söndag 22 mars 2009

Fritz´ första fångst ...


....för säsongen, visade han stolt upp, när jag var ute och tvättade bilen.

Svansen högt, hög rygg, huvudet högt, musen i munnen. Ett mirakel av stolthet!


På fredagar brukar jag ställa olika frågor till mina elever och de får svara på frågorna i en bok, som jag sedan med stort intresse läser.


Jag har t.ex. frågat "Om du vore ett djur, vilket djur skulle du då vara". Naturligtvis har de allra flesta skrivit att de vill vara starka och / eller vackra djur - lejon, tiger, panda, rådjur, hare, katt....


Ingen enda har någonsin kommit på idén att vilja bli en söt liten mus.....


....och då tänkte jag att det är smart tänkt.... vem vill vara mus............fällfångad, utslängd, förgiftad, föda för mängder av djur... vad har det lilla djuret gjort för ont för att leva avskydd och under ständigt livshot?

Livet är absolut inte rättvis - varken för möss eller människor!

3 kommentarer:

  1. Hej! Kul fråga till eleverna. Du kommenterade för ett tag sedan i min blogg. Nu har jag hittat dig. Mina elever har fått välja sina djurfavoriter. Nu gör vi en liten "film" i Photostory på engelska. Ha en bra arbetsvecka, hälsar Inga från ingas Tankställe.

    SvaraRadera
  2. Photostory är toppen - det är så bra att barnen kan lära varann - och strax kan de mer än jag!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas