tisdag 30 oktober 2012

Kreativ kunskap, kvalitétskompetens

ÄNTLIGEN!
En riktig kompetensutvecklingsdag, inte bara läroplan i teori, utan läroplan omsatt i verklighet.. Vi var bara åtta stycken som tog del av den.... Jag är glad att få tillhöra den lilla utvalda skaran.....

Vi var på Navet i Borås. Några veckor efter skolstart hade vi ett första möte med personalen för skolornas och barnens natur/teknik/matte-centrum i västra Sveriges andra största stad. Vi diskuterade vad vi ville ha hjälp att utveckla, och fastnade för ett par teman... Energi och Kraft/Friktion.
Idag  fick vi ta del av det som man utarbetat inom de båda områdena, och fann kreativa lösningar som kan ge kunskapsutveckling och möjlighet till entreprenöriellt lärande inom ett antal olika ämnen, biologi, fysik, kemi, teknik, matematik, geografi, samhällskunskap....
Lite exempel på olika försök av kompetent kvalitet:


 Solen är avgörande för vår existens.... och inte bara vår sol, utan den sol/ de solar som funnits före vår sol.
Växter dras av sin natur mot ljuset.

Gör en labyrint inne i en låda och skär ut ett hål på ena kortsidan. Lägg  ärtor, bönor eller en potatis längst in i labyrinten. Vad kommer att hända?


 Syre är avgörande för att förbränning ska ske.
Hur länge brinner ett ljus i ett slutet rum innan den gjort slut på syret?
Hur länge brinner ljuset om den får sällskap med en grön växt?
Brinner det längre om man belyser den gröna växten?
Brinner ljuset längre eller kortare om man ställer alltihop i mörker?

Hur påvisar man att koldioxid utvecklas vid förbränning? 
Jo, rödkålslösning, det funkar som den allra bästa indikatorn!


 Av citronsyra , bikarbonat och vatten tillverkar man snabbt och enkelt sin egen koldioxid/kolsyra.
Den är tung och går att hälla ut. Man visar dess kvävande effekt, genom att hälla koldioxiden över ett brinnande ljus. Man kan påvisa att den är sur, genom att hälla den i en behållare som delvis är fylld med rödkålslösning.

 I den stora bägaren tillverkade vi koldioxid, två delar bikarbonat, en del citronsyra + vatten.... eller bara bakpulver + vatten.
Av såpvatten blåste vi bubblor, som vi fångade i den två liter stora bägaren....


Ingen av oss hade gjort detta spektakulära - men enkla försök.


 Bubblorna svävade länge och växte sig allt större  alldeles ovanför det kyliga skiktet av kolsyra.
Superkul, användbart, lärorikt!

 Efter lunch handlade det om kraft och friktion.
Då paltkoma inträdde efter buffélunchen, så tog det ett tag innan jag kom på att ta fram kameran.

Vi började att kolla vad man ska använda för "glidmedel" att få minsta möjliga friktion, då man t.ex. åker rutschkana. Tejpovansida funkar bra, men knäckebrödsmulor eller hela knäckebröd funkar ännu bättre.

Kan en uppvikt hundralapp bära en enkrona? Ja, Martin visar att det funkar.  Han fick tipset att utgå från en vikt sedel!


 Hur kan man väga utan våg? 
Här höll vi på en stund och insåg att det var inte riktigt lätt.... Så jag skickar uppgiften med Camilla, som har teknik i min sexa ... och så tar jag, i fysik,  hand om de betydligt enklare försöken vad det gäller energi.... :)


En avslutande diskussion under det att solen sken in genom de stora fönstren i Navet/Mediapoolshuset.
Man har fått 1,25 milj kronor från Skolverket för att utveckla kvalitét på undervisning i no/ma samt kompetensen hos lärarna. Nu blir det så att vi får ta del av detta.... och får komma tillbaka på konferenstid/studiedagstid!  Vi är mycket glada över denna möjlighet och ser fram emot såväl fortsatt samarbete med Navet som att samverka inom vårt område, med tre skolor, samt att få sätta igång att undervisningen med eleverna.

En kul dag, som gav energi i stället för att ta!

3 kommentarer:

  1. Härligt! Kört hårt! Själv har jag varit i Kinna och geocachat med Katrin. Riktigt mör efter en heldag. Skönt med lov! Ha det bra i London!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt. En sån kompetensutvecklingsdag vill jag också vara med på... Vi fick ha dramaövningar en hel dag, känns lite meningslöst och slöseri med tid när alla omdöme och IUP:er ska skrivas.

    SvaraRadera
  3. Men drama ska man också hinna med, iaf stård et ju så i första delen av läroplanen.... men jag tycker aldrig man hinner med nå´t kul numera....

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas