onsdag 6 april 2022

Fågelperspektiv

 

Knut heter jag! Är bofink, som ni väl alla ser.

Inte? Då är det dags att lära sig känna igen mig, Jag och alla mina släktingar är faktiskt den näst vanligaste fågelarten i Sverige, under sommarhalvåret.  Det är bara lövsångarna, som är vanligare. 

Lövsångarna, de är kloka de.  De kommer inte till detta opålitliga väderland, förrän det har blivit vår på riktigt.

Jag försöker tala om det för mina släktingar: Vi väntar lite. Ni vet ju hur det kan vara i Sverige.  Kallt och snöigt, långt fram i april. Varför kan vi inte vänta att flyga norrut tills i maj....?

-Då kanske det inte finns någon plats kvar för oss att häcka, säger någon orolig flygsugen individ. 

- Precis, håller några andra med.  Våra gamla revir kanske är upptagna av någon annan  art.  Vi får allt se till att vara först på plats. Och förresten, det lär har avverkats en massa skog under vintern. Tänk om våra träd är nedhuggna, nu när vi inte är på plats och sätter stopp för avverkningen. Då måste vi till råga på allt hitta nya träd att bygga bo i. 

Därför blir det så här. År efter år. Vi får sitta i snön och huttra. Det hjälper inte att vi burrar upp oss så mycket vi kan, det är kallt ändå. Vi är inte gjorda för snö, vi bofinkar.

Och så de där otäcka djuren, de som är våra värsta fiender. Vad gör dom när snön vräker ner och allt är kallt och blött. Jo, då ligger de där vasstassade pälsdjuren inne på kuddar och madrasser och sover, äter och sköter sin hygien.  De behöver inte ens gå ut för att gå på toaletten.. Hur kan snälla människor vilja ah sådana hemska rovdjur inne i sina hus?

Igår fångade den här dumma katten en av mina kusiner. Lekte med honom och slängde sedan honom i en pöl med vatten. ( Igår både regnade och snöade det, skitväder då också) Den dumma tanten som bor i huset vågade inte gå ut och hjälpa honom, trots att hon såg vad som hände. Hon ropade på sin man. Han är snäll han. Han är den som ser till att det finns frön att äta. Han sopar bort den otrevliga snön, så att vi kan komma åt maten.  Igår så hjälpte han min kusin. Han tog in honom i huset, lade honom i en kartong vid elementet, och efter en stund så hade Kurt torkat och blivit tillräckligt varm. Då släppte den snälle mannen ut honom igen. Kurt flög genast upp till oss andra och berättade vad som hänt. Vi är alla så tacksamma mot den snälle mannen.

Den snälle mannen ser till att det finns mat. Men jag förstår inte varför vi bofinkar ska behöva dela de frön som finns med andra fåglar. Gulsparvar ... de bor ju här året om... de kan ju äta så de blir mätta varenda dag. Och hålla sig undan då vi bofinkar kommer. En del av oss har ju flugit hundratals mil.

Det är klart att vi behöver maten mycket mer än vad fåglarna som bor här året om, behöver. 

Jag försöker göra mitt bästa, för att visa att jag inte tycker att de ska vara vid vårt matbord. Jag burrar upp mig, böjer på nacken, ser arg ut och rusar mot dem. En del blir rädda och flyger sin väg. Det gillar jag. Koltrastarna, dem ger jag mig inte på. Men de är snälla. De är ju så stora, så att de skulle kunna köra iväg oss bofinkar, men det  gör de inte. De makar ofta på sig och låter oss få den bästa maten.


Talgoxar, dom gillar jag inte. De tar alltid den bästa maten. Och många av dem bor i hus med sina ungar. Bortskämda typer, sådana som även den snälle mannen i huset daltar med. Sätter upp holkar till dem. Eller ser till att det finns gamla döda trädstammar med hål i, som de bara kan flytta in i. Vi bofinkar, vi får minsann bygga våra egna bon från grunden!


Fast förra året såg jag något kul, Ett talgoxpar hade flyttat in i en fin holk alldeles utanför den snälle mannens och den dumma kvinnans hus. Det hade blivit fint väder och allt var klart för att honan skulle lägga sina ägg. Men då kom ett flugsnapparpar farandes. Det var deras holk man flyttat in i. Då fick talgoxarna ge sig i väg. Det var kul att se på när flugsnapparna tvingade iväg dem! Vart talgoxarna tog vägen, det vet jag inte, men jag tycker att det var rätt åt dem. Bortskämda och daltade med, som de är!


Nu har det slutat snöa. Så här kan inte jag sitta och babbla. Måste  se till att få lite mer i magen innan det blir kväll. Hoppas att det är sol i morgon. För när solen går upp, så kan jag bara inte stå emot. Hur eländigt livet än ter sig, så måste jag bara sjunga.  Jag vet att den dumma kvinnan i huset tycker att jag sjunger så fint. Men det är inte för henne jag sjunger. Det är för den snälle mannen. Och så vill jag ju gärna imponera på bofinkstjejer, så klart!

22 kommentarer:

  1. Hahahaha! Vilken härlig story! Love it:-) Gissar att den snälla mannen är din man... Så kunnig du är vad gäller de olika fågelarterna, så storyn blev ju så himla verklighetstrogen om man säger så. Vilken berättare du är. Å fågelexpert kan du också skriva in i ditt cv:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bir man på landet, så blir man ju rätt bra på det som finns i omgivningen.
      Tack, tack! Insåg, när jag satt vid datorn, att jag gillar att göra små berättelser...

      Radera
  2. Själv är jag usel på fåglar, så en berättelse om dem hade jag inte kunnat bildsätta.
    Skata kan jag😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är bra på olika saker. Jag är intresserad av djur och natur. Fåglar ingår i det! Skator är vackra. Har inga hos oss just nu... men de kommer tillbaka till sitt gamla skatbo i stora tallen i sommar.

      Radera
  3. Förstår fullt och fast att det måtte vara riktigt knepigt att vara bofink. Tur att det finns lite hjälp för dem att få. Fåglar är inte min bästa gren men bofink, koltrast, och talgoxe kan jag. Däremot gulsparv kan jag nog inte. Får träna på dem så jag kan en till av småfåglarna.
    Stort tack för din berättarglädje här idag. Så bra! Ett nöje att få ta del av hur tillvaron kan te sig för bofinkarna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har de dragit sig tillbaka! Måste vara tråkigt att vara bofunk på natten! Eller också har de kanske lika bra nattsömn som jag?
      🙂🐦🕊🦅 Kram

      Radera
  4. Härligt med en rapport från bofinksvärlden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Kan slå vad om att han inte kan låta bli att sjunga i morgon bitti... även om det är dåligt väder!

      Radera
  5. Vilket underbart inlägg av den söta bofinken! ( trodde de fanns här året om!) å så fina foton!

    Svar: Som tur är så ligger Strängnäs bara 85km bort, och vi har aldrig varit där, så det blev en fin dagsutflykt också!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns absolut pärlor på relativt nära avstånd. Bra att få tillfälle att utforska dem.
      I allra sydligaste delen av landet kan bofinkar övervintra.Men de flesta flyttar en bit ner i Europa eller till norra Afrika under vintern. Detsamma!

      Radera
  6. Hahaha! Vilken härlig berättelse från bofinkens värld. Din man verkar var väldigt poppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurvän! Vilket jag inte är alls på samma sätt. Vilket Knut verkligen har koll på!

      Radera
  7. Alltså ... det här var ju bara helt underbart! Tack för att du förmedlade detta fina inlägg från rödbröstade Knut. Jag har ytterligare en rödbröstad favorit som just kommit till vår trädgård .. Robin.
    Och jag är glad att den snälle mannen räddade Knuts kusin Kurt :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en rådig insats. Den dumma tanten stod I fönstret och glodde, då Kurt höll på att drunkna.
      😏🙂🐦
      Kram!

      Radera
  8. Bofinken näst vanligaste, det visst jag inte...vi ser knappt någon enda, men kommer nu för allt att förknippa bofinken med din helt underbara berättelse! Som du gör en bok av , väl. Så underbart och härligt berättat! ,-))) Gör en sagobok av den ,-))
    Härliga bilder. Och bli bollade med och hamna i en pöl, vilken tur det fanns en snäll man i det huset ,-))) En hjälte! ,-)
    Ha det jättefint och TACK jättefin läsning! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt inlägg och så skönt att det finns hjälpsamma människor när många faror lurar. Jag är tyvärr ganska så dålig på att känna igen fåglar. Ändå bor vi under ett fågelstreck och det finns hur många som helt som passerar här. Tur jag inte undervisar i NO ;-)

    Önskar en fortsatt fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lantisen och naturmänniskan är rätt bra på fåglar. Men tycker att de också är läskiga och vill/klarar inte att ta i något fjäderfä.
      Detsamma! Kram!

      Radera
  10. Ja men då får du illustrera! Vilket team vi skulle bli! Kram

    SvaraRadera
  11. Det är trevligt att ha fåglarna i trädgården. Men idag har de inte visat sig hos oss, det har regnat hela dagen. Inte ens hundarna ville gå ut. I måndags och tisdags så snöade det, blötsnö.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte varit hemma på hela dagen... men gissar att det varit glest vid fågelbordet idag! Regnat hela dagen! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas