måndag 15 april 2024

Selfie om politik

 


En symbolisk selfie, den här bilden. Lite vissen i kanterna, lite bruna fläckar, men rätt ok ändå. Åt lunch med mina gamla kollegor idag. Visst känns det i kroppen på oss alla, och finns syns det i huden, att man varit med ett antal decennier. Samtidigt som man känner sig rätt så pigg. Den "gamla" julrosen blir en riktigt bra symbol.

Nu var det frågan om Klimakteriehäxans roliga Selfie. Tvära kast. Förra veckan var det kosläpp, nu handlar det om politik. Undrar egentligen varför vi svenskar är så hemliga om vilket parti vi röstar på...? Ja, om vi inte är politiskt aktiva förstås. Har aldrig fattat det... men å andra sidan.... det är mycket i det samhälleliga som jag har svårt att förstå, åldern till trots. 

Nä, nu kör vi!

 1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken? Nix. Kan ångra det lite nu. Hade kanske varit kul att vara med i lokalpolitiken. Men jag hade nog blivit utslängd från "mitt" parti. Har väldigt svårt att följa en linje, där man SKA tycka på ett speciellt sätt. 

2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion? 

Skillnad mellan de som kravlar på samhällets botten och de som kan har massor av pengar, ibland förskaffade på halvkriminella sätt. Skattepolitik.  Integrationsfrågan. Skola och vård. Ja, helt enkelt det nuvarande samhällskickets ointresse att se till dem som är svaga och att ta hand om de alla människor som finns i vårt land.

 3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val?

Väljer mellan två. Valbarometern brukar säga det ena, förnuftet säger det andra.

4. Läser du tidningarnas ledarsidor? 

Borås Tidning har bra ledarskribenter. Tar upp aktuella frågor på ett enkelt sätt. Sen kanske man inte alltid tycker som ledarskribenterna. Men ... jo...jag läser alltid.

 5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt?

Olof Palme, Ingvar Carlsson.  Och, trots att jag aldrig röstat på honom, Fredrik Reinfeldt.

  6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person?

Röstar på parti. Antagligen blir det valbarometerpartiet i detta fall.

Återigen, tack Aina, för en kul selfie. 

19 kommentarer:

  1. Reinfeldt har ju förvånat många med sitt förslag om att viss pyroteknik kan tillåtas på fotbollsarenorna! så stolligt! jag hade haft svårt med partipiskan tror jag om jag försökt mig på en politisk karriär. kollar upp ledarsidor. och tänker rösta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog mest att han kändes äkta, då han var m-ledare. Har ingen koll på hur han är som fotbolls-chef.

      Radera
  2. Är faktiskt rätt stolt över varenda rynka jag har. Då syns det att jag har levt och fortfarande är "still going strong", typ åtminstone;-)
    Här är vi helt överens på bara en punkt, och det är Fredrik Reinfeldt. Han och Carl Bildt finns med hos mig. Både Reinfeldt och hans ex hade nåt mellan skallbenen, vilket man inte kan säga om politikerna som styr landet idag. Enligt mig alltså.
    Du verkar vara betydligt mera påläst och kan mycket mera om politik än vag jag kan - så det är walkover för min del;-)

    SvaraRadera
  3. Politik och politiker är inte min grej. Nutida politiker är inte det minsta trovärdiga.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
  4. Ja, varför är man så hemlighetsfull, jag håller med dig? Vi har ju åsiktsfrihet och ska kalla oss demokratiska men likväl är folk väldigt hummande när det handlar om att säga vem de röstar på.
    Rädda för att bli påhoppade kanske?
    Vi ska vara glada för att vi är med och får bli gamla, rynkiga och vackra. Vi är ju inte tjugoåringar längre, vi ska vara stolta över varje litet grått hårstrå, varje liten rynka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det kan vara av gammal sed och vana. Finns fler lite "onödiga " hemligheter. Som går lätt att ta reda på. Ålder och lön är några.
      Nej, jag vare dig gillar rynkor eller grått hår. Det senare går att åtgärda.
      Men jag är tacksam över att få vara någorlunda "pigg" vid sjuttio. Kram

      Radera
  5. Nu är jag här ,-)) Intressant att läsa din, håller med om att vi tänker o tycker lika i mycket.
    Har inga problem att säga vad jag tycker. Kul att du gillade samma som mig. De röda ,-)
    Du fick mig att tänka om i att rösta i EU valet, vänstern får det bli! Blir mest arg av EU, men ok det behövs säkert motvikt ,-)
    Ha det jättefint! KRAM Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det är en enda röst, så gör många enda-röster skillnad. Kram

      Radera
  6. Jag tycker det blir svårare och svårare att veta vem man ska rösta på. Inget parti passar mig liksom fullt ut. Dessutom så samarbetas det ibland på lite märkliga sätt som gör att man inte vet vad man får. För mig är det i alla fall en självklarhet att rösta när vi nu har möjligheten och rätten att kunna påverka.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut att man ska rösta!

      Radera
  7. Intressant det där med valbarometrar som vi brukar bjudas på på diverse sajter! Jag gör dem ibland, men vill nästan aldrig godkänna vad de säger om mig och mina åsikter ...
    Du har helt rätt i att man borde engagera sig mer, inte bara titta på när stora samhällsgrupper får det sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att man inte vet hur man kan påverka!

      Radera
  8. Många intressanta spörsmål att diskutera.......sen kan jag hålla med om det där med att vara politiskt aktiv är nog inte lätt om man har starka egna åsikter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju saker i varje parti som man både gillar och ogillar!

      Radera
  9. Sitter och ler lite, för jag säger som du, hur ska man kunna representera ett parti i alla frågor när inget parti stämmer in på allt? Jag gillar inte att kompromissa, i så fall bara om jag själv är lite velig i ämnet, annars är det alls görligt. Det blir svårt detta val...var lättare att rösta i finska presidentvalet! Kram

    SvaraRadera
  10. Även de partier man gillar mest har "dåliga" idéer i en del frågor

    SvaraRadera
  11. Du som jobbar i skolan ibland, kan väl plocka fram de femtontal ex av poesiböckerna, finns säker intresserade som vill läsa...?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas