torsdag 15 september 2011

Små skolor, sammanslagning, större skolor?

Igår hade vi friluftsdag. I regn och blåst. Friidrottsmästerskap. Gammal tradition. Tre skolor, i numera åter gemensamma rektorsområdet, träffas, och alla elever deltar i någon av de fem/sex grenarna som står på programmet. Höjd, längd, kast/kula, 60 m, 1500 m. Det är ju så att några är mer skapta för och mer tränade i friidrott än andra, så det blir ett fåtal som vinner många priser =diplom.
Men alla tycker ändå att detta är en kul dag. Man gör så gott man kan, och även om det inte är gott nog, så är det ju ett resultat som man delar med flertalet. Man träffar nya och gamla vänner, man har trevligt tillsammans, man hejar på sina mer friidrottstalangade vänner.

Idag skrev vi en berättelse om hur det är att vara vinnare, mästare,etta. Några av de mer mogna skrivarna skrev referat, några med skrivandetalang och humor skrev riktigt roliga berättelser.
Vi läste några idag, sparar en del tills i morgon.
Efter dagens uppläsande räckte en av eleverna upp handen och sa:
- Kan vi inte slå ihop alla våra skolor, så att vi kan träffa många kompisar varje dag!
Jag undrade om övriga klassen tyckte likadant, och det gjorde fyra femtedelar av den tjugoetthövdade barnaskaran.
Detta fick mig att berätta om skolchefens förslag och beräkning, att det skulle vara billigare att bygga en ny skola i mitten hela området, än att renovera de tre som finns nu. Jag tycker att skolchefens förslag är lysande. ( Har skrivit om detta tidigare) Mina kolleger är helt eniga med mig.
Man skulle vinna så mycket på en sammanslagning. Naturligtvis en ny ändamålsenlig skola, men också ett utökat antal lärarkompetenser och flexibilitetsmöjligheter. Dessutom skulle all undervisning kunna ske i homogena klasser. Efter att de tre senaste åren arbetat i blandad form (5-6, 3-4, 4-5) så ser jag inga som helst vinster vad det gäller undervisning eller kunskapsinhämtningsmöjligheter med s.k.B-form.. Inte ens socialt, ser jag någon större vinst, även om det, ur den synvinkeln, för några elever kan kännas motiverat att åldersblanda sig.
För elevernas del så blir det fler kontaktytor, både med lärare och med kamrater, i en större skola.
Så jag ser bara fördelar med den centrala sammanslagna skolan med ca 250 elever från F -6.

Jag vet att föräldrar och andra i samhället boende personer inte gillar tanken. Men de tänker bara en tanke, och det är att ett samhälle utan skola är ett dött samhälle, ett samhälle som inte lockar till inflyttning.
Den inställningen tror jag är farlig, man sätter på skygglappar och ser bara det man vill se, därför att man  hört och lyssnat till dessa farhågor.

Intressant att eleverna vill söka sig samman, iallafall från tio årsåldern. Har ju ingen erfarenhet av elever som är yngre än klass tre, så jag ska inte uttala mig om vad som är bra för dem. Iallafall tror jag inte att det är bra att en enda lärare får slita med en ett-tvåa, för att barnantalet är för litet för att dela klassen.

Sa till eleverna att de får träna på att skriva insändare nästa långpass i storgrupp. Insändare där de propagerar för den stora skolan.... eller den lilla.... Blir spännande.

Skolinspektionen hade uttalat sig idag. Lämnat in sin inspektion till högsta instans och delgett denna hur illa beställt det är med elevers kunskaper. Tacka sjutton för det, tänker jag. Statlig styrning och kommunal hantering/budgetering. Funkar ju bara inte. För att skolan ska ge alla elever likvärdiga kunskaper så behövs RESURSER. Resurser, det är till 75 % fråga om fler MÄNNISKOR och till 25% fråga om mer digitala verktyg. Som det är idag, tycker jag att det är en kränkning mot hela lärarkåren, när man i media slår på stora trumman, för att man misslyckas att ge grundskoleeleverna de kunskaper som krävs för att fortsätta på gymnasiet. För folk fattar inte riktigt att det handlar om politik och två olika huvudmän.Tror inte jag....

Långa dagar blir det. Gick hem kvart över fem idag. Under veckan som gått så jobbade jag med skolan en hel del av söndagen, och har sedan jobbat långa eftermiddagar och en del tid på kvällar. Sa till min kvarvarande kollega att vi gjort vår 45,5 timmar denna vecka, fast det bara är torsdag. I morrn skulle vi antingen ta ledigt eller ha övertidsersättning. Eller komptid. Vilket vi skulle haft om vi haft 40 timmars vecka. Vilket är mitt tredje stora önskemål vad det gäller skolan.

Sammanslagning, mer resurser, reglerad arbetstid - det är mina tre skolönskningar denna mörka septemberkväll. Nu väntar jag bara på att skolfén ska komma och uppfylla dem.

3 kommentarer:

  1. Låter så spännande med en helt ny skola. Det skulle varar roligt att vara med och bygga upp - fast mycket jobb att få ihop den. Hoppas skolfén kommer snart.

    SvaraRadera
  2. Hoppas också att skolfén dycker upp!! Allt att vinna tycker jag=)

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning!

    Jag instämmer i din åsikt att det inte är enbart bra med små enheter. Jag tror på EN större skola med högre kompetens än att bevara varenda byskola. Eleverna får större möjligheter att möta likasinnade, desto fler lärare, desto fler om att söka finna möjligheter i yrket. Desto mer kompetens att dela med sig av också till varandra. Det blir även billigare för samhället.

    Givetvis finns det både för- och nackdelar med större skolor. Nackdelarna är att många elever får längre färdväg och därmed längre skoldagar. De elever som har svårt att umgås i större grupper kanske mår sämre i en sådan skola, det har jag inte tillräckligt med kompetens för att avgöra.. mer en gissning...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas