torsdag 19 april 2012

Mest måsten....

... mindre ( minimal) utveckling......              

Är det inte så med skolan idag?


Kom för ett par timmar sedan hem från åtta timmars kompetensutvecklingsdag. Inte blev det någon kompetenshöjning för någon under denna dag, bara en massa måsten som skulle administreras.

Visst kan man skriva rapporter och göra annan dokumentation, men den måste vara till nytta och den måste leda framåt.
År efter år har vi i de administrativa måstepapperen angett behovet av mer resurser och ökad datortäthet. Det förstnämnda har minskat, det sistnämnda är status quo.

Läste dels kommentaren från gårdagens inlägg från kloka vännen Inga och dels blogginlägget från kloke bloggaren Anders Erenius.  Båda uttrycker detsamma som jag och så många andra känner: Det är nog nu!
Barnen behöver god undervisning i tiden, och det ger vi dem inte om vi följer alla bakåtsträvande förordningar. Vår kunskap, erfarenhet samt forskning bör vara vägledande. Undervisningen ska prioriteras, bedömningarna ska vara formativa.

Kan vi lärarfolk få till en kraftsamling, där det tydligt framgår hur de allra, allra flesta ser på måstepappersexercisen, som har fått betydligt större betydelse än själva undervisningen?
För elevernas skull och för det framtida Sveriges skull!



1 kommentar:

  1. I eftermiddag var jag kallad till ett möte för sambedömning med alla kollegor i området som genomfört nationella prov i matematik för år 6. Det är trevligt att träffas och nyttigt att gemensamt diskutera svåra bedömning. Men vi undrade allihop vem som ska läsa alla blanketter vi fyller i. Hur ska allt detta arbete vi lägger ner på rättning och analys gynna elevernas utveckling? Det är eleverna och mötet med dem vi vill ha i fokus inte kunskapskrav och pappers jobb.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas