torsdag 12 mars 2009

Kallets konsekvenser

Visst har jag hört att barn bör vara hemma i 48 timmar efter en magsjukas sista eruptionstillfälle. Men gäller det vuxna? Knappast oss som jobbar i skolan i allafall - vi går ju till vårt jobb, så länge vi kan stå på benen. Det blir alldeles för besvärligt annars, när kollegor tvingas lägga om sina lektionstankar, för att ta hand om ens klass.

Så man tror - som med allt annat - det ordnar sig, det händer inget.

Jag kom till jobbet sexton timmar för tidigt. Idag hade en vuxen och en av mina elever magsjuka.

Pratade med sjuksköterskan Å, som hade dagens gympapass. ( Det var två veckor sedan som jag var på ett sådant senast, och det kändes!)

- Magsjuka har en inkubationstid på omkring 72 timmar och smittar upp till 48 timmar efter det man slutat kräkas, berättade hon. Detta gäller även lärare.

Så nu har jag lärt mig ytterligare en sak denna händelserika vecka - och jag ber L och P ( de hittills drabbade) så jättemycket, och lite till, om ursäkt för min formidabla klumpighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas