onsdag 27 januari 2021

Ogilla

 


Det var ju så gott med barmarken.  Även den synliga isen, som fanns kvar, den gick att stå ut med. För man hade ju koll på var den fanns!

Och så kom den förbaskade snön igen! Ogillar denna form av nederbörd i allra högsta grad. Trots att  man borde vara lite nöjd med att vi har någorlunda riktig vinter i år.


Daglig promenad. Förstås! Vet ju var de få isparterna på byvägen finns. Och att mittsträngen på grusvägen är isfri överallt.

Kängor på. Inga tankar på dubbkängor. För jag skulle ju bara gå fram och tillbaka på byvägen, och vända där byväg gick över i skogsväg.

 Det var tanken.  Men man kan ju ångra sig. Det är så tråkigt att gå fram och tillbaka. Mycket roligare med rundor.


Varvid jag lämnade byvägen, för att inte komma tillbaka på den förrän efter ungefär tre kilometer. Tänkte att det skulle funka att gå på skogsväg som inte varit belastad med biltrafik,

Vägvalet var inte det bästa. Trots att jag var utrustad med stavar, så föll jag som en fura på en stor isfläck, halvvägs in på rundan. Hann tänka, innan jag  kollade eventuella skador: Kan man komma hit med bil och hämta mig.... Ja, så när som på femtiotalet meter, så skulle det nog gå. 
Insåg att det inte skulle behövas. Tanten var intakt! Men resa mig, det kunde jag inte. Just där.... Det fanns inget fäste. Hade behövt dubbkängor. Fick krypa någon meter innan jag var inne på fast mark i det uppstickande ljungriset.

Fy tusan för snö, is och vinter. Ogillar denna årstid i allra högsta grad. 



Efter en synnerligen långsam. ostadig isunderlagspromenad, så kom jag fram till bebodd trakt och välskött väg.
Hörde en hund skälla oavbrutet, förstod att det var jakt. Såg i skogsbrynet två djur springa i full fart, den ena jagande den andra. Trodde att det var ett rådjur som var jagat.
Kände hur det knöt sig i magen av ogillande. Så grymt att skicka ut en hund för att stressa ett byte! Förstår inte att det kan vara tillåtet att göra så mot en levande varelse. Ska jakt ske, så får det vara på pass, utan hund. (eller människokedja som på älgjakten). Tycker jag.

Nedanför backkrönet stod jägaren. Han var upphetsad. Det var ett vildsvin som hunden fått vittring på. Han hade siktat på djuret när det kom över vägen, men inte vågat skjuta, eftersom hans hund var för nära.

Det kändes inte alls bra, att det stod en jägare ( om än en riktigt trevlig granne) på min väg. Hade han skjutit, ja, dels hade jag blivit livrädd av ett skott som avfyrades så nära mig.... och hade jag gått säker för avfyrad, eventuellt missriktad kula?

jag längtar till vår, jag längtar tills dess att jakttiden är över! För vinter och jägare ( i alla fall längs vägarna) det är något som jag verkligen ogillar.

22 kommentarer:

  1. Visst är snön vacker men när det finns isfläckar under den så blir det snudd på livsfarligt att gå på den. Själv blir jag stel som en pinne då vilket säkert ökar risken för att falla. Skönt att du inte skadade dig utan kom upp igen.

    När det gäller jakt håller jag med dig helt och hållet.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste på FB om en några år yngre kollega som ramlat och brutit benet. Händer så lätt! Inbillar mig att alla promenader och ( i brist på annan träning) gympa med Sofia ( jättebra) ska hjälpa till att stärka skelettet.
      Synd att man ska ogilla en granne, som man egentligen gillar, när han ikläder sig rollen som jägare.
      Kram!

      Radera
  2. Barmarken är ett minne blott här också. Säkerligen halt, jag har inte vågat mig ut idag.
    Vildsvinen behöver skjutas av, de är en samhällsfara, men jag är inte heller glad för jakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att vildsvin behöver skjutas av. Men jag gillar inte att de ska stressas av en hund.
      Min bror skickade en bild på en galt som han passat på varje kväll under flera veckor. Med tålamod så lyckades han skjuta djuret. Det är helt ok jakt för mej!

      Radera
  3. Då är vi åtminstone två som ogillar vintern skarpt. Å ändå har vi haft värre vintrar, både kallare och med mycket mera snö.
    Sedan fick jag mig ett gott skratt, förlåt, men jag kunde inte låta bli att le. Om man är dum nog att inte ta Icebugs på sig i det förrädiska vädret så får man tyvärr skylla sig själv. Som tur var skadade du dig inte, men ärligt talat - sätt på dig dobbade skor nästa gång! Det spelar väl ingen roll hur och om det låter förfärligt! Icebugs är en livförsäkring, så det så.

    Jakt har jag inga synpunkter på. Älskar vilt och vildsvin i köttdisken, men har ingen aning hur man jagar djuren. Självklart ska de inte stressas, men det är nog svårt skulle jag gissa. Har en kompis som jagar både älg och vildsvin. Han har aldrig nämnt att jaktlaget använder hund.

    Dessutom är det faktiskt läskigt att du som människa kommer i kläm med en eller fler bössor där. Du kunde ju faktiskt ha träffats. Tur att jägaren inte sköt för att inte träffa sin egen hund. Den prioriteringen kunde du ha nytta av idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes läskigt! Och du, jag ska ta dej på orden. Om jag får tid över till promenad i morgon( behöver eventuellt jobba lång dag på jobbdagen) så blir det dubbar på.

      Radera
  4. Är det verkligen vintern du ogillar? Är det inte ishalkan som vädret för med sig? Och så att snön döljer den? Själv har jag nu två par icebugs. Använder dem så fort jag misstänker att det är det minsta halt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag ogillar vinter. Med ett undantag och det är soliga vinterdagar, då det finns lite snö.
      Men mest är det besvärligt med vintern, och så kallt och mörkt. Här faktiskt ramlat med icebugs också. De är inte så tillförlitliga när det ligger ett par cm snö över isen. Så det är inte säkert att de "räddat" dagens vurpa.
      Går bra med vintertid så länge det är barmark...och helst plusgrader. Förra vintern var sådan.

      Radera
    2. Har du icebugs med inbyggda broddar? Jag har sådana, de liknar vinterdäck med dubbar. Jag blev så förvånad när jag en gång gick in i en skoaffär där de annonserade om icebugs. Dessa skor hade inte några broddar alls...men priset var fint. Det lev inget köp.

      Radera
  5. Me again: Kolla sista bilden! Visst är det en massa ögon som tittar på dig uppe på fönsterkarmen - kusligt;-) Men fenomenet kallas för pareidolia. Nu vet du det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken iakttagelse! Visst är det så. Den gamla ödeladugården har koll på mig. Ganska gott egentligen, har nog passerat tusentals gånger. Tack för påpekandet!

      Radera
  6. Kan bara hålla med dig i allt du skriver! Avskyr vintern och ogillar jakt med stressande drevhund och mänskliga drevkedjor.
    Haha ... tänkte skriva om ögonen på sista bilden, men det har ju BP gjort redan.
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns tryggt att bli sedd. Nä, inte ens ett vildsvin ska behöva spring för en drivande hund. idag är det massor av snö.... ja. iaf en decimeter. Hur har ni det på östkusten?

      Radera
  7. Det var otroligt så mycket hemskt det kan hända på en vanlig lugn promenad.
    Jag kan förstå dig helt och fullt då det gäller jagande, ogillar det i allra högsta grad. Det är liksom inte rättvist, två mot en, minst sagt.
    Halkan, där förstår jag dig också. Vilken otur att du ramlade, men det är lätt hänt i halk tider. Skönt att du klarade dig utan skador. Jo, jag vet, det är svårt att ta sig upp.
    Men snön annars och vinter, det tycker jag om. Norrlänning som jag är.
    Sköt om dig och var rädd om dig ute.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina tjej! Mycket snö idag. Ja en dm i alla fall. Vackert med solen på det vita. Annars finns det inget bra med snön, tycker jag. Kram!

      Radera
  8. INBJUDAN FRÅN ILLUMINATI BRODERHOOD 666

    Detta är en öppen inbjudan till alla som är intresserade av att bli en del av världens största konglomerat och nå toppen av din karriär. När vi börjar årets rekryteringsprogram och vår årliga skördefest är nära till hands, så bestämmer vi oss för att introducera dig till "New World Order".

    Vid denna tidpunkt försäkrar vi alla som är redo och trogna att bli medlem i denna stora organisation, att när han / hon blir fullvärdig medlem av Illuminati-brödraskapet automatiskt blir han rik, mäktig och känd i livet och uppnår alla deras hjärtan önskar och får också en månadslön på $ 500.000 USD. Vi är redo att förändra ditt liv, vi kan göra dina drömmar till verklighet.

    Det stora distriktet Illuminati erbjuder dig en livstidsmöjlighet att förverkliga dina hjärtat. Jag tror att alla på denna planet "Jorden" känner till ILLUMINATI, men för dem som inte vet så mycket om denna organisation, kommer jag att informera dig om det. Illuminati är ett hemligt samhälle som välsignar människans slag och uppfyller sina drömmar om att bli miljonär, miljardär och också främja deras olika affärer. Just nu tror jag att du vet mer om den här organisationen och det finns ingen anledning att vara rädd för någonting.

    Jag är inte här för att röra med dig eller spela spel för dig, eftersom det nu står många människor där ute som imiterar oss och hävdar att de är medlemmar i ILLUMINATI. Så brödraskapet kommer sedan till en slutsats om att globalisera denna organisation för att hjälpa dem som faktiskt är redo att bli en del av denna stora familj och de som vilseleds av bedragare. Nu tror jag att det här är din möjlighet att gå med i vår prestigefyllda organisation och göra dig själv och din familj stolt.


    Om du är intresserad av att gå med i den här stora organisationen eller för mer information. kontakta sedan vår Grand Lodge i Pennslyvania, USA via WhatsApp: "+1 (325) 261-7127" eller vår officiella e-postadress: [illuminati666grandlodge@gmail.com]

    Signerad: GRANDMASTER

    SvaraRadera
  9. Procedur för montering av det stora templet med upplysta pengar och makt, gå med i det stora broderskap av kärlek upplyst idag, whatsapp vår agent +1470 543 5889 eller med vanlig post eller vykort (greastestillumininati4@gmail.com)
    Du är en affärsman eller en affärskvinna, en politiker, en musiker, en student, vill du vara rik, berömd, kraftfull i livet? Gå med i illuminatiFraternets tillbedjan idag och få omedelbart den rika summan av. 1 miljon dollar per vecka När du blir medlem i brödraskapet och ett gratis hem. Var som helst där du väljer att bo i den här världen och få 350 000 $ i månadsinkomst.
    Förmåner som erbjuds nya medlemmar som kommer in i upplysta.
    1. En kontantbelöning på USD 120 000 USD.
    2. En ny Sleek Dream-bil till $ 150 000.
    3. Ett drömhem köpt i det land du har valt. Ett reserverat möte med de 5 bästa i världen, ledare och topp 5-kändisar i världen. Om du är intresserad, ring agenten nu +1 470 543 5889 eller skicka ett meddelande via whatsapp på + 1470 543 5889 eller så kan du också skicka ett e-postmeddelande med detta, (greastestilluminati4@gmail.com) för en onlineinitiering omedelbart .


    Alla är välkomna.

    SvaraRadera
  10. VÄLKOMMEN TILL ILLUMINATI BRODERHOOD ORGANIZATION.

    Jag tror att vi alla har en dröm, en dröm om att bli något stort i livet, så många människor dör idag utan att uppnå sina drömmar. Några av oss är avsedda att bli president i våra olika länder eller att bli. en av världens största musiker, fotbollsspelare, politiker, affärsmän, komiker eller att vara en hjälpare för andra människor som är i behov Obs! nyrekryterade medlemmar har rätt till stora fördelar och belöningar. Det finns inget mänskligt offer. Om du verkligen är intresserad av att gå med i illuminati kontakta oss idag för mer information WhatsApp: +1 (234) 248-7286 ELLER +919205107358
    E-post: illuminatikingdomempire@gmail.com

    SvaraRadera
  11. officiellt Illuminati Brotherhood-meddelande till världen. Om du är en affärsman eller kvinna, artist, politiker, pastor, student, musiker för att bli rik, berömd, mäktig och i vilken situation du än befinner dig, gå med i Illuminatis brödraskapskult idag och bli rik så fort du blir medlem och enorma mängder pengar och gratis hus var som helst i världen du väljer att bo i, och till och med tjäna 10 miljoner dollar för att starta ett företag.

    FÖRDELAR FÖR NYA MEDLEMMAR SOM GÅR MED I ILLUMINATI.

    1. Kontantpris på 100 000 000 $

    2. En snygg ny drömbil värd $500 000,00

    3. Drömbostad köpt i det land du väljer

    4. VIP-service på alla flygplatser i världen.


    Om du är intresserad, kontakta representanten nu eller ring honom på WhatsApp. +1 (757) 354-3107
    + Du måste vara minst 25 år för att kontakta våra partners om du är studentE-post: litisociatyorder2013@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Kontakta Mr David Mark på e-post joinIlluminati1122@gmail.com eller Whatsapp +2348140101327, Hej alla, jag heter Adams scott, är från Italien jag ger ett vittnesbörd om hur jag gick med i Illuminati-brödraskapet, jag försökte gå med i denna organisation för så många år nu, jag blev lurad av en falsk agent i Sydafrika och Nigeria, jag var nere, jag kunde inte föda mig själv och min familj längre och jag försökte tjäna pengar med alla medel men förgäves, jag var rädd för att kontakta någon illuminati agent för att de har ätit upp mina pengar, en dag stötte jag på ett inlägg där någon gav ett vittnesbörd och tackade en man som heter David Mark för att han hjälpte honom att gå med i Illuminati-brödraskapet, sedan tittade jag på mannens e-post och telefonnumret som stod där. , Jag var rädd för att kontakta honom eftersom jag blev lurad många gånger av bedragare och gick iväg med pengarna sedan blev jag väldigt förvirrad så jag bestämde mig för att kontakta personen som fick vittnesmålet och jag ringde honom och jag kommunicerade med honom på telefonsamtal före e han började berätta sin egen historia för mig om när han ville gå med han berättade allt jag skulle göra, sedan bestämde jag mig och ringde agenten David Mark och han berättade allt jag skulle göra och jag blev initierad, överraskande nog fick jag min fördelen med att vara en ny medlem i det stora Illuminati-brödraskapet Jag blev så glad, för er som försöker gå med i denna organisation är detta er möjlighet för er att gå med KONTAKTA MR David Mark på e-post joinIlluminati1122@gmail.com eller WhatsApp-nummer +2348140101327

    SvaraRadera
  13. PROCEDUR FÖR DET STORA TEMPLET AV PENGAR OCH KRAFT ILLUMINATI-MONTERING, GÅ MED I DET STORA ILLUMINATI BRODERSKAP AV KÄRLEK IDAG, via gmail (greastestilluminati4@gmail.com),
    whatsapp +234 705 048 2264 eller telegram +234 705 048 2264
    Är du en affärsman eller -kvinna, en politiker, en musiker, en student, vill du bli rik, känd, mäktig i livet? Gå med i IlluminatiFraternity-kulterna idag och få omedelbart den rika summan av. 1 miljon dollar i veckan när du blir medlem i föreningen och ett gratis hem. var du än väljer att bo i den här världen och du kommer också att få $350 000 som din månadsinkomst.
    FÖRDELAR TILL NYA MEDLEMMAR SOM GÅR MED I ILLUMINATI
    1. En kontant belöning på 1 000 000 USD USD
    2. En ny Sleek Dream-bil värderad för $150 000
    3. Ett drömhus köpt i det land du väljer.
    Ett möte reserverat med de 5 bästa i världen. Ledare och topp 5 kändisar i världen. Om du är intresserad, maila oss detta, (greastestilluminati4@gmail.com), whatsapp +234 705 048 2264 eller telegram +234 705 048 2264 för en omedelbar initiering online.


    ALLA ÄR HELT VÄLKOMNA.

    SvaraRadera
  14. KONTAKTA Mr Emann Greyory ring +2349057542593 eller WhatsApp honom via detta nummer +234 9057542593 eller e-post: thelightfamily9@gmail.com Hej alla Jag heter Rodrigo och kommer från Paris, jag är här för att ge ett vittnesbörd om hur jag gick med i Illuminati-brödraskapet, jag var Jag har försökt gå med i den här organisationen i så många år nu, jag blev lurad av en falsk agent i Sydafrika och Nigeria, jag var nere, jag kunde inte försörja mig själv och min familj längre och jag försökte tjäna pengar av alla fröken men alla invaderar, Jag var rädd för att kontakta någon Illuminati-agent eftersom de har ätit upp mina pengar, En dag stöter jag på ett inlägg där någon ger ett vittnesbörd, tackar en man som heter Emann Greyory för att ha hjälpt honom att gå med i Illuminati-brödraskapet, sedan tittar jag på mannen e-post och telefonnumret som stod där, det var ett nigerianummer jag var rädd för att kontakta honom eftersom en nigeriansk agent äter upp mina 6000 dollar och går iväg med pengarna då var jag väldigt trött, förvirrad och jag bestämde mig för att kontakta personen som var gav vittnesmålet och jag ringde honom och jag kommunicerade med honom på telefonsamtal innan han började berätta sin egen historia för mig om när han ville vara med, han berättade allt jag skulle göra, sedan bestämde jag mig och ringde agenten som heter Emann Greyory och han berättade för mig allt jag skulle göra, och jag blev initierad, överraskande att jag fick min fördel av att vara en ny medlem av det stora illuminati-brödraskapet att jag var så glad, för er som försöker gå med i denna organisation är detta er möjlighet för er att gå med KONTAKTA MR Emann Greyorycall +2349057542593 eller WhatsApp honom här är den riktiga Emann Greyory-informationen +2349057542593 eller maila: thelightfamily9@gmail.com

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas