbryta....?
Ha en bra sommardag och njut av blommorna vid Cramers perennplantering!

måndag 6 juli 2009

Erfarna entusiaster

... har jag omgett mig med denna dag. Erkända eliteleventuiasmerare med enorm erfarenhet...
Gamla kollegor, med andra ord.

Kollega K träffade jag redan på tidig förmiddag, för att vi tillsammans med vår eminenta Eu-samordnare skulle gå igenom det vi behövde förbereda inför vår drama-kurs på Hydra i september. Vår Eu-tjej är en pärla, och har uppmuntrat så många av kommunens pedagoger att söka Comenius-kurser, så att den lilla kommunen denna ansökningsperiod, har fått sig tilldelat 10% av avsatta EU-medel, tänkta för hela landet. Man ska till Island, till Malta, till Skottland, till Tjeckien och till Spanien på olika veckokurser. EU betalar kurs och resa ( man kan få betala en liten del ur egen ficka) och kommunen står för vikarier.


Tranemo kommun ligger ju verkligen i framkant, vad det gäller att entuiasmera till EU-kurser! Synd, att inte fler känner till dem, för det är riktiga kvalitétskurser. Det är inte så lätt att söka på egen hand, men nu när jag gjort det en gång, så kan jag hjälpa till. Programkontoret i Stockholm är också behjälpligt. http://www.programkontoret.se/sv/Program-Stipendier/Program1/Programmet-for-livslangt-larande/Comenius/Comenius-fortbildning/


Leta upp din egen kurs! Det finns ett digert kursutbud!



I Tranemo finns en vandringsled på 5,5 km. Den går i ett synnerligen naturskönt område runt sjön. Backtimjan blommade rikligt, liksom den vackra kovallsläktingen Dag och Natt.


När jag kom tillbaka från vandringen, bjöd gamla vännen och kollegan R in mig till en guidad tur i hennes jätteträdgård. Vi pratade också om hur skolan har förändrats under senare år. Man känner sig inte lika viktig längre, får inte alltid samma stöd från ledarhåll, har inte samma möjlighet till inflytande som förr. Det gäller att använda sin erfarenhet och sin entusiasm, och våga tro på det man gör, trots att man ibland får signaler om att man är obekväm, när man inte går i riktigt samma lika-görande- fålla, som man förväntas göra.



På Hofsnäs väntade två andra gamla kollegor. Vi brukar försöka träffas varje sommar, vi som jobbade ihop förr. Ibland är vi sex-sju stycken som ses, idag var vi bara tre. Vi pratade mycket skola, under de tre och en halv timmar som vi satt i soldis och vattenglitter, utanför vackra Hofsnäs herrgård. Det är jobbigt, det yrke som vi valt - ibland är det övermäktigt. Man får också mycket tillbaka - ofta kommer struliga elever tillbaka gång efter annan, och ger en positiv bekräftelse. Att jobba två pedagoger tillsammans, för att kunna dela på arbete och samtidigt vara varandras bollplank - det är idealet - det var vi alla tre eniga om.... Tillsammans har vi ungefär 100 års lärarerfarenhet - så vi bör ju veta.... Synd bara att inte de styrande, varken från politikerhåll eller tjänstemannhåll, konsulterar oss när man ska klubba igenom något? En riktig dundertabbe, att inte ta råd från de som vet och kan.....

Mycket skolprat, denna dag - vi har svårt att släppa vårt jobb - vi erfarna ( och säkert även många mindre erfarna) entusiaster.....


På Hofsnäs finns en hantverksstuga. Vi avslutade vår eftermiddag med att gå in där och njuta av vackert hantverk och nyttiga bra- att- ha saker....



Den här handsydda tavlan borde vi alla ha framför ögonen ibland - åtminstone i semestertider!