onsdag 3 april 2024

April

 Det tycks som om åsikterna går isär, vad det gäller snö i april. Både när man läser blogginlägg och när man lyssnar på vad som framkommer i olika radioprogram. Engagerar, det gör snön i alla fall.


För min del, så var det väntat med några omgångar snö, innan våren kommer igång på riktigt. Det har inte snöat här under hela mars och det har varit snöfritt nästan lika länge. Fullständigt normalt med kallare väder och nederbörd i form av snö under hela april, åtminstone i våra trakter,
"Aprilsnö ger fåragö" säger Bondepraktikan.  Jag tror att man visste vad man pratade om, förr i tiden, då när väder och vind var det som bestämde skördarnas storlek och kvalitet.


Läste igår ett inlägg på FB, där man skrev att det inte var alls lika roligt med snö i april, som med den första snön. Håller inte med. När den första snön kommer är det kallt och mörkt, och kallare och mörkare ska det bli innan det vänder igen. Snön som kommer i april, den blir inte långvarig.  Det blir nästan alltid plusgrader under dagen, och är det dessutom solsken, så både smälter och avdunstar det täckande vita.


Oj, vad det forsade från stupröret vid en av grann-uthusen.  
Det lät mycket vår om det. 
Fåglarna var också glada. De höll solskenskonsert idag.




Lite snö hindrar inte vårblommorna att titta upp. De är härdiga och sluter sig kring sina viktiga inre organ, ståndare och pistill,


Inser att inte alla känner sig lika muntra över snön som jag.

För det första, så blev vi förskonade från de stora mängder snö, som vräkte ner några mil norröver. 
För det andra, så hade vi inget behov att ge oss ut på sliriga vägar under det att snöade igår.

Förstår att de som suttit insnöade i bilar och bussar under timmar, ja under hela natten, inte ser något som helst positivt med snön.

Intressant dock att höra hur alla skyller på "någon",  för att det blev kaos i trafiken.

Det är något som inte stämmer i detta land. I Sverige så kommer numera individen och det individuella valet alltid första hand. Men när det gäller att ta ansvar, så finns det ingen individualitet. Man skyller alltid på någon annan.  Ända från regering- ( och oppositions-) nivå ner till både barna och "gräsrots"nivå.

Vad det gäller snökaoset så skylls det på trafikverket, på lokala snöröjare, på lastbilstrafiken.  Tror inte att man kan skylla på SMHI denna gång, då de tidigt gick ut med orange och gula varningar.  Men vem vet, det kanske är SMHIs fel att det snöade så mycket?

Jag tycker detta är rätt enkelt: Varnar man för att det ska komma mängder av snö, så är det väl upp till var en att inse att man ska hålla sig borta från vägarna. Hur snabbt än snöröjarna ger sig ut, så  hinner de inte få bort allt.  Har man inget omedelbart ärende, så stannar man hemma. och även om lastbilstrafiken håller igång Sverige, så är det bättre att stanna till under några timmar än att bli fast på vägen och ställa till det för dem som "måste " ut.
För mej låter det superenkelt.... Och handlar om det individuella ansvaret. 

Imorgon ska det komma mer snö. Jag har en tid hos frissan på morgonen. Och vi har bara bilen med (små) allrounddäck  hemma. Känns så där. Maken har lovat åka med och passa på att att handla under det att jag är hos frissan. Men är det så att det kommit mycket snö redan på morgonen, jag då får jag faktiskt ringa återbud. Det finns ju nya tider att få. 

Till helgen kommer våren tillbaka, är det lovat. Härligt!

Och inte skulle jag bli förvånad om det kommer minst en omgång snö ytterligare, innan den riktigt grönskande våren kommer.




22 kommentarer:

  1. Jomen visst är det så att det kan snöa i april, det är bara att gilla läget! Som du skriver så töar den snart bort, och vi vet ju att våren är på väg...fast visst längtar man till sol och värme! Ljuvligt med tussilagon där i snön!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är härdiga, de första blommorna.

      Radera
  2. Susjos har lagt upp inlägg med bildbevis att det inte är första gången någonsin att det ligger snö på marken i början av april. Sedan är vädret ju alltid ett älskat konversationsämne - i brist på annat alltså.
    Här på landet (läs: innergården och skogen på andra sidan gatan) ligger snön kvar. Fullt förståeligt med tanke på isiga vindar och två minusgrader. Japp, solen visade sig klockan 14 och är kvar än. Helt okej, för jag vägrade att gå ut idag.
    Jag har bara friktionsdäck på bilen jag med, men har inte haft problem med framkomligheten den är snörika och isiga vintern. Bara tuta och köra - typ.
    "Aprilsnö ger fåragö" hade jag aldrig hört förut, så det fick jag googla. Är också övertygad om att "gamla bönder" kunde sin sak. Nej AI kan nog knappast ersätta Bondepraktikan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan stanna hemma med gott samvete.
      Problemet med vanen är att däcken är så små...
      Du har all anledning att hålla dej inne

      Radera
  3. Det är klart att det inte är ovanligt med snö i april, men det är ändå lika onödigt. Vi var ju tvungna att ge oss ut på vägarna i förmiddags, eftersom jag fick tiden på sjukhuset igår eftermiddag. Det snöade inte då, så jag tackade ju ja.
    Nu hoppas jag att det inte kommer mer. Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hålla tummarna så att ni slipper morgondagens prognoserna snöfall. Regn hos er, gissar jag

      Radera
  4. Väldigt vackert nu, som en sagoskog, försvinner snabbt, plus igen.
    Människor har så bråttom, bryr sig inte om trafikvarningar. Hinner knappt ta ledigt för begravningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bedrövligt att det ska vara så stressat

      Radera
  5. Oj, så jag håller med dig. Personligt ansvar.... var finns det idag? Undrar just hur många av dessa resenärer verkligen var tvungna att vara ute på vägen just under det värsta snövädret. Tror inte att så många hade livsviktiga resor att göra just den dagen.
    Bilder med både vårblommor och snö är riktigt vackra, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om det är då hos "alla". Någon annan har ansvaret för vad jag gör. Ja, om det är negativt, förstås.

      Radera
  6. Mycket bra skrivet om det personliga ansvaret. Det är alltför lätt att lite bortskämt säga att det är någon annans fel. Inte bara i Sverige fungerar det så..
    Aprilsnö hör till enligt mig..vi hade det ofta på Åland och också ända in i maj. Jag har lite svårt att förstå att det är så jobbigt men jag förstår att folk ledsnar på att ha vinter, den har varit lång ..
    Kram

    SvaraRadera
  7. Har varit en långsam vår. Men det är helt ok! Kallt i natt igen. Synd om blommor och djur

    SvaraRadera
  8. Ja, ger en sig ut när det är varnat för snöoväder och med sommardäck så har en nog inte tänkt till- Alla har ju ett eget ansvar här liksom i mycket annat,. Men givetvis är det som vanligt svårt att ta det. Pust. Och det finns ju snökedjor. I södra Europa får en inte ha dubbdäck men är desto mer van just vid snökedjor. funderar på hur många här hemma som ens har det.
    Men sitter en i en buss på utflykt så är det ju svårt att påverka förloppet både före och efter.
    Här försvann det mesta av snön idag på em när det var strålande sol. Men i mitt tycke var snön onödig. Mycket extra jobb och kostnader för ganska lite.
    Ska bli +15 till helgen och det blir bra..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onödigt... men helt normalt. Förhoppningsvis blir det inte lika mycket snö idag.
      Tror att våren får lite extra fart efter snöandet. Kram

      Radera
  9. Förstår inte varför en del skyller snön på den mänskliga faktorn. Det är ju tur att vi inte kan påverka vädret. Och det var ganska fint ute i går. Tur iallafall att vi hade så fint väder hela påskhelgen.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite snö idag också. Men inget som stör trafiken här omkring.

      Radera
  10. Visst är det så, inget förvånande att det kommer snö i april. Minns alla Valborgsmässoaftnar som jag stått och huttrat när snön fallit. Däremot kan jag tycka att det kändes onödigt att det skulle behöva komma, nu när det var så torrt och fint på alla vägar. Den otäcka halkan med tjock is är tillbaka i och med att det är så kallt och dom inte röjt gångvägarna. Men som du säger, när det kommer plusgrader och solen kommer fram kommer snön att smälta snabbt även om det hotas med mer inatt. Och inte blir jag förvånad om det kommer fler omgångar snö ... det är ju ändå april :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Hu så kallt vid Valborg. Vi grävde grund till vårt hus Valborgsmässoafton 1979. Då var det ett väldigt bus väder med snö, regn och blåst. Det kommer nog mera. Kram

      Radera
  11. Ibland är det som om folk glömmer bort att det faktiskt finns en årstid som heter vinter. Till vintern hör faktiskt snön och vad det innebär med väglag och annat. Där tycker jag att alla har ett ansvar. Man får fundera på om det är riksviktigt att man beger sig ut på vägarna. Ganska tydligt är det i alla fall att det är i den södra halvan av vårt land som många gnäller och problemen blir stora. I norr är det liksom bara vinter.

    Önskar en god torsdag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Lite snö idag oxå. Men jag kom både till och från frissan, 15 km ca, på torra vägar. Lite promenad i bltan strax. God eftermiddag! Kram

      Radera
  12. Att ge sig ut på vägarna med sommardäck när man varnat om snöfall är ju lika idiotiskt om det är i november eller april! Men gnälla det har man alltid rätt att göra om man är bilist. Jag har faktiskt inte orkat engagera mig i trafikkaoset nu, fast folk fått sitta fast halva dygn. Jag tycker det händer så mycket annat av allvarligare karaktär. Jag har ju flyttat några gånger. ...av dem flera i april o det slog aldrig fel att det var snöstorm den dagen, o att det var sommardäck på flyttbilen som blev stående i någon backe. Jag har nästan alltid lyckats finna bostad uppe på något berg eller kulle...
    Idag blåste det isbjörnar på våra gator, vem ska jag skylla på? hihi
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är kanske SMHIs fel. Eller klimatbovarna... eller så är det helt normalt. Gott så! Go natt

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas