torsdag 26 mars 2009

Billiga, blanka, bredradade blädderblock...




... var under en lång period, min största förbrukningsvara i skolarbetet. Ett blädderblockblad kunde användas till mycket - att spara viktiga anteckningar och kom ihåg på, att skriva mindmaps och andra tankeanteckningar på, att ha som anteckningspapper vid grupparbete, att rita på, att knöla ihop till bollar, att riva figurer av....


Men det var under en annan tid, fast inte så länge sedan... Under nittiotalet gjorde jag av med ett ansenligt antal blädderblock.


I mitt nuvarande klassrum finns krokar för upphängning av ett stort block, så jag tog upp ett under förra läsåret. Sorgset har det hängt på väggen och blivit lite sladdrigt och blekt.


Idag fick jag plötsligt en "blädderblocks-knäpp". Varför inte använda dess blad att skriva ner yrken på engelska på....i stället som annars, små papper eller bok.


Oj, vilken fart det blev på barnen, sällan har så många yrken letats fram ur minne och lexikon... varje grupp skulle sätta upp sitt papper och då gällde det att inte det var för magert innehållsmässigt!


I so skulle vi börja med ett arbete om Jesus.Tänkte i vanlig ordning först kolla vad barnen vet och kan.... Blädderblocken kom ånyo till användning. Man gjorde anteckningarpå olika sätt, mest som mind-map. Snyggt blev det - och vilken aktivitet. Biblar plockades självmant fram ur hyllorna och en pojke hittade en väldigt intressant text, där Jesus sticker ut hakan och inte skräder på orden. Genast blev det en diskussion om Jesu godhet - och om man både kunde var god och sträng/tuff. Det var svårt att få barnen att sluta, när det blev gympadags.


Efter en knapp halvtimme sattes de stora papperen upp på vita tavlan - och vi kunde konstatera att alla vet mycket om Jesu födelse och död. Och att man vet att det var någonting med får, mycket mat och gå på vatten däremellan. I morgon går vi in i lärobok och Bibel och kollar... Alla är motiverade....

..........och jag tycker att klassrummet känns tämligen retro, med alla uppsatta papper. En härlig känsla att se att även det gamla duger - och att det är omväxling i arbetssätt som ger motivation och arbetsglädje..... med nya kunskaper som resultat.

1 kommentar:

  1. Allt som vi har till hjälp i vårt klassrum duger - oavsett om det är från "stenåldern" eller från dags datum. Jag gillar också blädderblock ;D

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas