torsdag 14 april 2022

Förr...

 


Det var Pantertanten som fick mig att tänka på hur det var i påsktid, förr i tiden. Med förr menar jag i första hand sextiotalet, för det är det som jag bäst kommer ihåg som mitt förr. Mitt sextiotal började som ett barn som snart skulle börja skolan och slutade med att jag lämnat grundskolan bakom mig. Mycket minnen finns kvar från denna tid, och just idag så tänker jag förstås på hur det var med påskfirandet.

Det började på skärtorsdagskvällen. Mamma och mormor tog på sig svarta kläder och sina mest allvarliga miner och gav sig av ( blev skjutsades i grå Volvo PV av pappa)  till kyrkan. ( Mormor och morfar bodde på ovanvåningen i vårt lilla hus), Man skulle ta nattvarden.

Jag har inget minne av att man tog nattvarden vid något annat tillfälle, även om det var en hel del kyrkobesök i min barndom. Men nattvard/mässa, det var nog rätt sällsynt på den tiden.

Lika allvarliga kom man hem, för nu började det dygn, då man absolut inte fick göra någonting. Absolut inte skratta. För det var ju långfredag, och då skulle man tänka på Jesus som dog på korset. 

Dagen var ju så förskräckligt lång, för det var förbjudet att göra något alls. Inte ens läsa bok. Bondens sysslor var förstås tvungna att utföras,  och någon enkel mat skulle man förstås ha, men annars inget. Radion har alltid funnits i bakgrunden, genom hela mitt liv. den fick man lyssna på, men vad spelades där. Musik i moll! Precis som de psalmer som vi sjungit i skolan ( morgonsamlingar med psalmsång hade vi under de första skolåren) under hela fastan. C-moll, tre b-förtecken, var det ofta. En fasansfullt tråkig tonart!

'Jag kommer ihåg att jag, i brist på något att göra, började sjunga. Hur gick det? Blev tystad direkt! På långfredagen var inga glädjeyttringar, eller något som kunde tolkas som glädjeyttring, tillåten.


På påskafton, så var det annat ljud i skällan. Då fick man vara glad igen och då fick man sysselsätta sig med det vardagliga. Men med en viss feststämning i bakgrunden. Ägg skulle man förstås äta och lite annan festligare mat. Inlagd köpesill bl.a.
På kvällen brukade vi elda en påskbrasa. Som tur var, så fanns det ju ingen sommartid och det blev mörkt vid åttatiden. Jag kommer ihåg att jag tyckte att klockan gick sakta under de sista timmarna innan brasan skulle tändas. 
Påsksmällare var vanliga, det hade mamma ofta köpt. Små billiga. De lät, men inte så mycket. När det blev riktigt mörkt, och brasan nästan brunnit ut, då kunde vi se påskraketer som sköts upp i luften i de flesta riktningar. Mitt barndomshem ligger högt. så vi kunde se raketer åt tre olika håll. 

På påskdagen var det dags för kyrkobesök igen. Och jag fick följa med. Ja, varken jag ville eller inte. Det bara var så, iaf tills jag var 12-13 år...
Men psalmerna var inte lika tråkiga längre. Tyvärr kunde man väl inte säga samma sak om prästen...


Numera är långfredagen en helgdag som alla andra. Ofta blir det att man hittar på någon utomhusaktivitet. I morgon ska vi träffa Johanna och hennes familj och gå en runda i Store Mosse Naturreservat, Vi lär nog inte bli ensamma där.....
Karins familj skulle kommit till oss idag och sedan skulle vi tillsammans träffat Värnamofamiljen på långfredagseftermiddagen. Men förkylning  ( som tur är av det lindrigare slaget) satte ( som så många gånger) stopp för den planeringen. Antingen kommer de till Ulås ( Värnamo) i morgon eftermiddag eller på lördag förmiddag. Så vi får träffa dem där.... 

Påskbrasor, smällare och raketer, det finns det inget alls kvar av i våra trakter. De två sistnämnda , de kan vi gott vara utan. Men en påskbrasa hade varit lite trevligt.....

Vad kommer ni ihåg av långfredagstråkigheter och påskaftonglädje? Skillnad mellan stad och landsbygd? Gissar att det var så, då för 50-60 år sedan....  

Önskar alla en fin och glad påsk!


16 kommentarer:

  1. Jag bodde i stan, Maken var bonnapåg. Ingen av oss minns detta tråkiga. Jag vet att långfredagen var lång, men inga kyrkobesök eller så. Inga dansställen öppna. Fast jag var 0-9 år på 60-talet, så dans var det inte tal om. Mamma har berättat mer likt din uppväxt, men du är ju inte mycket äldre än oss. Var din familj väldigt religiös?
    Glad påsk 🐣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte religiös. så att jag tänkte på det. Pappa var det absolut inte. Svor som en borstbindare. Gick aldrig till kyrkan. Mamma hade nog med sig traditioner och tro från sin far och mor. Därför att det var så då. Man gick till kyrkan och man följde vissa regler....
      Tack för att du svarade med vad du kom ihåg! Kram!

      Radera
  2. Kommer ärligt talat inte ihåg alltför mycket i och kring Påsk. Skärtorsdag var en helt normal dag tror jag. Långfredagen däremot var antingen resdag för besök hos mina fastrar, eller så åkte vi iväg på Skärtorsdagen. Då mina föräldrar inte var ett dugg religiösa och inte följde några "regler" insåg det snabbt att det var smartare att ha Långfredan som resdag. Fastrarna var nämligen djupt religiösa, fastade och prata fick man inte heller. Att be däremot var tillåtet... Suck tyckte mina föräldrar och inte minst "spralliga" jag;-)
    Brasor och påsksmällare minns jag inte alls. Undrar om jag har förträngt allt. Det jag dock kommer ihåg som positivt är att påskharen gömde chokladägg och målade "riktiga" ägg i trädgården. De fick jag samla in på Påskdagen.

    SvaraRadera
  3. Så olika, även inom familjer. Bra val att resa på långfredagen!
    Påskägg åt man förstås när jag var liten. De färgglada, med bara sockerfyllning. Usch! Men då tyckte man att det var gott!
    Gömma påskägg, det har jag/vi inte ens gjort till våra barn, f.80 och 82. Det är inte sedan vi fick barnbarnen som vi börjat gömma ägg. Har just gjort klart tre ägg och tre påskpaket att ta med till Ulås ( Värnamo) på lördag.
    Men jag målade hönsägg när jag var barn. Med vattenfärg. Inte så fräscht att äta färgkladdiga ägg...
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. I min familj gick vi i kyrkan ibland, men det var ca 15 km dit, så det hände inte alls ofta. Ibland var det gudstjänst i bönhuset i byn istället och då hörde det till att vara där.
    Av påskfirandet i min barndom minns jag inte speciellt mycket. Att långfredagen var lång, ja... vi fick hålla oss lite lugnare än andra dagar. För övrigt visste vi barn varför påskdagarna heter som de gör. Och de bara kom, och det var inget särskilt med det.
    Målade påskägg på påskdagens morgon, det gjorde vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen påskäggsmålning!
      Tror också att jag tidigt lärde mig påskveckans dagar. Med en felaktighet.... fettisdag är inte i påskveckan. Kommer idag inte på vad tisdagen kallas...
      Vad som sitter mestckvar, det var allvarligheten.. Ingen glädje tillåten från torsdag kväll till läggdags på fredag!
      Tack för ditt svar. Kul att veta vad andra minns!

      Radera
  5. Tycker mej minnas tråkig musik på radion på långfredagen när jag var liten, och inga biografer var öppna, men jag kan ha fel? Jag är född 1960.( Minns att i skolan sjöng vi "Din klara sol går åter opp" varje morgon, och fröken spelade på orgeln. Det var det närmaste jag kom att sjunga psalmer innan det var dags för konfirmation ;-))
    Men påsken när jag var liten då, jo, jag var påskkärring och gick ut och delade ut påskkort och fick godis och pengar i kaffepannan. Vi målade säkert äggen på påskafton och åt massa gott.
    Glad Påsk till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir lite förvånad att du, som är sju år yngre än jag, fortfarande sjöng psalmer i skolan. Trodde att det försvann i och med 1962 års läroplan....
      Bio och dans... nä, det vågade man nog inte tillåta förrän under andra hälften av sjuttiotalet!
      Tack för kommentaren! Kram

      Radera
    2. Vi sjöng också psalmer, men tror bara det var halva ettan eller så, då gick vi på lördagsförmiddagen. Också född 1960.

      Radera
  6. Från min egen barndom minns jag att långfredagarna var just långa. Det spelades klassisk musik på radio och på TV visades "Det sjunde inseglet". Lagom muntert kan jag säga även om det för övrigt var som en helt vanlig söndag. Hos oss fanns inga religiösa traditioner utan påskafton blev en glad och trevlig släktträff med påskäggsjakt och annat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påskäggsjakten måste komma från er i sydligaste Sverige. Till oss hade det ju inte kommit på åttiotalet ens.
      Just det... Sjunde inseglet.. I svartvitt... Ingen risk att man drog på munnen !
      Gott att tre av fyra påskdagar, var glada dagar för oss alla!
      Kram!

      Radera
  7. En hel del känner jag igen i det du skriver- Men hos oss inga kyrkobesök alls. Långfredagen var ju urtrist. En dag när man inte fick gå ut och leka och träffa kompisar. Sorgemusik i radion.
    Tursamt nog så blev det i mitten av 60-talet ändring. Och det blev skidresor till Storlien över påsk. Lycka!
    Tur att tiderna ändrats.
    Önskar er en riktigt Glad Påsk.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket förändrades på sjuttiotalet redan. Som jag kommer ihåg det...Eller också var det jag som växte upp och gjorde som jag ville. Fast under långfredagen var ju allt stängt även då...

      Radera
  8. Tänk hur de äldre förfasade sig när det plötsligt var öppet i affärerna på långfredag, och sen, sen blev det möjligt att gå på bio, helt ärevördigt! Min mormors stora passion var att lägga patiens så hon led igenom långfredagen när inte spelkorten fick ligga på bordet! Och det var ju meningen, på långfredagen ska vi människor lida...Du har väl sett Glans roliga standup om påsken?
    Vilken tur att tiderna förändras, och vilken tur att långfredagen nu är ett minne blott, o så trevlig tur ni fick, jag tycker det är strongt av barnen att orka knata på så långt, det är det inte många som gör, varken barn eller vuxna!
    Påsk-kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glans gillar jag. Kan inte påminna mig den "sketchen" Kanske finns på You Tube.
      Spelkort ! Hu, så syndigt! Fast det var något med spelkort när jsg var barn också. Fast de fanns i huset...
      Tror att söndag var spelkortsförbud!
      Gott att det är andra tider!
      Ha det gott! Kram

      Radera
  9. Vi hade en svart Volvo PV!
    Intressant att läsa hur du firade din Påsk. Långt från min. Vi satte upp några papperkycklingar, ett påskris, ett påskägg, inget mer än så. Långfredagen var som andra dagar. Så därför var det väldigt intressant att läsa hur du och familj firade PÅskem,-)
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas