söndag 21 april 2024

Lördag

 Man hinner mycket på en dag. Vissa dagar.  Andra dagar tycker man att man inte får något gjort.

Igår hann jag med mycket.

Lämnade hemmet kvart över åtta. Maken skulle iväg och sälja lotter för sin Rödakorsförening, på närbelägna vårmarknaden i Gölingstorp. Vinster: Kakor, som jag bidragit med att baka dagen innan. (Apropå tidigare inlägg, så tyckte jag att det var värt ett tack. Men det var det inte. Hade blivit så nöjd med att få en hälsning där man tackade mej för det jobb jag lagt ner... Men det var nog bara dumt tänkt... )

Vi börjar från början och struntar i tack och kakbak!

Lämnade hemmet kvart över åtta. Hade en timma tidigare fått OK från Johanna att hennes förkylning inte var värre än att hon och killarna tänkte genomföra det hon - i samråd med alla inblandade- planerat.

Körde Nissastigen, mot Halmstad. Rätt gott att sitta ensam i bilen och skråla med i den musik som radion bjöd på. Och som man var bekant med.

En och en halv timme tar resan till Halmstad, Östra Stranden, Knipan.  Mycket folk på området. Det var årets första "arbetsdag". Vi har aldrig varit med på det. Är där för sällan. Har tidigare fått betala 600 kr per år för frånvaron. I årets "stugavgift" fanns inte den summan med. Karin visste varför. Man hade i deras bostadsrättsförening i Malmö,   tänkt införa en avgift för dem som aldrig var med på de gemensamma trädgårdsdagarna. Men det fick man inte. Olagligt!  Så vi har betalat många  års olagliga avgifter till stugområdesföreningen. Men strunt samma, det är ett bra sätt att känna att man kan strunta i att vara behjälplig  när föreningen kallar till arbetsmöte.


Tog en promenad i solskenet, bort från det arbetande folket. Körsbärsträden blommade.


Havet var lysande blått, och ute i Laholmsbukten kunde man skönja segelbåtar ute på premiärsegling 
( ?)
Satt på en av de sittplatser som är utlagda längs stranden och bara njöt. Så vårligt och härligt.... men kyligt.

Dags att dra vidare söderut. Stannade på Rasta på Hallandsåsen och drack en kopp kaffe och åt en , alldeles för torr, räkmacka.

Från Hallandsåsens topp tar det en timme till Karins bostad i Malmö.

Där serverades salladslunch. Orkade inte så mycket, hade ju nyss ätit. Men gott var det. Och sallad kan man spara till senare. Ingen skada skedd att jag ätit alldeles för nära lunchen.


Ava, med lördagsgodisklubba i munnen, visade sin blomnördiga mormor på alla utslagna blommor som fanns i den stora trädgården.


På lilla leksplatsen, nära hennes skola hade den rosa magnolian slagit ut. 


Magnoliablommor är kortvariga skönheter. Trots att de fortfarande var i tidig fas av att slå ut, så fanns et många kronblad på marken. 


Vi gick vidare mot den stora och vackra kyrkogården. St Pauli kyrkogård. 
Magnolian i minneslunden, den brukar jag titta till , om vi besöker Karin och hennes familj när det är vår. 


Lite längre bort, såg vi ytterligare tre magnolier i olika storlek. Här kompletterade med en nördig mormor och hennes dotterdotter....

Åh, vad det är fint i Malmö... nästan hela året om.


Vid halv tre-tiden dök de resterande barnbarnen och deras mamma upp. De hade varit på simskola på förmiddagen, och sedan tagit tåget från Värnamo- med byte i Alvesta- till Malmö. Därefter buss från centralen till hållplatsen vid Folkets park.
Lite fika smakade bra, och sedan var det absolut läge att ge sig ut och springa av sig lite tågsittar-rastlösa ben. Det var mycket folk i Folkets Park ( ja, det är väl där folk ska vara) med just vid den nyuppsatta lilla scenen var det rätt tomt.


Folkets park är ett superställe för alla åldrar. Att leka blir man aldrig för gammal för. 


Men för tunga och för stora för att klättra i nätet, det blir vi nog lite till mans. 

 
Glassätarsäsongen inleddes. Jag testade en ny variant från en av favoritleverantörerna, SIA-glass. Pistagepinnen var bra i såväl storlek som smak. Karl- Petter tyckte de samma om sin storstrut. Ava fick hjälp av isglassätande Konrad, att äta upp den stora skålen med mjukglass. 


Kunde gått länge och kollat på alla blommor i parken.  Men tiden går snabbt när man har kul.


Redan vid femtiden lämnade Johanna och jag de tre barnen hos Karin. Sambon hennes jobbade, så det var hon som skulle se till att de tre höll höll sams under fyra timmar. ( Lyckades bra, speciellt då de fått i sig lite mat, och fått upp blodsockret på bra nivå)

Tjugo minuter tar det att via Triangeln, gå till Malmö Opera. Mycket folk ute. Många som satt på uteserveringarna. Samt ett stort antal poliser. Det märks att Malmö håller på att rusta upp inför ESC. Karins kontor ligger i Hyllie, och de anställda på det stora försäkringsbolaget, har fått rådet att jobba hemifrån under hela ESC-veckan. Klokt! Man vet inte vad "stollar" kan ställa till med...


Malmöoperan ger just nu musikalen "Next to normal". En otroligt bra föreställning. Som handlande om något som finns på riktigt. Psykisk ohälsa. Johanna, sakkunnig inom området, tyckte att det var ett realistiskt drama som utspelades på scenen. 
Vi hade platser på rad två, längst ut på sidan. Scenografin var speciell , med en rund scen, där delar av den kunde vridas. På det sättet kom man väldigt nära skådespelarna. Sex skådespelare, sex musiker., superb föreställning. 

Precis innan förställningen började, och vi hade satt oss till ro på våra platser, så kände jag en hand på axeln. 

Vände mig om....


Där satt ju byns stora stolthet, ( ja en av dem, vi har ytterligare en skådespelare ( Peter Jansson) som är uppvuxen i vår by), Micke med fru Jeanette och dotter Gry.  Så kul att träffa dem. Hann prata en bra stund, under den 25 minuter långa pausen.  Micke heter Riesebek i efternamn, Nettan heter Cappocci, Jag har skrivit en del om dem tidigare, då vi brukar se dem i aktion på scenen då och då. Brukar synas i TV ibland, framförallt då man visar farserna från Vallarna i Falkenberg. Micke har dessutom gjort en massa scenografi för olika adventskalendrar i TV. Just nu håller han på att illustrera barnböcker, berättade han. En verklig mångsysslare. 

Nöjda med en föreställning som dröjer sig kvar i medvetandet och med ett trevligt och oväntat möte, så blev det tjugo minuters promenad tillbaka till Karins bostad. Tre pyjamasklädda barn väntade oss., Ett snabbt hej då, och så var det dags att bege sig hemåt igen. Kvart över nio var det fortfarande ganska så ljust. Härligt!
Johanna hade erbjudit sig att köra en bit, men när vi kommit in på E4an, så var det så lite trafik så att bilen nästan skötte sig själv, med hjälp av farthållare.  Så jag fortsatte att hålla i ratten. Karl-Petter somnade innan vi kommit ut ur Malmö, medan Konrad höll sig vaken och kollade på sin platta en timme. 
Strax efter halv tolv anlände vi till Ulås, Värnamo. Jag hade med mig utrustning för att stanna kvar där över natten, men kände mig så pigg att jag lika gärna kunde köra de dryga sex, välbekanta, milen hem. Körde sakta, det var många rådjur som rörde sig utmed vägarna. Det hade hunnit bli söndag då jag kom hem. Somnade gott i egen säng. Alltid den bästa sovplatsen.

En rolig dag. Tur att jag gillar att köra bil. Det känns inte jobbigt att köra Malmö t.o.r, när det är bra väglag.  Speciellt då man haft en riktigt rolig dag!




21 kommentarer:

  1. Det var samma när man bakade till fotbollen. Aldrig ett tack. Så dåligt tycker jag.
    Jag tycker det är konstigt att man inte får ta ut en ”straffavgift ” av dem som inte hjälper till under gemensamma städdagar. Det är en rätt vanlig avgift känner jag.
    Så trevligt ni hade det i Malmö. Våren har kommit långt där, men den är på god väg här också.
    Hon Jeanette kommer väl härifrån tycker jag mig ha hört.
    Njut av resten av söndagen! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer nog att hon gör. Nu bor hennes mamma ( änka) i Sölvesborg.
      Ja, varför kan man inte kosta på sej ett enkelt tack! Jag begär absolut inget annat.

      Radera
  2. Blir nästan lite upprörd å dina vägnar för bristen på uppskattning. Under all kritik.
    När du skriver om din bilkörarförmåga så blir jag alltid lika förundrad, med ett uns av avundsjuka. ;)
    Efter min utmattning så kan jag fortfarande bara köra några få mil, sedan är hjärnan uttröttad av intryck och fokusering.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid gillat att köra bil. Gärna alldeles ensam.
      Vissa saker är självklara tycks det. Och jag orkar inte bry mig ordentligt. Bara "muttra" lite på bloggen. Detsamma!

      Radera
  3. Så ljuvligt det ser ut med er alla i Malmö, jag ska ju snart dit, men visst känns det lite oroligt i dessa tider...
    Härligt med alla vårblommor, det får gärna bli lite varmare också!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Just ja, glömde! Har sett "Next to normal" för länge sedan på Stadsteatern här i stan, en otroligt bra föreställning! Då hade Lisa Nilsson huvudrollen. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Den satte sig I medvetandet! Kram

      Radera
  5. Härlig dag ,-)
    Körsbärsträd som blommar, ja nu längtar man ju, väntar förtfarande på påskliljor!
    Ava vackert namn, ser ut som en söt vårblomma själv, bra att få vägledning, så inte något som blommar missas!
    SÅ vacker magnolian är!
    Kan tänka mig at i Skåne blommar det för fullt!
    Leka tillsammans är alltid kul, och för barnen också, att vuxna hänger på.
    "next ti normal" verkar faktiskt bra och bra betyg från dottern, då blir det ju ännu mer intressant.
    Kul att de satt bakom, kommer ju ihåg att du skrivit om honom allafall.
    Mitt minne är ju inte 100!
    Så fina ni är med glass , har sett den du valde, ser goda ut, finns ju i flera varianter, får prova.
    Lång körning hem! Men när bilen nästan går av sig själv så... ,-))) Bra av dig , för 6 mil själv är ju ganska långt, speciellt den tiden. Men håller med, som och vakna i egen säng, det är skönast ändå! Ha en fin kommande vecka nu. KRAM Primrose ,-)
    dim kommentar till mig kom idag! ,-) tog lång tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egna sängen är bäst!
      Är van vid att köra de sex milen till Värnamodottern. Körde ovanligt sakta hem. Kram

      Radera
  6. Ärligt talat så vore det verkligen på plats med ett tack. Det hör väl till vanligt hyfs och vett tänker jag men tydligen inte.
    Vilken bra och trevligt dag det blev i Malmö. Mycket han ni med och en trevlig föreställning också. Så smart att arbeta hemma när det är dags. Tror att man vill ha så lite folk som möjligt i omlopp där. Vi kommer definitivt att hålla oss därifrån.
    Det var intressant att den straffavgiften alltså inte är tillåten. Det är nog väldigt vanligt att föreningar kör med den men då är det bara att låta bli att betala.
    Det är en bit att köra till Malmö men vid bra väglag går det ändå hyfsat snabbt.

    Önskar en god söndagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malmö är extra positivt på våren. En försmak på vad som ska komma här hemma.
      Egentligen är det inte fel med "straffavgift". Ett bra sätt att slippa ifrån, speciellt som vi sällan är på plats då det är arbetsdagar.
      Bra väglag, Motorväg hela vägaen utom den sista halvmilen till Johannas hus. Den gamla vanliga vägen hem från dem... Kram

      Radera
  7. Så himla skönt att äntligen få se en blå himmel och äkta fina färgstarka vårtecken. Helt underbart. Här är det bara grått, snöigt och nollgradigt.
    Vad gäller kakbaket så frågar jag mig varför du gör det? Jag menar det är ju ingen som tvingar dig. Dessutom tror jag att om du hade varit med själv hade du nog fått ett tack. Hoppas att åtminstone din man tackade. Annars är det ju bara att sluta med baket eller annan hjälp-
    Bra att det är olagligt att "bestraffa" hyresgäster att vara med på "städdagar" eller planteringsdagar. Jag/vi har heller aldrig varit med. Nu hade jag hemskt gärna betalat straffavgiften, bara jag slapp vara med och påta i trädgården, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvingar mig. Sån är jag. Tyvärr. Om jag hade lite "mod" så skulle jag vägra. Men det är ok, MEN jag vill ha ett TACK. Så lite... men så omöjligt.

      Radera
  8. Så en del tar alltså ut straffavgifter av medlemmar som inte hjälper till med fastighetsskötseln? Jag har faktiskt aldrig hört talas om det, men kanske är det en bra idé. (Om det hade varit lagligt alltså). Fast egentligen tycker jag att alla medlemmar bör vara skyldiga att vara med på städdagarna. Man bidrar med det man kan, liksom.
    Vackra blomsterbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt på ett sommarstugeområde, med mer än hundra stugpr. Skulle bli trängt om alla hjälptes åt att fia till gemensamhetsområdena. Men ok med "straffavgift" egentligen,

      Radera
  9. Hm, blev faktiskt upprörd när jag läste att du inte ens fick ett tack för kakorna du bakat :( Men så läste jag vidare om din fina dag. Och så underbart ljuvligt det var att få se blommande magnolia och att få se grönska, blå himmel och sol! Malmö är allt ganska långt före i våren jämfört med häruppe i Stockholmsregionen. Och så kan jag konstatera att du och jag har likadana frisyrer :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt för oss i inre Götaland också. Bra frisyr ,Den sköter sig själv. Behöver bara toppas varannan månad...Kram

      Radera
  10. Starkt jobbat av dig. Du avverkar milen som fullfjädrad yrkesförare. Minns att jag gjorde likadant då vår son bodde i Malmö och han ville ha hjälp med något. Numera känner jag att jag inte har de milen i kroppen längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror säkert att du fixat. Absolut mindre jobbigt än att exempelvis köra en enkelresa de 38 (?) milen till Stockholm.

      Radera
  11. Av alla vackra knoppar och blomster fastnade jag ändå för människoblommorna som kanske intar en av årens första glassar? Du ser så nöjd och glad ut men famljen omkring dig! Sen fattar du ju hur avis jag är över magnolior, körsbärsblom osv. Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag är glad när jag har de närmaste kring mej. Magnolier är de mest fantastiska träd som jag vet. Sen var det fint med alla blommande körsbärsträd som fanns längs motorvägen. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas