onsdag 13 september 2023

Gårdarna runt sjön

 Tror inte så många känner till författarinnan Birgit Th Sparre.  Hon levde mellan 1903 och 1984.  Skrev många romaner, där händelserna utspelar sig i våra trakter. 

Jag läste några av böckerna som ingick i romansviten "Gårdarna runt sjön", när jag var ung. Romantiska böcker. Tror att de hade sitt ursprung i en följetong i någon veckotidning. Sådana var populära på 40, 50, 60-tal.

Gårdarna runt sjön, de finns i verkligheten. En del händelser i Sparres böcker har verklighetsbakgrund. Det mesta är uppdiktat.

Idag var det dags för en resa runt sjön Åsunden. En resa som vi i PRO-styrelsen ordnat för medlemmarna. En 50-buss fylldes snabbt, tiotalet stod på kö, om någon skulle lämna återbud. Kul när man lyckas få medlemmarna "med på tåget".


Första anhalten var Källebacka. Den gården är inte med i romansviten, men hör ändå till gårdarna runt Åsunden. 

Huset har varit inspelningsplats för delar av Änglagårdsfilmerna. I sista/tredje filmen bodde Sven Volters rollperson på denna gård.

Ägaren välkomnade oss och bjöd oss in på ovanvåningen. Det var visningsvåningen, medan familjen bor på nedervåningen.


Det gamla dasset var lite kul att se. Sju avträden fanns, jag fick bara med tre av dem på bild.  Något hål är gjort för barnrumpor. Man tycktes iaf ha haft stor social samvaro på dass, förr i tiden. Om inte de sju platserna räckte till, så fanns det ett par bänkar där man kunde sitta och vänta på sin tur 


Turen gick sedan till den pampiga byggnaden som hette Heljö i Sparres böcker. Platsen där den vackra Diana bodde.

I verkligheten är det Torpa stenhus/slott. En byggnad som byggdes som befästning på 1400-talet och som varit i samma släkts ägo sedan dess. Imponerande! 

Många strider mellan danskar och svenskar lär ha utkämpats här. När det under 1700-talet blev fredstider  flyttade man ut ur det kalla slottet, och byggde trähus. Stenhuset kom att användas som sädesförråd.

Från Torpa hämtades Gustav Vasa sin tredje hustru, Katarina Stenbock. Sexton år gammal var hon tvungen att gifta sig med den nästan 40 år äldre kungagubben.


Jag har sannolikt besökt slottet bortåt tjugo gånger.  Med elever, med vänner, med barn och  barnbarnen. Aldrig har jag väl haft en bättre guide än idag, då det var den nuvarande ägaren Per Zethelius som guidade oss.


Det var Pers farfar, ingift i släkten, som påbörjade restaureringen av det gamla stenhuset. Följande generationer har fortsatt i hans spår. Fantastiskt att se hur slottet öppnat rum efter rum, tagit fram takmålning och väggmålningar, inrett rummen med tidstypiska möbler under de år som jag återkommande varit en av alla besökare. 


En riktig pärla, ja, en diamant, som vi har i vår lilla kommun!


På Åsundsholm var det dukat för lunch. I detta hus bodde Birgith Th Sparre under många år. Här skrevs de flesta av hennes böcker. "Skrivar-rummet" med hennes skrivmaskin, står fortfarande orört på andra våningen.

Nästgårds med Åsundsholm ligger Sjörred. Där växte författarinnan upp hos sina adliga fosterföräldrar. Sjörred ägdes och beboddes under ett antal år av Ingemar Stenmark och hans första fru  .. eller sambo. Hon kom i alla fall från Borås, vilket var anledningen till att paret hamnade i våra trakter.

Åsundsholm har numera en 18 håls golfbana och tillhörande restaurang. En "stjärnkock" ( dock ej Mannerström, som också bor utmed Åsunden, har nu tagit över restaurangen. Idag serverades vi en riktig gourmet-måltid, kolja med vitvinssås och lite annat smått och gott. 


"Smet" iväg ner till sjön, efter lunchen. 

De glada männen i båten vinkade glatt. Och jag kunde knäppa dagens ...I mitt tycke... vackraste bild 



24 kommentarer:

  1. Så trevlig utflykt! Jag har inte hört talas om henne, vad jag kan komma på. Många fina ställen ni kom till! Tack för att vi fick följa med! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det mest är vi som bor i trakten som läst. Samt de som är RIKTIGT gamla...

      Radera
  2. Du är inte bara en mästarfotograf vad gäller makron på blommor, du är otroligt duktig även med "vanliga" bilder av byggnader, landskap med mera. Bra där!
    Din PRO-grupp verkar vara väldigt aktiv. Visst har den en aktivitet varje månad, eller har jag missuppfattat det.
    Vet inte riktigt om Gerd och du följer varandras bloggar, men om Gerd har läst din blogg så gissar jag att du har inspirerat henne att besöka PRO i Lidköping, där hon bor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En gång i månaden. Det är målet...OK, har inte koll på att Gerd gått till PRO. Får läsa lite mer i hennes blogg...

      Radera
  3. Det var en bra information om dessa ställen. Jag minns som ung pojk en svart liten bil som kördes av en kvinna som ofta susade i lite högre fart än normalt genom Dannike, det var Grevinnan på Högagärde som skulle till och från Torpa sa de som visste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att man inte riktigt kan se Högagärde, mer än över vattnet. Torpa har verkligen blivit fint under Per Zethelius tid

      Radera
    2. Jag har så många gånger velat åka upp på vägen för att se gården

      Radera
  4. Vilket trevligt och informativt inlägg om gårdarna runt sjön. Minns från jag var liten att mamma läste "Sparre-böcker" ibland, det måste ju varit Birgit Th Sparre. Själv hade jag dock ingen aning om vem hon var. Vilken fin utflykt, förstår att den var välbesökt och att flera stod på kö.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är mest vi i vår trakt som läst de romantiska och lokalinspirerade böckerna. Får nog läsa om. Borde finnas på biblioteket

      Radera
  5. Kul med lokala författare. Damtoaletter på krogar verkar vara liknande samlingsplatser...? 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Borde iaf ha flera avträdesmöjligheter, med tanke på att damer sällan tycks klara att gå ensamma på toaletten...

      Radera
  6. Tack för ännu en trevlig resa. Det är intressant att strosa runt, men även ha en guidad tur i gamla hus/slott/kyrkor/herrgårdar mm. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar guidade turer, om inte det blir för långdraget!

      Radera
  7. Vilken trevlig och intressant tur måste jag säga. Helt i min smak. Författarens namn känner jag väl igen men vet inte om jag läst något av henne.
    Väldigt fina bilder och den sista är kanon!

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så vackert nere vid Åsundens vatten. Ska se om jag gillar att läsa Sparres böcker, så där femtio år senare än förra gången. LIte intressant är ju att man vet vilka gårdar som avses..

      Radera
  8. Vilket intressant besök. Jag minns Gårdarna runt sjön som en följetong i en av de veckotidningar som min mor läste. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjordes tydligen först som följetong, och blev sedan till böcker. Kram

      Radera
  9. Vilket trevligt initiativ och det verkade verkligen vara en lyckad och intressant resa. Tack för turen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAr du missat Torpa Stenhus? Tänker att du vari "överallt". Dags för besök nästa sommar! Kram

      Radera
  10. Jag är imponerad av era medlemsaktiviteter. Du verkar ha stor kunskap de olika målen också. Är det du som kommer med förslagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är väl så. Har väl några goda förmågor... en av dem är att ta tag i saker och driva saker som jag tror på. Kommer inte in på din blogg! ERROR står det...

      Radera
    2. Blir så less!!! Kommer inte in på min blogg heller. Ska höra om någon av mina barn förstår sig på det konstiga...

      Radera
  11. Mycket trevligt inlägg Anna-Lena!
    Eftersom jag läste alla böckerna i serien så känner jag väl till Birgit Th Sparre. Likaså är jag väldigt förtjust i Torpa/Hofsnäs-området. Stenhuset ligger mig extra varmt om hjärtat.
    Att bli guidad av Per Zethelius måste vara ultimat. Ja vilket arbete de har gjort med slottet - väldigt intressant att gå runt i rummen och titta på målningarna. Vackert! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får läsa om böckerna. Läste dem... eller iaf en del... när jag var ung.
      Per Zethelius var en excellent guide. Toppenkul! Takmålningarna är otroliga! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas