onsdag 29 september 2021

Ledighetskommitte

 


I samhället, i Grimsås, så har man sedan tio år tillbaka haft en Ledighetskommitte. 

Ingen sådan där ledighetskommitte, som jag direkt tänker på då jag hör begreppet: ett antal gubbar        ( oftast gubbar)  sittande på en bänk utanför systembolaget. Vi har definitivt inget bolag i lilla Grimsås, antalet parkbänkar är lätt räknade... om det ens finns några.  Nej. ledighetskommitten, det är en mötesplats för daglediga- i praktiken för pensionärer.  

Maken, som haft sin arbetsplats på kabelfabriken i samhället under hela sitt yrkesverksamma liv, var med en del då han valde att gå i pension vid drygt 62 års ålder.  Äntligen skulle jag få tillfälle att vara med då jag i gick i "nästan pension" förra våren. Ledighetskommittens möten ligger alltid på onsdagar. en utmärkt dag för min del....

Men så kom ju en hel pandemi emellan, så först idag blev det premiär för min del.....


Jämfört med förra veckans PRO-debut, så var medelåldern på det tjugotal som mött upp för tips-promenad och fika, betydligt lägre än vad jag upplevde att PRO-deltagarnas medelålder var. Eller så beror antagandet på att jag känner till grimsåsborna bättre, även om jag inte känner så många av dem.


Promenaden var tänkt fram och tillbaka till en sjö, som ligger två kilometer från samlingsplatsen, Korpstugan. Nu hade det regnat hela förmiddagen, så arrangörerna valde bort långpromenaden och gjorde en liten slinga i närområdet i stället.

Tipspromenad var det inte heller, utan en "gissa djuret promenad". Vilket djur är detta? "Fin jord + slår man"  "Nalla vågbrytare"  "Mässkrud + tjockt rep".  Tio olika djur skulle man komma fram till genom ordgåtorna. Kul, tyckte jag... Och det bästa, man rättade själv, så det var inget pris, som eventuellt behövde hämta. 


Ja, det var ett trevligt och otvunget sätt att mötas på. Passar mig alldeles utmärkt att träffa folk på det viset,  Förhoppningsvis så ska vi kunna vara med nästa gång igen, om två veckor.

Och en helt ok runda, det fick vi till ändå, då vi var en liten grupp som vandrade runt det 2,7 km långa elljusspåret i ganska rask takt.


 I övrigt så har det inte varit någon ledig dag. Vikarierade i skolan på förmiddagen. Passar mig väldigt bra också. Genomföra lektionerna som man är satt att göra och sedan gå hem. Och dessutom hinna med att äta en gratis lunch med skolbarnen. 

I morgon blir det också förmiddagsvikariat, innan jag går på mina ordinarie lektioner efter lunch. Ska nog orka med en heldag, speciellt som fredagen garanterat blir ledig.

Man får energi av roligt jobb och trevliga möten.


Hösten är definitivt här. Har vaknat vid sextiden under de senaste dagarna. Då är det mörkt. Och vid sjutiden på kvällen, så överfaller mörkret oss igen.

Så det gäller att ta tillvara de ljusa timmarna, under den tid man är ledig. Gjorde ett ärende till grannsamhället, Hestra, Kunde bara inte låta bli att stanna till och ta några höstvyer vid sjön.





 

23 kommentarer:

  1. Vad trevligt att träffas i denna "ledighetskommitté." Och varannan onsdag känns ju ganska lagom. Verkligen ett ett gott initiativ Och att ses utomhus och promenera är ju något som verkligen fungerar.Trevligt också med uppgifter under vägs.
    Visst får men energi av både trevliga möten och ett jobb man trivs med. Jag jobbar ju också lite och det räcker.Å andra sidan blir det å andra sidan mer av de trevliga mötena.
    Visst märks det att dagarna blir kortare och det går snabbt nu så att ta till vara ljuset är nog så viktigt.
    Fint att du stannade och dokumenterade vid sjön. Njutbara bilder och även från ledighetskommitténs promenad.
    Kram och trevlig kväll.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller verkligen att njuta av höstfärger under de närmaste dagarna...ja, I bästa fall två veckor framåt. Sen blir det svårt att hitta något att fota...kala träd blir man snart trött på.
      Kram!

      Radera
  2. Jättekul att du även trivs i ledighetskommittén:-)
    Å visst har du helt rätt. Naturen "har färgats om" sedan två dagar tillbaka. Efter tre soliga och varma dagar räckte det med en regnig natt åsså var mycket grönt utbytt mot gult och rött. Försöker förtränga de tidiga kvällarna, men det är svårt. Saknar mina långa ljusa kväller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som vill ha ljust från klockan 06 till 21 året om. Ljus till kl 23, det är slöseri för den som blir trött kl 22.🙂

      Radera
  3. Det ser mycket höstligare ut hos dig! Det börjar här så smått nu också.
    Trevligt med ledighetskommittén! Bra med lite aktiviteter.
    Lång arbetsdag i morgon alltså, ha det så bra🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heldag! Var ett tag sedan. Blir gott att vila efter det...
      Förhoppningsvis kommer vi iväg till Malmö på lördag. Ska hämta upp Johanna och killarna i Värnamo, så vi kör vägen över ditt. Är lite spännande att se hur färgerna förändras utmed vägen. Ha det gott!

      Radera
  4. Viktigt att fortfarande vara i ett sammanhang när man slutar jobba, kan vara så enkelt som att ut och gå tillsammans med likasinnade en gång i veckan. Jag saknar lite av detta fortfarande, får ta mig i kragen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkte direkt på maken, att han blev mycket gladare efter att ha träffat vänner och bekanta från din tid på Nexans ekonomiavdelning.Så ta dej i kragen! 🙂

      Radera
  5. Vilken trevlig dag ... och kul med ordgåtorna. Och vilka härliga bilder du bjuder på. De färgsprakande med höstaster (tror jag det är) ljung och annat färgrikt är som härliga färgstarka målningar. Och så är jag ju extra svag för vattenbilder, i synnerhet spegelblanka sådana. Den näst sista bilden i inlägget är ljuvligt avkopplande att titta på.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag har en svaghet för vatten. Önskar så att jag bodde vid en sjö.
      Höstblommorna vid Korpstugan var bra motiv. Här hemma är det mesta överblommat. Det samma till dej!

      Radera
  6. Vilka vackra naturbilder och trevlig grupp!

    Riktigt så mycket höst har jag inte här men färgerna kommer snabbt. Och mörkret likaså. När jag cyklade bort till kören igår strax före 19 så började det skymma och när jag cyklade hem var det svart och ihållande regn.

    Kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har bra lyse antar jag. Och gatlyktor? Hos oss är natten riktigt svart. Inget ljus så långt ögat når. Men man vänjer sej! Kram!

      Radera
  7. Så trevligt det låter med att träffa ledighetskommittén och vandra ut så där på promenad. Där skulle jag kunna tänka mig att vara med, förr, nu skulle det knappast gå, med rask promenad och uppför, utan att vila. Men, jag kan ju titta på dina fina höstbilder och får ett hum om hur det var och hur det ser ut.
    Jo, visst är det så. Hösten är här och kvällarna blir mörkare, även på morgonen märks det tydligt.
    Ha det fint.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått olika "gåvor", det är tydligt. En del begåvas med raska ben långt upp i åldern. Andra får förhoppningsvis ha kvar någon annan kroppsfunktion i gott trim. Att ha en väl fungerande hjärna är också mycket värt! Detsamma!
      Kram!

      Radera
  8. Låter som en mycket trevlig ledighetskommitté. Hösten är perfekt för vandringar i skog och mark, tycker jag. Det är inte så vansinnigt varmt och väldigt färgglatt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar ju också hösten. Men idag regnar det. Inget skogsväder. Skulle vilja ha några soliga dagar, som gör höstfärgerna riktigt sprakande. Kram!

      Radera
  9. Vilken trevlig ledighetskommitté och vilket bra namn på den. Kul att göra saker tillsammans för man behöver aktivera sig. Underbara höstbilder i detta inlägg. Lite mer arbete denna vecka men det är skönt att kunna gå hem när lektionerna är avklarade. Precis lagom tänker jag!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis så är det. Passar mig utmärkt att åka ner till skolan och vikariera... för jag behöver ju bara rapportera kort till den jag vikarierat för, och sen kan jag gå hem!
      Hösten är fin, men blir tråkig när det regnar för mycket .
      Godkväll! Kram!

      Radera
  10. Det verkar trevligt med ledighetskommittén - och kul med ordleken :)
    Hösten bjuder på sig själv - och du bjuder på fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och idag blåser det, så mycket av vackerheten blåser bort. Kram!

      Radera
  11. Gubbar eller gummor... det är väl samma sak!

    SvaraRadera
  12. Så kul det låter med era promenader. Det förekommer här också, en gång i veckan, på förmiddagen, jag orkar inte masa iväg mig då! Mina morgonrutiner är svåra att rucka. Upp halv tio, läsa tidningar på nätet och fika o äta frulle två timmar. Sen ut...
    I Fberg där jag var friskvårdsansvarig var det värre. Hur jag än tjatade så var tipspromenaden alltid densamma och exakt 400 meter lång, varken uppför eller nerför bara runt i en cirkel. Hur dödstråkigt som helst. Men, anledningen var att "alla " skulle kunna vara med, även de med rollator. Gick någon med rollator, nä just det, inte en enda! Nu är det hjärtskärande vackert i naturen, precis innan allt ska dö...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helknäppt! 400 meter är ju inte lönt att gå ut för! Sen kan det vara svårt att gå om det är allt för kuperat. Lite lutning klarar nog de flesta....
      Det här med att inte kunna vara med på morgonen, det är ju en grej som inte jag fattar. Sover i och för sig till halv åtta, om inget annat kallar. Men klockan nio-halv tio, kan jag ju ändå vara redo för en aktivitet.
      En av de ansvariga uttryckte något liknande i onsdags.
      Man hade bett att ledighetskommitten skulle få gå till gymmet och kolla en onsdag.
      Vi var välkomna på en förmiddag !
      -Men då kan inte vi! Sade de ena ansvariga för ledighetskommittens aktiviteter.
      Jag fattade ingenting..
      Men vågade inte säga något...jag var ju där för första gången.
      Men jag fattar ärligt talat inte varför man inte skulle kunna bryta eventuella rutiner...
      Ha det gott! Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas