tisdag 3 mars 2009

Yvigt yrke

Började redan igår med att förbereda i gångstarten av Storyline - "För hundra år sedan". Bakade sockerringar för att barnen skulle få uppleva tiden med mer än ett sinne.
Sysselsättning: Bagare

Före skoldagen början kom en elev som behövde prata av sig. Sysselsättning: Kurativt lärararbete

Lektionerna började för dagen. Sysselsättning: Lärare

Skulle vid igångsättningen av Storyline "För hundra år sen" gestalta en lärarinna från anno dazumal. Sysselsättning: Skådespelare

Barnen hade slöjd. En pojke hade bråkat med en annan. Behövde tröst. Fick dessutom sitt broderi till sig att ha i klassrummet. Sysselsättning: Kurativ slöjdlärare.
Satte dessutom ihop veckans matteläxa och förberedde för fortsättningen av Storyline Sysselsättning: Planeringsarbete för lärare, läromedelsförfattare

Ringde kansliet och kollade var jag kunde beställa en digital fotoram till skolan. " Du få ringa och höra hur man gör när man beställer till skolan/kommunen" fick jag till svar. Sysselsättning: Kontorspersonal

Åt tillsammans med barnen. Några bord var inte avtorkade. Gjorde det.Sysselsättning: Bespisningspersonal

Hämtade TVn och krånglade den genom korridorerna. Sysselsättning: Vaktmästare
Såg på engelsk film med barnen. Därefter improvisationer på svenska. Sysselsättning : Lärare

En elev hade glömt gympakläder. Han ville väldigt gärna vara med, undrade om jag hade bilen med, så jag kunde hjälpa honom med det. Sysselsättning: Privatchaufför

Musik i en annan klass. Sysselsättning: Ideéll musiklärare.

Målade bakgrunden till en fris inför morgondagens storyline. Sysselsättning: Konstnär (????)

Tillbaka till eget klassrum. Det låg några pennor kvar på golvet. Städerskan låter dem alltid ligga kvar, så jag röjde upp. Sysselsättning: Lokalvårdare

Hem en stund och vila.

Sent eftermiddagsmöte med några barn och deras föräldrar. Relationsproblem barnen emellan.
Sysselsätning: Kurator ( finns ingen kuratorstjänst! )

Hem kl 18.45

Försöker fokusera på morgondagens planering.

Visst är läraryrket omväxlande! Men pedagog.... ja, inte var det många minuter som jag var det idag......

1 kommentar:

  1. Hahaha - det där känner jag igen!!!! Vi måste vara fantastiska som kan så många yrken ....

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas