onsdag 7 juli 2010

Jönköping journey

Jönköping har blivit en fantastiskt fin och inbjudande stad. En dag som denna, då Munksjöns vatten lyser klarblått liksom stora Vättern, ja, då måste det vara en av våra vackraste städer. Lagom stor, man promenerar från ena änden av centrum till den andra, utan att få ont i fötterna.
Träffade min vän från lärarhögskoletiden där idag. Vi umgicks mycket under vår studietid och åren därefter. Men så fick vi barn, kom ifrån varandra, träffades säkert inte på femton år. När vi tog upp kontakten igen, så kändes det som det bara var några månader sedan vi sågs sist. Härligt med sådana vänner. Nu ser vi till att träffas åtminstone en gång om året, och det är ju alltid lättast under sommartiden. En stunds fika och prat och sedan gör vi något tillsammans.

Denna gång tittade vi på proggaffischutställningen på Jönköpings museeum. Rena rama nostalgin för oss femtiotalister. FNL, Nationalteatern, Hoola Bandola, NJA-teatern .... Affischer och skivomslag som förde tankarna till det revolutionära tidiga sjuttiotalet.
Är det någon mer än jag som känner igen den här typen av affisch?

Och hur mycket har genusperspektivet förändrats sedan tidigt sjuttiotal? En del, tror jag ... men visst sitter man fast i en del av följande fördomar fortfarande.... och det är lite skrämmande.


Utmed kanalen höll man på att förbereda för en internationell marknad som skulle hålla på hela helgen. En låda med sådana här läckra fetbladingar skulle jag velat köpa. Skulle passa perfekt i betongkrukor. Men kommersen var inte igång än, synd nog.


Jönköping är absolut inte världens lättaste biliststad. Körde fel när jag skulle hem - det är inte första gången jag fått ta någon extra runda för att komma ur den staden. Men till slut lyckades det....

I morse fick jag ett telefonsamtal från min gamla brevvän, som jag plitade ner några sidor till i söndags. Hon inbjöd oss att komma till dem i deras fritidshus norr om Umeå, nu när vi ska ut och åka nästa vecka. Superroligt! Vi har haft kontakt - sporadiskt- under alla år, sedan slutet av sextiotalet - men inte träffats sedan 1975. Så det ska bli kul!

3 kommentarer:

  1. Jönköping är en vacker stad! Jag bodde där i 9 år och trivdes bra.

    Tråkigt med bilderna! Jag hade problem i början, men nu funkar det alldeles utmärkt. Förut tog det jättelång tid och "tuggade" när man laddade in bilder. Det brukade hjälpa att klicka på "Cancel" och gå in igen. Om det står "loading" uppe till höger laddar den fortfarande och brukar komma så småningom. Om det inte funkar kan man gå tillbaka till den gamla.

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! Nu kom alla fina bilder. Kul!

    SvaraRadera
  3. JAg har gått tillbaka till det gamla..... Funkar bra egentligen, men ville ju prova!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas