torsdag 10 november 2022

Värdet?

 


Igår var vi med på "Ledighetskommitténs" utfärd.  ( Ledighetskommitten, det är en lokal mötesplats för dem som är daglediga.  )

Det hade annonserats om en utfärd till alpacka-gården i Dalstorp.


Så vackra djur! Och nyfikna. Dock inte keliga. Vill gärna hälsa, vara med i gemenskapen, men sen är det bra . ( Varvid jag funderar på om jag inte skulle trivas utmärkt som alpacka, om jag nu skulle vara ett djur).

På gården finns det sju alpackor. Alla uppfödda i Sverige. 
Alpackan är ett kameldjur, nära släkt till laman. Djuret härstammar från Sydamerika, äter mest gräs, väger som vuxen mellan 60 och 100 kg, och kan bli dryga 20 år gammal.  En lama som "bor" i Sverige, behöver klippas en gång varje sommar, annars blir den på tok för varm. Ullen är den mjukaste och varmaste ull man kan tänka, ja, rena "gudagåvan".'


Ilona heter alpackornas "matte". Hon har sju alpackor på sin och sambons fina gamla gård. Hon har haft ytterligare ett djur, men den fick en magsjukdom och behövde avlivas.  Torgvantarna som Ilona bär, har hon stickat av ull från sitt bortgångna djur.

Ilona är hantverkare. Hon designar, stickar och tovar sina egna alster och säljer dem sedan, i sin egen bod, på marknader och via näthandel under varunamnet Julles. Tunikan som hon har på sig, den är av alpackaull, liksom schalen. Den häftiga mössan är tovad av fårull. Ullen köper hon in, för några får har hon inte. 


Naturligtvis var vi inne i hennes "bod". Där fanns hundratals alster till försäljning. Jag provade fler varma, vackra tovade  vantar.... men det  blev ändå inget inhandlat . ( Jag som handlar, så fort jag ser något som jag vill ha.... ) För jag tyckte att det var för dyrt.....


Har funderat en del del på det där med värdet, sedan besöket i hantverksboden.  500 kronor för ett par varma vantar...är det dyrt?  När man tänker på hela produktionskedjan, alltså...

Köpa in ull, lämna till spinneri, ev. färga, sticka, tova.... och  få en skälig inkomst på den tid det tar att sticka och tova ( även om tvättmaskinen sköter det mesta av tovningen).Låter klart rimligt. Det är bara att vi är många som inte förstår värdet av ett gott hantverk. ( Speciellt vi som bor på gränsen till Småland kanske..... med tanke på vad som sägs om smålänningars ekonomiska sinne... )

På söndag ska vi åka till den traditionella julmarknaden på Segerstad ( Reftele, Småland) Ilona finns där och säljer sina alster. Kanske borde jag tänka om och hoppas att det finns några vantar kvar till mej.

Själv har jag ju stickat en hel del. Tröjor, halsdukar, mössor, vantar och sockar. Mycket sockar blev det under en period. De flesta har jag skänkt bort. Jag kanske inte ens själv har insett att det jag tillverkat, faktiskt har ett värde. Förutom vad garnet kostar. Men å andra sidan... det är ju min hobby, något jag gör för att det är gott att sätta händerna i något, under långa vinterkvällar. Det är inte samma sak som att ha hantverket som inkomstkälla. 

Värden är inte bara pengar.


 Att läsa böcker med sina barn, det är ett av de största värden man kan ge dem... ja, förutom kärlek, mat och omsorg då. Pratade med kollegorna under veckans arbetsdag idag, hur många föräldrar som inte inser att det är deras uppgift, redan från babystadiet, att ge sina barn en god språkutveckling. Man måste prata, läsa för, läsa med, visa och berätta. Och sjunga....Annars kommer barnet ohjälpligt efter då det kommer till skolan.... och ut i livet...


Värdet med att få växa upp med djur, det är heller inte att förringa. 

Hundar, katter går förstås lika bra, som att få ta hand om en ponny.

Eller en vit mus.....

Kommer så väl ihåg, pojken som var alldeles förtvivlad, för att  hans vita mus hade dött. Han satt och grät, där i skolbänken en hel förmiddag.  Min känsla var ju " det är väl inget att gråta över en MUS" ... 
Naturligtvis sa jag inte det till pojken,  och naturligtvis hade jag fel. För honom var den vita musen av högsta värde.....



33 kommentarer:

  1. Värdet på vissa produkter kan i bland vara svårt att avgöra. Lokaltillverkade produkter av god kvalitet är egentligen värda ganska så mycket även om man i stunden tycker det är dyrt. En trevlig utflykt även om det inte blev något inköp.
    Att läsa för barn är verkligen värdefullt på många vis och visst är det ett stort värde i att ha nära till djur och natur. Sedan är det självklart individuellt vad man värdesätter men som lärare slår jag ett extra slag för läsningen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsning är så viktigt. Inte minst högläsning. Gissar att även dina barnbarn har ett stort ordförråd, tack vare att de blivit lästa mycket för. Kram

      Radera
    2. Ja, det har de verkligen men vi och föräldrarna började läsa med dem väldigt tidigt via pekböcker och på den vägen är det. Fastän vi har förklarat skillnaden när det gäller ordförråd om man läser eller inte så är det många som prioriterar bort läsningen. Av erfarenhet vet jag att högläsning är uppskattat även av äldre barn.

      Radera
    3. Mycket märkligt att föräldrar inte tar till sig viktigaste med läsningen. Kanske beror det på att de själva inte blev lästa för. Tycker att det är så häftigt med"vår"Karl-Petter. Han är fortfarande inte helt klar med det där med attvprata rent. Men ordförråd har han, så att man blir förvånad. //Anna-Lena

      Radera
  2. Rimligt pris för de fina mössorna, alla unika, och varma 🧙‍♀️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller bara för en snåljåp att inse det!

      Radera
  3. Vilken trevlig tur! Och jag har tur som från våra år i Kina och en resa till Tibet har kvar torgvantar, tumvantar, en mössa, några par sockar just från alpacka.
    Vad gäller priset så är det nog rimligt. I alla fall här i Sverige.
    Handarbeta kan jag inte men har alltid uppskattat saker andra gjort till mig.
    Djur är viktiga för barn och det på olika sätt.
    Just läsningen, för och med barn är så viktigt och att prata med dem. Barnen måste få erövra språket. Idag är det på många skolor ovanligt med läroböcker att bläddra i ,elever kan inte skriva för hand, kan inte skriva siffror i en ruta i ett mattehäfte.
    Och vad gäller läsningen knappast som 10 -12- åring läsa, förstå och göra en skriftlig sammanfattning av en enkel faktaartikel. Sorgesamt. Men hoppas på bättring vad gäller det språkliga gör jag.
    Roligt med barnbarnens ridning. Tillför så mycket och även kontakten med hästar är ju så viktig.
    Kram och trevlig kväll.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Så galet med att elever inte behöver läsa. Eller ha en läsbar handstil. Det är superbra med datorer, men de behöver kompletteras ned såväl böcker att läsa som papper och penna. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  4. Nej, det är svårt att värdera hantverk. Alla tavlor mamma sytt, garn, mönster och inramning kostar en förmögenhet. Sen all tid, nu vill ingen ha sådant.
    Det är ju som du säger om allt du gjort.
    Alpackor är gulliga och på modet, så produkter därav kostar en hel del.
    Ha en fin kväll nu! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även produkter från fårullen var ju ganska dyra. Men det gäller stt värdera rätt. Är fortfarande väldigt sugen på tovade vantar. Stickade, det har han många av. //Anna-Lena

      Radera
  5. Visst verkar priset högt, men jag tycker ändå det är skäligt. Materialet kostar en del och ska man räkna timpeng på det som tillverkas så blir den nog inte så hög. Jag har själv tillverkat och sålt mycket olika alster, men inte nu längre. Till sist blev det som vilket jobb som helst och då försvann glädjen. Nu gör jag upp ett lager när jag känner för det och sen har jag snälla vänner som tar hand om försäljningen. Kram

    SvaraRadera
  6. Hurra! Denna kommentaren kom in. Jag har provat i tidigare inlägg, men det gick inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att fortfarande kunna ha lite hantverk att sälja. Även om jag har stickat mycket, så skulle jag aldrig kunna få till den mängden, så att jag kunde ge mej ut och sälja. Då gäller det ju att ligga i!
      Kul att du kunde kommentera. Blogger har ju sina hyss för sig! Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. Det är en himla tur att jag varken har djur eller barn;-) Jag kan för min värld inte se att alpackor är söta, på sin höjd fulsöta;-) Vad gäller priserna på produkterna som såldes så kan jag inte tycka att de är dyra, inte med nollåttamått mätt i alla fall. Däremot skulle jag inte vilja ha sådana vantar. De måste ju klia som bara den, om inte vantarna är fodrade förstås. Mössorna tyckte jag var lite häftiga, men samma sak där - de kliar ju.

    Håller helt med dig om hur man ska "uppfostra" barn. Är inte helt säker på att dagens föräldrar ser det så. Har fått en känsla av att de tror/räknar med att förskolepersonalen och senare lärarna ser till att barnen läser ,skriver och uppför sig. Så trist kan jag tycka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de tovade kläderna sticks inte ett dugg. Riktigt mjuka och varma. Men med tanke på att det inte är så kallt, så blir de sällan använda.
      Skolan, förskolan ska fixa allt! Visst är det så med en del föräldrar. Och blir det något som inte de föräldrarna är nöjda ned, ja, då anmäler de.
      Tur att det finns bra föräldrar också.//Anna-Lena

      Radera
  8. Det här med priser på egnagjorda hantverk ... tycker jag också ofta känns väl höga. Tyvärr, för det betyder att jag oftast avstår från att köpa. Det är synd, för jag vet ju vilket arbete som ligger bakom. Men är det något som jag verkligen vill ha och behöver så blir det nog ett köp i alla fall.
    Att läsa för och med barnen är viktigt. Stimulerar hjärnan på många olika sätt. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  9. Sitter och nickar över texten en så klok kvinna skriver! Du som varit i skolans värld har förstås erfarenheter som jag saknar. Kan säga att jag inte besökte skolan där dottern gick många gånger under åren. Jag "hann" inte, och dottern hade väl inga akuta problem även om hon nog skolkade nu och då i tonåren. Har ju två småflickor i familjen, exakt lika gamla, men väldigt olika i sin utveckling. Noelle i Falun pratar inte särskilt begripligt men försöker så mycket hon kan. Freja i Stockholm däremot hon pratar helt begripligt. Ja nog är de små personligheter ända från tidig ålder.
    Alpackor har jag stiftat bekantskap med på olika gårdar genom åren, gillar dem skarpt! Ifjol på julmarknaden här i byn köpte jag inte några hantverksprodukter för de var så dyra, men du har förstås helt rätt i ditt resonemang. En väninna är duktig på att tova och färga garn, och jag vet hur mycket arbete som ligger bakom varje färdig produkt.
    Så ja, hittar du snygga vantar så slå till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde lägga fram dem som prydnad, om jag köper. Synd att stoppa in så vackra skapelser i rn garderob. Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Oj, oj, det var en häftig prislista. 490:- för raggisar. Där ligger jag i lä. Men mitt raggis-sticke är min terapi. Jag har fasta priser på mina raggisar, oavsett vad jag har betalat för garnet. Jag tycker att det är kul att någon vill ha mina raggisar.
    Har aldrig träffat en alpacka, men alpacka garnet är härligt att sticka i. har stickat mycket till barnbarnen i alpackagarn.
    Ha´t så bra! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också stickat en hel del tröjor i alpacka. Inte jättedyrt. Vilket är lite konstigt!, då man bara får alpackaull en gång per år.
      Men garnet är förstås uppblandat. Ha det gott! Kram//Anna-Lena

      Radera
  11. Det blir mycket böcker lästa för sonsonen har jag märkt vilket är bra och vi försöker alltid läsa ett par när han är hos oss.
    https://kulturinatur.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra! Vi mor/farföräldrar har också ett viktigt jobb att göra vad det gäller läsning.//Anna-Lena

      Radera
  12. Så trevligt att läsa om alpackorna och deras sociala liv. Fina bilder på dom. Dom har ett väldigt sött ansikte ... eller vad det nu kan heta på en alpacka. Det lät lite dyrt men kanske är det inte det.
    Fina bokstunder med barnbarnen. Och så sorgligt med pojken som grät över sin döda mus.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att alpackorna har ett fint huvud. Hoppas att du piggnat till! Kram//Anna-Lena

      Radera
  13. Tack för ett härligt och intressant inlägg. Alpackaull är så fin i olika plagg.
    Givetvis så känns priserna när man ser dem så här men å andra sidan så är det hantverk, det är kvalitet och varaktigheten är lång om man sköter om det som man ska. Nej, jag ändrar mig, det är väldigt humana priser när och om man tänker efter. Att göra allt detta arbete själv tar timmar.
    Fina bilder.
    Ha det gott-kram från Karin

    SvaraRadera
  14. Vill ju gärna ha vantar. Bara ett aber... jag har rn benägenhet att tappa bort en av dem... Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  15. Jag är nog också en alpacka, tycker om att vara social men inte så "närhetsglad". Det är klart att det är mycket pengar men om man ska få in pengarna man själv lagt ner på att tillverka produkten så måste det få kosta. Så priserna känns ändå rimliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gör nog det. Få se vad som blir inköpt i morgon.//Anna-Lena

      Radera
  16. Trevlig utflykt. En sådan skulle jag gärna vilja vara med på. Så fina djur och några som jag inte har varit i kontakt med är ju alltid spännande och nytt.
    Det är inte dyrt för detta arbete som läggs ner.
    Härliga bilder att se på.
    Håller med om att det är viktigt att barnen får vänja sig vid böckernas värld i tidig ålder, får större ordförråd.
    Jag som är uppvuxen på en bondgård känner kanske inte samma sak , eftersom det var mycket arbete då jag var lite för ung.
    Hoppas att detta inlägg går in, har försökt förr, händer inget.
    Trevlig helg och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
  17. Jag är ju oxå bonnunge. Tror ändå att gårdens arbete och djurkontakt varit bra att ha med sig itvi livet. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  18. V spännande med alpackor. Fint med hemstickat, jag kan inte sticka, så här blir det inget stickat till barnbarnet. Däremot har jag läst massor för mina killar, älskar att läsa högt! Ser fram emot när lilla Samuel blir stor nog så man kan läsa för honom! Är så glad att vi skaffade en katt när killarna växte upp ;-) Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att de som har blivit lästa för som barn också gör det för sina egna barn och barnbarn. Så viktigt! Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas