Jag vet inte hur man skriver LPP på andra skolor - och jag skulle hemskt gärna vilja veta.
Vi har i vårt bedömningsverktyg en inlagd modul för Lpp- görande. Alla texter tas från läroplanen. Gillar inte det ... jag vill skriva med egna ord!
Innan skolan började så gjorde jag en egen LPP i ett Worddokument - eller rättare sagt Open .org .. det är det skrivprogrammet som jag har på datorn. Tycker att det blev kortfattat och bra.. egna ord.... och så gjorde jag en elevvariant, för att barna ska se vad de förväntas lära sig.
Men jag är en processmänniska, jag kommer på nya moment hela tiden. Som dagens lektion -
hade med tolv olika matvaror från naturen. Barnen skulle avgöra vad det var, samt vilken del av växten det är som används.
En sagolikt bra lektion! Eleverna diskuterade med varann, i liten grupp, i större grupper - och med mej. Växer tomaten under jord, - löken, är det bladen på växten, -socker, är det frön....?? Man luktade, klämde och smakade på de olika matvarorna.Trodde ju att jag skulle ha den hemmaodlade löken tillbaka hem- men inte- man åt gladeliga stora bitar av den. Och grimaserade....
Som extra bonus så var det grönsakssoppa till lunch. Barnen konstaterade att de ätit såväl blommor som rötter.
Så här skulle mycket mer av undervisningen vara .... se, känna, lukta, smaka..... idag var det en lärande lektion.
Inte hade jag den i LPPn - den tillkom i hjärnan för ett par dagar sen.
Får väl göra som några av mina kollegor i området säger .... först gör vi en vanlig planering ... och sen får vi skriva in den som LPP efteråt. Nä, så kommer det inte att bli, då blir det inget skrivet ... jag är ingen som vill spela ett spel för konstlade gallerier.
Och nog tycker jag att bra lektioner går långt före en bra LPP. Men kanske kan jag så småningom hitta ett sätt som funkar ... skulle hemskt gärna veta hur andra gör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas