måndag 18 januari 2021

Variation

 


Det gäller att variera promenadstråken, när man har bestämt sig för att det ska bli  en ordentlig runda varje dag. Och helst  runda  då...det är ju roligare än att gå fram och tillbaka.

Fick bli byvägen till höger idag, ut på asfaltsvägen . Efter en stunds hård, men isfri asfalt, så vek jag av på en väg som jag bara gått någon enstaka gång. 

Jag brukar tala om för maken vilken runda som jag tänker ta, men här avvek jag en bit från den normala rutten. Varvid tanke kommer : - Tänk om jag får stroke, hjärtinfarkt, ja, ligger här och dör på vägen, då ingen vet var jag är?!

Kände mig dock rätt kry, och vågade variation på den bekanta rundan. Det gick bra, den här gången också.


Mysigt att gå längs orörd skogväg.

Inga spår i snön, inte ens av djur.  


Här inne låg ett hus, för inte allt för länge sedan. Jag har aldrig sett det, men jag vet att de som är infödda i byn och är i min ålder, kommer ihåg när det fanns ett torpställe här. 

Det är intressant att gå längs skogsvägarna och upptäcka. till synes helt omöjliga ställen. där  det finns ruiner av torp.  För några decennier sedan gjordes en inventering av de gamla torpen, och då markerades stenresterna med en skylt, där man kunde se torpnamnet.

Tänker ibland att jag är född i en helt annan tid, men när man tänker på hur det var att bo i ett otätt hus med begränsad tillgång till utkomst, och oftast med många barn i huset, ja, då förstår man att ens uppväxt varit väldigt bra. Materiellt har de flesta av oss som är födda från fyrtiotalet och framåt inte behövt sakna något.


Snart var jag inne på den för maken aviserade vägen igen. Det är så vackert här i grannbyn, Gumpebo.


Det är mera öppet och inte bevuxet med alls så mycket barrskog, som vi har hos oss, bara någon kilometer bort. 
Variation i vegetationen är klart tilltalande. 

I den lilla byn Gumpebo, där är numera bara en av de fem fastigheterna bebodda. 


Men vad nu,? Vilket av husen är till salu? Har även de som bor kvar gett upp?


Skyltningen fortsatte och visade  på två möjliga "till salu"-objekt. 
Detta huset såldes i somras. Men visst kunde köparen ångrat sig. Huset har inte varit bebott på många decennier, men har skötts om av ägaren. Han gick bort för något år sedan, och hans änka hade väl inte samma anknytning till huset och valde försäljning.
Jättefint hus, tycker jag.... i ordning inomhus, i alla fall för sommarboende. Men nog skulle jag kunna tänka mig att bo i detta vackra hus året runt.


Det andra möjliga huset ser inte lika roligt ut. 
Här bodde en ungkarl, tills för tio-femton år sedan. Det gick rykten om att han, som inte hade några arvingar, var god för många miljoner. Hur det var med det, det vet väl bara Arvsfonden. 
Efter hans bortgång bodde en familj här. Träffade bara på dem någon gång, då de körde runt och letade efter sin bortsprungna katt. Nu har huset stått tomt ett bra tag, och jag tycker att det förfaller mer och mer. 

Försökte leta upp vilket hus som var till salu, genom Hemnet, samt genom Fastighetsbyrån hemsida, men hittade inte något av husen. 

Båda husen behöver sin omvårdnad. Det är så tråkigt med ödehus som ingen alls ägnar sig åt att bevara.

Funderar ibland på vad det ska bli av vårt hus, då vi faller ifrån. Vem vill bo här ute på vischan, tre-fyra kilometer från samhället, ( som är halvdött). en dryg mil från kommunens centralort och fyra- sex mil från en stad....

Ibland tänker jag också att det skulle vara positivt med lite variation i tillvaron, att efter att ha bott här i mer än fyra decennier, så skulle det vara spännande att flytta till ett radhus eller ett litet hus med liten trädgård nära en sjö, nu när man blir gammal.... och innan man blir allt för gammal. 


Färgvariation piggar upp. Olika nyanser av grått i naturen. man tittar till när man ser lite färg. 
Så jag längtar tills det blir lite färg i längs skogsvägarna igen, tills gula tussilago lyser upp vägkanterna. 


Hade inga djupare funderingar under dagens vandring. Reflekterade mera omkring det jag såg och passerade. 
Hörde en djup harkling bakom mig. Hoppade högt- ja, så högt en tung tant nu kan hoppa av förskräckelse.
Det var Rickard som ville avisera att han var på väg att springa förbi mig, där på stigen mellan Gumpebo och Rörstrop.
Träffade på honom joggande/springade även förra veckan. Men han borde ju jobba. tänkte jag.... tills jag kom på att han antagligen jobbade hemifrån och kunde använda en långlunch till en joggingtur i dagsljus. Finns en hel del positiva saker med hemma-ifrån-jobbet.  Lite orolig dock,  hur det blir med den sociala biten, den behövs ju också. '


Sju kilometer ungefär, blev dagens promenad. Gott med några meter o-hal asfaltsväg innan det är dags för de sista 3-400 meterna isväg - med gångbar snöfåra i mitten . till hemmahuset.

Vad jag ville med det här inlägget, det kan man undra....  antagligen ville jag visa att ÄN har vi vinter kvar... 
I morgon blir det lite variation i den lite enahanda pensionärstillvaron: Mormorstisdag. Längtar !


16 kommentarer:

  1. Lite funderingar hade du allt när du tog din långpromenad. Jag menar du funderade ju över de övergivna husen. Tycker också att det är hemskt att bara låta husen förfalla, så jag blev faktiskt glad att åtminstone ett av husen var i perfekt skick. Vet inte hur attraktiv husen är på marknaden hos dig. Vem kan tänka sig att bo där rätt så ensligt året runt eller under sommaren. Jag skulle inte vilja bo så ensligt. Ju äldre jag blir ju mera "kräver" jag närhet till ett centrum med mataffär, apotek, läkare och Systembolaget - inte nödvändigtvis i den ordningen;-)

    SvaraRadera
  2. Är ju van vid detta livet. En mil drygt, till allt du nämner. Går än så länge man kan köra bil. Usch...ålderdomen lockar inte...
    Billiga hus här. Många med "sociala problem " som flyttar till samhället. Våra närmsta grannar kommer från Holland. De har flera vänner som köpt hus på landet i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig runda! Du är duktig att promenera och det var jag också fram till jag fick problem med förmaksflimmer och orken inte är som förr ...
    Fina bilder och en del tankar hade du ju - och sällan flödar tankarna så fritt som när man promenerar själv.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jobbigt när man inte orkar. Känner av lite övetansträngning i knät. Men det får man väl ta.. Kram !

      Radera
  4. Det är tråkigt med tomma hus. Konstigt att du inte hittar det. Ibland står dock skyltarna kvar långt efter genomförd försäljning.
    Ja, ni har vinter kvar, precis som vi, men det ska ju ändras nu, sägs det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att de står kvar från sommaren. Borde noterat det vid tidigare promenader.
      Snöat en hel del idag.

      Radera
  5. Det stora gula huset ser verkligen inbjudande ut. Jag läste att t.o.m. ödehus är populära köpobjekt i dessa pandemitider eftersom folk har mer tid att lägga på jobb hemmavid. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gula huset är SÅ fint. Vore kul om någon flyttade in året om.

      Radera
  6. Ja vi har liknande funderingar efter att ha bott på samma ställe i snart 40 år. Vi kikar runt på Hemnet men ser sällan något objekt som vi verkligen känner något för.
    Då och då tycker jag att det hade varit skönt att bo lite mindre och därmed ha mindre att sköta om.

    Imorgon blir det farmor/farfars-onsdag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det mest jag som kan tänka mig något nytt. Så det blir väl bara en tanke...
      Ha en fin onsdag !

      Radera
  7. Det var mej en rejäl promenad, själv går j ag sällan mer än fem, åt gången. På en dag brukar det dock bli 7-8 kilometer, men då uppdelat på tre hundpromenader, vara en är längre.
    Konstigt att du inte hittade något hus till salu på nätet, testa en sida till, booli.se där brukar jag kika vad som finns till salu i kommunen. Jag har flyttat färdigt, ett tjugotal flyttar till ganska många ställen räcker. Och nu som "enastående" kan jag inte bo större heller. följer inte maken med ut på promenad? Mitt ex var sån att han gick från punkt A till B o så tillbaka igen, medan jag är som du, vill hitta omvägar så man slipper vända o gå tillbaka. Alla är vi olika. Få se om ni också begåvas med mera snö i veckan.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Makens går med ibland. Men få blir promenaderna kortare. Räcker med 3-4 km. Här blir det sällan mer än en utgång.
    Oj, det var många flyttar! Då har du sett mycket. Kram!

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa om dina promenader och bra att din man vet om du nu inte ändrar dig vilket du gjorde om var du går ,-)) Fina promenader, men du tycker säkert jag är löjlig vilket jag säkert är, men jag tycker du är modig! Du får vara en pepp blogg vän! ,-)) Inte för att jag vågar gå själv någonsin men med min man , kanske! Det gula huset ser så fint ut ,-) Jag kanske köper det i smyg och kan sitta o peppa dig när du går förbi .-)))
    Håller med trist när hus får förfalla! Hus behöver verkligen omvårdnad!
    Nära en hjärtattack för mig "harkling" fy så läskigt, men tryggt om och när man vet vem som harklade ,-)) Nu har jag följt med dig på din fina prommis utan att behöva oroa mig för nåt! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, flytta till det gula huset. Vill gärna ha en promenadkompis! Och du... helt ofarligt att ge sig ut... Men mobilen måste med... för man kan ju ramla och behöva hjälp. Tack, peppkompis. Nu pepparjag dej att ta med dej gubben din och ge dej ut! Kram!

      Radera
  10. Jag tycker om att promenera för man kan tänka på allt eller inget. I dag hade du många intressanta tankar. Visst är det vemodigt med hus som blir övergivna. Det gula huset ser ju hur fint ut som helst medan det andra verkar ha sett bättre dagar. Ett litet radhus eller nära en sjö låter väl inte helt fel men har man bott så pass länge på samma plats kan man inte förhasta sig. Personligen tycker jag det är skönt att bo lite mer centralt även om vår lilla stad är just liten, men som med allt annat är det en smaksak.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag bestämt då för mer än 40 år sedan, så hade vi byggt hus i ett samhälle.Men det gjorde jag inte och ung och dum protesterade jag inte mot bygget här mitt ute i ingenstans.Man vänjer sig. Och delar av huset, den öppna ovanvåningen, vill jag inte byta ut. Men drömmen om huset vid sjön finns kvar. Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas