torsdag 7 april 2022

Torsdag

 En torsdag som gick i ett, nästan utan någon rast. Energigivande. Kanske trött i morgon...men då kommer favoritkillarna, så då har jag varken tid eller lust att ha energitapp.

Började dagen hos frissan. Ansar kalufsen var åttonde vecka. Eller toppar den... åtta veckors utväxt... tre cm är en cm för mycket.

Direkt till skolan. En elev behövde lite hjälp med eftermiddagens presentation. Sju gitarrer och lika många ukulele behövde stämmas. Tur att det finns appar för det.

Examen i att kompa på två ackord. Killgruppen lät riktigt bra! Det är ju inga proffs vi har med att göra!


Efter skolan hämtade jag sekreterarattiraljer hos avgående sekreteraren i PRO-avdelningen. Vad har jag gett mig in i? Fast jag tror att det blir rätt kul...en liten utmaning att förändra.... lite försiktigt. Gäller att gå långsamt fram..

Och styrelsen, det är en trevlig samling människor.  Får träffa dem på måndag. Och ikläda mig min pensionärsroll. 

Fast att bli helpensionär, det har jag tänkt vänta med ännu ett år...

Lite koll i telefonen i fåtöljen här hemma. Sen dags att åka till Jönköping för att ta del av julklappen från dotter och svärson. En föreställning med och av Maria Lundqvist, på Spira i Jönköping.

Mat ingick också. Roligt att få äta smakrik och vällagad restaurangmat. Det ser lite magert ut på tallriken, men man blev ordentligt mätt.


Efterrätt fick vi också!


Föreställningen var riktigt bra. Lite seg i början, men tog snabbt fart.

 
Vi satt på första balkong.  Kändes tryggt, då publik från salongen, helt plötsligt blev hämtade upp på scen.

Det blev kvällens roligaste nummer. Härligt att skratta då man får ont i magen 

 
Marias "nye" man var i den lilla ensemblen. Kristoffer Hellström, 38. Vilken röst, basröst, den mannen har !


En ömsom berörande, ömsom skrattkittlande.. och hela tiden självutlämnande föreställning. En superduktig pianist och en lika duktig tjej på fiol gjorde att det blev en toppenbra föreställning.

En bra torsdag, helt enkelt.

18 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du har haft! Med din energi kan du gärna skjuta upp helpensioneringen ett år till:-)
    Precis som du går jag också till frissan var sjunde till åttonde vecka. Jag har ju kort hår och brukar ser ut som en mopp respektive Tintin efter den tiden;-)
    Julklappen nästan lagom till Påsk inklusive mat är verkligen en hit. Är ingen kulturmänniska alls tyvärr, men maten - MUMS:-)

    PS. Mina kompisar säger att jag är tondöv. Så om jag säger att det instrumentala var det inget fel på alls, men sjungandet gjorde aningen ont. Men som sagt - jag anses ju vara tondöv;-) Kul förresten att ni verkar använda ungefär samma låtar som vi hade på musiklektionerna på 1960-talet;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två ackord... då får man ta gamla låtar. Killarna är så nöjda med gamla låtar. Tjejerna i sexan vill sjunga nya.... Tur att det finns lite karaoke på You Tube.

      Radera
  2. Vilken bra dag. Kul att föreställningen föll i smaken. Nu ska vi ge oss iväg. Himlen öppnade sig precis 🙄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar er en så bra dag som möjligt! Kanske bättre väder längre söderut!

      Radera
  3. Kul med kultur, ser riktigt mumsigt ut, äldsta barnbarnet har köpt bas, hon tränar hos oss.

    SvaraRadera
  4. Först måste jag bara flika in, tyckte ju du skulle skriva en barnbok ,-) av din härliga fågelberättelse. Läste den för mina två yngsta som vi hade igår ,-)) De tyckte den var SÅ bra, intressant och kul, de skrattade och lyssnade riktigt intresserat ,-) Sen ville de titta i fågelboken, det har aldrig intresserat dom förut, de är ju vana med "mina" två kråkor inget annat
    Så härligt att få jobba med musik, förstår att det finns bitar som tar kraft där också förstås, som att stämma gitarrer och ukulele, lyssnade på killgruppen, riktigt duktiga och en låt jag gillar!! Är som du, gillar inte när det kommit över en viss gräns håret alltså ,-)) tre cm gör mycket!
    Hoppas du trivs i styrelsen . Kul att få vara med om lite annat, tycker mat o fikat ser gott ut!
    Jättekul att gå på föreställning, på bilderna du satt in ser det väldigt bra ut ,-)) Aha om man skulle på något sånt är det säkrast på balkong alltså ,-)) Påminner mig om något som jag glömt det tänker jag blogga om någon dag, just nu tomt i huvudet. Ha en fin dag! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar. Så kul att dina barnbarn gillade berättelsen. Den bara kom. Du inspirerar mig att fortsätta... fast att ge ut bok... dit är det långt.
      Tur att man satt på balkong i går. Så modiga människor i publiken, som gick upp på scenen utan protest!
      Musik är kul. Det är därför jag har så svårt att sluta helt med jobbet!
      Ha en fin fredag! Kram

      Radera
  5. Så roligt med teater/show! Maria Lundqvist är ju så bra, längtar till att få prova min nya hörsel på just såna här tillställningar. Maten ser supergod ut också, vilken trevlig kväll ni fick!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med en person i taget som pratar. Även för den med normal "äldre" hörsel.

      Radera
  6. Vilken härlig dag och kväll. God mat och en bra föreställning ska aldrig underskattas. Vem vet, sekreteraruppdraget blir kanske riktigt trevligt även om du inte är pensionär på heltid :D

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog passa mej bra. Hoppas det iaf. Kram

      Radera
  7. Vilken fullspäckad dag och kväll. Och väldigt trevlig på alla sätt. Verkligen mycket av det mesta. Och kultur, underhållning, god mat och dryck kan man sällan få för mycket av.
    Jätteroligt att lyssna till killarna som kompade på två ackord. Bra jobbat. Vet att jag på Lärarhögskolan, i musikundervisningen, också tränade på den här låten på gitarr. Tror dessutom att jag lyckades bli godkänd.
    Kram!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra låt att använda till två ackord. Dessutom är den så "dramatisk" att den går hem hos sexorna.

      Radera
  8. Förstår att ni haft en underbar dag. Både med det ena och det andra.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu har killarna blivit hemskjutsade till Värnamo. Så äntligen lite lugn. Men kul med barnbarnen förstås. ❤

      Radera
  9. Vilken trevlig julklapp! Jag gillar att få upplevelser i present. Grejer har man så det räcker ändå. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Grejer har man så att det räcker, men upplevelser kan man inte tå nog utav. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas