torsdag 2 september 2021

Möten

 

  

Från början var vi åtta. Eller sju och en halv. Solgerd flyttade till Halmstad, och kunde sällan vara med på våra träffar.  Ett antal gånger, så har vi åkt i väg till Halmstad. Bara för att det är så roligt att ses.

Nu är vi fem kvar,  Igår sågs vi. Åt lunch  på en lunchrestaurang. En riktigt matsal. Öppen mellan 11 och 13.30. Ingen mysfaktor, men med högklassig mat. Jodå. jag hade kollat omdömena i förväg.  Åt den godaste makrillfilén som jag någonsin smakat.

Lunchrestaurangen låg i närheten av vår gamla stuga, på Östra Stranden.  Det fanns ju ingen anledning att dra in tll centrum, bara för att äta lunch. Solen sken och det var alldeles lagom varmt, för att ta till vara sensommarsolen, där på gräsplätten bakom vår stuga. 

Så kul det är att prata gamla minnen, att prata om barn och barnbarn, att prata om hur man har det nu, då alla är pensionärer.  Officiellt i alla fall. Vi känner varandra så väl, att vi kan var delaktiga i alla sorter av samtal. 

Det blev en heldag tillsammans förstås! Lite trött, men ändå fylld av positiv energi blev man. Trots bortåt 30 mils bilkörande.


Kände mig lite trött inför arbetseftermiddagen. Ja, det är inte mer än så detta år. Två och halv timmes musikundervisning- en och en halv timme tar jag ut i förberedelse och i iordningställande av klassrum...
Men visst fick jag en massa positiv energi i möten av såväl den unga kollegorna som av de härliga eleverna i åk 4-6.  Så härligt att ha med sig barnen i det man gör. Att sedan planeringen inte håller på långa vägar- vad gör det?  Det blir snart torsdag igen!


Fylld av dubbel energi tog jag vanliga cykeln och gav mig ut på den "vanligaste" rundan, knappa en och en halv mil,
Bra med "vanliga" cykeln- lätt att bromsa in och prata med de "kändisar" man möter på vägen. Blev trevliga samtal både med Lilian och med Gerd.  Lilian, som gick pension i maj, berättade att hon jobbar varje tisdag på det sjukhus där hon hört hemma i många år.  Vi var överens om att det är roligt att möta "det gamla vanliga livet" och att möta arbetskamrater, om så bara en gång i veckan.
Gerd hade plockat 60 liter lingon. Får bli en ny lingonplockartur för mig under de närmaste dagarna. Ska koka lingondricka, tänkte jag. En utmärkt måltidsdryck.


September har kommit och vi går hösten till mötes. Örnbräken har redan antagit höstfärgerna.  Visst är det vackert på hösten. September tillhör mina absoluta favoritmånader- tillsammans med april och maj- Det är fortfarande ljumma dagar, shortsdagar, och den ljusa delen av dygnet är alldeles lagom lång, mellan 06 och 21. Jag anser att september borde gå i repris. I dystra november....



Skuggorna är långa på september-eftermiddagen. Altanen ligger i skugga. 
Tog en solstol och satte mig bredvid den "sådda" rabatten, den som är allra vackrast när det är sensommar och tidig höst. Vem mötte jag där? Jo, den vackraste av alla fjärilar, enligt mitt tycke. Amiralfjärilen,  den otroliga lilla varelsen som klarar en flytt från kalla Sverige ner till Medelhavet.



22 kommentarer:

  1. Jättekul med mötet med dina kompisar från förr. att åka 30 mil för mötet är ju ett bevis på att du trivs med tjejerna och dom med dig.
    Så du är inte ensam om att "jobba lagom mycket" efter pensionen. Det finns fler som gör så;-)

    Jo, några hösttecken har jag också sett, men inte alltför många, inte än. Å 16 grader är ju nästan en svensk sommartemperatur:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var 20 grader här. Fint cykelväder. Trots lite motvind på sina ställen.

      Radera
  2. Vilka trevliga möten!,
    Jodå, en del går i förtidspension, en del jobbar längre. Beror mycket på förutsättningarna.
    Jag gick vid 60, då jag hade en pensionerad make och det blev alldeles perfekt.
    Så du är musiklärare, trevligt! Jag är med i två körer, väntar bara att de kan komma igång igen efter pandemistoppet.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är gammal mellanstadielärare. Med musiktillval. Ingen stjärna...men kan iaf klicka på piano och gitarr.
      Sådana som jag, som fixar musikundervisningen, det finns det få av idag. De flesta jobbar på stora skolor... inte på en liten som Grimsås.Kul att jobba lite! Ingen kör... är halvdan i det mesta... även sångandet...Kram!

      Radera
  3. Så roligt att ni fick till en träff. Tur med vädret och trevligt sällskap, vad mer kan man begära?

    SvaraRadera
  4. Verkligen en trevlig heldag med fina vänner. Och med god mat så blir det ju än bättre. Roligt att du fick energi när du träffade dina elever. Det är ju så man önskar att ett jobb ska vara. Vad gäller planeringar så är det ju fint med flexibilitet.
    Och även en cykeltur gav energi och fina möten.
    Önskar dig en fin fredag och trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite gäspig nu. Har varit en innehållsrik vecka för pensionären. Kram!

      Radera
  5. Jag förstår precis hur trevligt ni hade det, och att det var värt de extra milen. Jag blev bjuden till en återträff på mitt gamla jobb, dåvarande Nordbanken, hela avdelningen var kallad, minst 30 personer, men pandemin satte stopp. Sedan dess har jag fått kalla fötter. Jag slutade där 1986. Jag känner förmodligen inte igen en käft, fy så pinsamt. Så nu har jag bestämt att blir det någon träff får de klara sig utan mig, haha! Jag har nog aldrig ätit färsk makrill, bara den konserverade i tomatsås! Den är en ständigt återkommande lunch hos mig...Kul att du ändå har kvar en kontakt med skolan, och får njuta av umgänget med ungarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju en liten grupp dom har setts. Jag är yngst... haha... snart 68. Min namne är äldst. 78. Så vi är alla i samma ålder. Gör ju att vi har mycket gemensamt.
      Kram!

      Radera
  6. Åhh - den där makrillfilén, den blev jag plötsligt väldigt sugen på.
    Att äta fisk när man är vid havet är ju (nästan) ett måste, tänker jag.

    SvaraRadera
  7. Östergök i Halmstad. Ja, något godare har jag sällan ätit. Kunde inte motstå att hämta filé nummer två... Fräscha grönsaker var det till också.
    När vi ska stänga stugan för vintern, om en månad ungefär, så får vi åka ner en vardag och äta lunch på närbelägna Östergök..

    SvaraRadera
  8. Det ser ut som ni fick en fin dag tillsammans - härligt att hålla kontakten och ses då och då.
    Visst är september en härlig månad ... min favoritmånad!
    Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret ser verkligen lovande ut. Det får gärna vara torrt och soligt i september. Frosten kan vänta ett tag till.
      Detsamma till dig! Kram!

      Radera
  9. Så roligt att ni håller kontakten och vilken härlig dag ni fick tillsammans. Goda vänner som man känner väl har man bara trevligt med.
    Då har du inte så mycket undervisning detta läsår men du har ändå en fot kvar i arbetsvärlden. Jag är så nöjd med att jag inte gick i pension.
    En härlig cykeltur blev det också. Perfekt sätt att röra sig på. Man kommer långt på kort tid och ser mycket. Några möten på det och det blir perfekt. Jag är inte förtjust i juice eller samt men hemgjord lingondricka är verkligen en favorit! Tyvärr är det sällan man blir bjuden på det för själv gör jag ingen.

    Kram och god fredag!

    Znogge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lingondrickan på spisen. Blir ganska mycket på nio liter lingon...
      Gör ingen annan saft, jo, svarta vinbär också. Den mesta saften blir alldeles för söt.
      Gamla vänner är mycket värda. Man kan prata om allt, även om det är år emellan man ses.
      Ha en fin kväll ! Kram!

      Radera
  10. Så fint foto, och att ses och prata om precis allt, jättekul!
    Härligt med en tjejgrupp som man känner till 100% ,-)
    Fint att din mat blev lyckad ,-)
    Likadant med musikundervisningen, att du har den och tycker att det passar dig bra. Fint när det kan ordna sig så.
    Ja energi får man verkligen när man gör saker man gillar, och du är verkligen ute och rör på dig!
    Oj 60 liter lingon, har hört att det ska vara mycket bär och svamp!
    Hösten är vacker men tycker ändå det känns sorgligt den första höstmånaden. Kallt har vi, idag kom täckjackan på!
    Men visst är det vackert. Jag gillar November mer, då har jag vant mig och tycker det är mysigt ,-)) Hundpromenader i dimma o många gråa nyanser, det blir magiskt! ,-)) Fin fjäril och fint möte,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, november är ingen favoritmånad. Trots födelsedagsmånad.
      Roligt så länge man kan träffas...
      Shortsväder här igår... idag är det nog lite svalare. Men inga jeans på än...om man inte måste.
      Detsamma! Kram!

      Radera
  11. Kul med ett gäng som fortsätter att träffas.

    SvaraRadera
  12. Så roligt att äntligen kunna ses igen. På riktigt. Jag saknar den sociala delen och hoppas att restriktionerna lättar så småningom. Vaccinationen går framåt och det borde lätta vid årsslutet om inte annat. Hoppas att allt är bra med dig. Kram Emma Rosell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Tänker inte covid längre. Vaccinationen ska ju göra att, om jag blir smittad, får det lindrigare. Så tänkte nog alla vi fem då vi träffades.
      Ha det fint! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas