tisdag 1 december 2009

Mäktig måne

Både solen och månen har visat sig idag. Passar bra den dag då vi i skolan inledde ett no-arbete om ljus. Vi stängde ute vår livgivande ljuskälla och ägnade oss åt att fundera över olika ljuskällor och genom speglar reflektera dessa och sprida ljus in i varje hörn.
Och sen kom solen fram, och framåt eftermiddagen visade sig ett lysande exempel på reflektion.... :))
Hade tjugo minuter över mellan garnköp i Ambjörnarp ( Ra-trikå http://www.ratrika.se/ har massor av billiga häftiga garner + egen-maskinstickade tröjor) och frissan i Tranemo. För att få möjlighet att fota fullmånen, så svängde jag upp till friluftsanläggningen i Tranemo, Haga-torpet.
Fick en back-flash ( man får ofta sådant när man är gammal) då jag promenerade en bit längs elljusspåret, och tänkte på hur ofta jag åkte skidor där, under de tre vintrar som vi bodde i Tranemo. På den tiden, och då talar vi om 1976 -79 (80), så var det rejäla vintrar, mycket snö och härliga skidspår. Numera får man vara glad om man får ut skidorna en gång per säsong.
Bilderna jag tog blev riktigt fina, månen som är omgiven av tunna rosa moln, vattensamlingarna som håller på att anta fast form, speglingen i den stora vattenpölen.









Härligt att andas kylig, klar luft igen. Har fortfarande inte gett upp tanken att ta en sen kvällspromenad på ett par kilometer. Men först ska jag skriva ETT omdöme - hade tänkt göra det på planeringstiden i eftermiddags, men så blev träslöjdsläraren febrig och fick åka hem, så då var jag tvungen att ta hans lektioner. Var intressant att se mina elever jobba i träslöjden, där är det andra elever som är centrala och fixar och donar än de som är ledande i klassrummet.
Liksom i gympasalen, så är det i träslöjdssalen en tröttande miljö, med alla ljud och ganska tunga dofter. Eller så är jag inte van. Eleverna lärde sig inget alls idag på slöjden, men jag fick mig en bra lektion.



2 kommentarer:

  1. Härliga bilder. Månen lyste över oss också och jag fick skrapa bilen när jag skulle åka hem. Passande tema med ljus och reflektioner. Vi undersökte marschmallows på NO-lektionen idag. Hittade både druvsocker, stärkelse och protein men inget fett. Alltid något.

    SvaraRadera
  2. Oh, vilka roliga lektioner har fått till!
    Jag tycker att jag stampar på på det gamla vanliga sättet. Det är kanske skillnaden på mellanstadiet och högstadiet. Det blir lite mer fyrkantigt på högstadiet. När man bara är ämneslärare, inte så vis inom alla ämnen som ni är.

    Dina bilder är om vanligt helt ljuvliga =))

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas