måndag 22 april 2024

Selfie om krogen

Veckans Selfie från Klimakteriehäxan handlar om Krogen. Känns lite konstigt för en lantis, just benämningen KROG. Vi äter ute nästan varje vecka, men det blir då lunch på någon av våra närbelägna restauranger. När vi är i sommarstugan i Halmstad, så händer det att vi cyklar in till centrum, och går på krogen.... eller... även om det blir en öl eller ett glas vin till maten, så säger vi att vii cyklar till den eller den restaurangen. 

Jaja, alla vet vad som menas.  Till dagens frågor. 



1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen: Fiskplanka. Eller planka, överhuvudtaget. Gillar dock inte helt kött, och då får det bli fisk.

Bilden är från restaurang Pio i Halmstad. Två år gammal nästan. Under många år, så cyklade vi från stugan på Östra stranden in till centrum, för att äta just Pios fiskplanka. Så god. Plattfisk av något slag, räkor och spenat gömmer sig under mos och god sås. När maken fyllde sjuttio förra året, så var hela vår nio-personersfamilj på Pio och firade honom. Fiskplanka till de vuxna. Men den var inte lika god som tidigare. Man hade bytt ut den goda plattfisken mot SEJ! Usch, vad jag blev besviken. Sa dock inget på restaurangen/krogen, utan betalade... och gav t.o m lite dricks. Sen kom ett mail, där man skulle bedöma sin upplevelse från restaurangen. Jag skrev som det var. Hade dessutom lite klagomål på barnbarnens mat. Jag fick ett riktigt ilsket mail tillbaka från krogägaren ( se där använde jag ordet krog automatiskt... ) Sen har vi förstås inte besökt den restaurangen

2. Sån är jag som kroggäst: Är ju för feg för att påpeka något. Fick världens skosulor, då det serverades lövbiff till lunch, på en välrenommerad restaurang i närområdet. Tyckte inte att det var lönt att säga något, det var ju ändå "bara" billig lunchmat....  
Men som sagt, skickar man ut ett bedömningsformulär efter besöket, så "talar jag ut". Mycket sällan som vi äter på restaurang och beställer a la carte dock. 
Men oftast är jag nöjd. 

3. Den "importerade" maten är en favorit:  Förstår inte riktigt vad som menas... men sushi... det är en absolut favorit. Även om den är av väldigt olika kvalitet på olika sushi-restauranger... eller restauranger som kör lunchbuffé.

4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast: Lika oförstående här. Men jag gillar grytor från både Indien och Thailand. Upptäckte en suverän thairesturang förra gången vi var i Malmö. Så gott... och extremt prisvärt.

5. Favoritpizzan! Väldigt ensidig. Quattro Staggione. Har försökt med andra pizzor, men det "funkar" inte.... 

6. Så tänker jag kring dricks: Bra att vi nästan alltid äter lunch på restaurang. Där förekommer inte dricks, inte på våra närbelägna restauranger iaf. I annat fall brukar jag runda av till närmaste femtiolapp. Om maten varit god vill säga. Ogillar att man måste knappa in summan. Borde ingå i priset från början. Känns lite passé med dricks, faktiskt.

Tack för ännu en kul Selfie!

25 kommentarer:

  1. Hoppsan, inte trodde jag att orden "importerad" och "etnisk" skulle framstå som oklara ... och dina svar tyder ju på att du är helt med på noterna. Jag gillar också sushi, förstår din besvikelse nör man ersätter plattfisk med sej och tycker att du gjorde helt rätt som sa din mening när man bad om den! Att sen krögaren har mage att svara argt, det dödförklarar ju honom och hans rörelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många andra restauranger i Halmstad. Dessutom har vi numera en riktigt bra "krog" bara 300 meter från vår stuga. Rätt gott att bara gå dit.

      Radera
  2. Fisk äter jag gärna i Göteborg, stekt strömming är mums, finns ibland på vissa ställen har. Thailändskt har jag inte ätit, men gillar indiskt, sushi är gott, den snälla svenska varianten. Kul att testa nytt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömming, rätt tillagad. Verkligen gott!

      Radera
  3. Fiskplanka har jag bara ätit en gång. Plankor är nostalgi och kult för mig - det ljuva 1980-talet. Vet faktiskt inte var man fortfarande kan äta planka häromkring.
    Det där med krog och restaurang har jag aldrig funderat på. Du har en poäng där. Googlade och fick det här svaret: "Krog är numera i allmänt språkbruk en benämning på restauranger eller pubar i allmänhet. Möjligen är detta bruk påverkan från danskan, där ordet även i vårdat tal innebär en restaurang i allmänhet."
    Med åldern har jag lärt mig att påpeka till köket om maten inte är till belåtenhet. Jag menar om man inte säger till tror köket ju att maten är perfekt. Då lär det sig ju inte. Det har dock hänt väldigt sällan.
    Japansk, thai och koreansk mat ÄR gott. Alltid fräsch och väldigt tilltalande, både för ögat och magen.
    Ingen dricks på dagens lunch heller, för då tar man ofta betalt vid kassan. Jag brukar ge tio procent om jag varit nöjd med servicen, och det är jag nästan alltid - som tur är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Betalt för lunchen vid kassan. Uppskattas. Tack för info om krog/restaurang

      Radera
  4. Nej det funkar ju absolut inte att byta plattfisken mot sej! Det är att luras. Bra att du skrev det i omdömmet, . Såklart du inte går dit igen, där gjorde de bort sig för andra gången.
    Skosula funkar aldrig! FY!
    Intressant att läsa dina svar, tyckte dt var knepigt går ju aldrig ut o äter, men det fixade sig ändå ,-)
    Maten på bilder ser ju helläcker ut!
    Kul att upptäcka en bra restaurang ,-)
    Ha det jättefint Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
  5. De kunde iaf informerat i förväg. Och gett oss möjlighet att beställa något annat. Jaja, det är passe nu.
    Mej, det blir nog inget besök där i sommar. Tycker dessutom att man passerat gränsen för vad mat är värd. Min gräns går vid 300 kr per portion. Den är redan passerad. Med råge.

    SvaraRadera
  6. Det är svårt att klaga på maten tycker jag även om man ibland nog borde.
    Smart att äta ute på lunchen om man inte vill råka ut för dricksfrågan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att äta stora måltiden mitt på dagen... tycker jag.

      Radera
  7. Själv säger jag aldrig "gå ut på krogen" utan att vi ska äta på och så då restaurangens namn. Skulle vi få mat som inte är bra så säger jag till. Man kan ge saklig kritik på ett vänligt sätt och det tycker jag att man ska göra vid behov. Ingen har tagit illa upp än så länge. Det är så pass dyrt att äta ute så då ska det vara bra.
    Pizza är min favoriträtt och jag väljer gärna en "ren" pizza med få råvaror. Det kan räcka med parmaskinka, någon grönsak, mozzarella och rucola.
    Dricks tycker jag egentligen är ett ofog med tanke på hur dyrt det är men visst rundar vi av uppåt om vi är nöjda.
    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det dyrt från början. Så det där med dricks blir inga stora summor.

      Radera
  8. Min favoritpizza är Margeritha med lök och paprika.
    Krogen besöker jag sällan. Nu är jag hos Mellan och barnen. Ska sova nu. Får passa på när det är lugnt. God natt 💤 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller att passa på. Ha det fint med de små!

      Radera
  9. Väljer att bara kommentera dricksfrågan. Och den är: Om dricks tycker jag inte!
    Nu äter jag sällan ute men när jag gör det så ger jag inte dricks. Har hänt att jag gjort det någon gång tidigare, när jag varit i ett större sällskap och jag inte har kunnat stå emot majoriteten.
    Jag fattar inte varför man ska ge dricks... personalen har väl lön, precis som alla andra yrkesarbetande? De gör bara sitt jobb. Och inte ger man väl "dricks" till frisören, sjuksköterskan, kassörskan eller rörmokaren?
    Att ge dricks är verkligen omodernt och en gammmal konstig kvarleva. Jag ställer mig inte bakom dricksandet, och folk får tycka vad de vill om mig. Snåljåp, oartig eller okunnig... eller kanske den klokaste?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det är otidsenligt. Vet inte hur lönerna ser ut hos restauranganställda. Men även om de är låga, så känns dricks fel. Undersköterska och städate är i så fall också lågavlönade.

      Radera
    2. Jag tycker inte att det spelar någon roll hur lönerna ser ut hos restaurangsanställda. Antar att de kan vara olika. Är de dåligt betalda så bör facket gå in och rätta till den saken. Jag vägrar ge "allmosor" för att ett lönearbete utförs.
      Alla undersköterskor är inte lågavlönade. Väldigt många har efter några år bättre lön än en nybliven sjuksköterska.

      Radera
    3. Oj, hade ingen aning. Trodde att undersköterskor alltid var lågavlönade.
      Tokigt att dricksförfarandet består.

      Radera
  10. Fiskplanka gillas, men jag har nog bara ätit den gjord med lax. Som sagt ... dricks ger man när man vill och det ska inte läggas på notan man får ... så korkat!
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte alls ätit med lax. Men det låter gott!

      Radera
  11. Låter himla gott detta med fisk, räkor etc på planka..är säker på att jag skulle gilla den.
    Här ger man ofta dricks men även jag tycker att man ska ge dricks om det är något man gillar, om man har fått god service, inte annars. Fast här är det en del av lönen för folket..så, beroende på.
    En god tisdagskväll önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur det är i Sverige med restauranganställdas löner. Men en sak är säker, a la carte är dyrt som det är. Sen kan man ju oxå se det som så; har man råd att äta dyr mat, så har man också råd med några tior extra i dricks...

      Radera
  12. Haha, du hakade alltså upp dig på ordet krog! Jag innefattar allt ute-ätande i begreppet, men, jag äter ju typ aldrig ute...Att gå ensam är trist, mina tjejer har sällan råd och jag har inte råd att betala för oss alla. Ibland faller vi för hämtmat, men våra problem börjar redan när vi ska välja "krog" att beställa från! ja det är inte lätt, fiskrestauranger har vi i nte i Falun, skulle annars gärna testa. Helt kött! Klart att köttet ska vara helt, tjock entrecote blodig i mitten, tack! Fniss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Du är vidrig. Sätt du tänderna i ungtjuren direkt... Men torrt kött är också vidrigt. Griskött funkar ibland... men jag äter helst kött i form av köttfärs. Fast på krogen blir det fisk... om den inte är för dyr. Finns ett "tak" för mej. 300 kr för en huvudrätt.... Mycket ligger över det priset. Hutlöst!

      Radera
    2. Hoppas verkligen att du inte menade allvar med att kalla Paula för vidrig. För då får du kalla mig för vidrig också. Jag vill till och med ha mitt kött blodigt. Entrecôte är en av mina favvo kötträtter, gärna med fetkappa och rejält marmorerad. Då är köttet garanterat mört. Och svensk entrecôte är då inte min favo. Kött från Argentina (bland annat) är betydligt godare och mera smakrik än svenskt kött. Sorry.
      Köttfärs - hahaha! Det är ju som korv - man vet aldrig vad den innehåller förutom man stötar på en broskbit eller nåt...;-) Inte min grej alls;-)

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas