lördag 18 november 2023

Födelsedagspresent

 Födelsedagspresenten överlämnades för ganska exakt ett halvår sedan. Det var en härlig försommardag och hela vår lilla niopersonersfamilj var samlade i Halmstadsstugan. Tre barnbarn lämnade över en kylväska innehållande lite smått och gott, till sin morfar. En av presenterna visade sig vara två biljetter till "Minneluckor" på Kajskjul 8 i Göteborg. Föreställningsdatum var den 17 november. 

Kändes långt dit... men tiden gick snabbt, och igår var det dags...

Passade på att gå en stund i närbelägna Nordstan, när vi ändå var i Göteborg. Det är  lite kul att se  storstadsliv, för en stund. Blev dessutom lite shoppat... tänk att denna tanten aldrig kan motstå inköpsfrestelser.....


Klockan 18 började kvällen på Kajskjul 8, så stod det på biljetten. Redan en halvtimme i förväg så fanns det en hel del förväntansfulla  på plats utanför. Men vi fick minsann vänta tills exakt kl 18.


Tanten och farbrorn från landet var bland de första som var på plats inne  i den stora lokalen. Vi  blev väldigt trevligt välkomnade och visade till vår plats, med perfekt vy över scenen. Trerätters middag ingick i biljetten. Vid sjutiden var den fullt vid borden. Vi väntade länge på våra bordsgrannar. När de anlände, så visade det sig att det var ett ungt par, i trettioårsåldern. 
- Så tråkigt, tänkte jag. Inga som man kan prata med.... 
Men så fel jag hade. Det var otroligt lättsamma och trevliga ungdomar. Innan kvällen var slut, så hade visste vi mycket om varandra. Paret, som bodde i lägenhet i Göteborg, hade i somras köpt ett fritidshus, inte så längt från våra trakter. Man väntade sitt första barn till våren, och var lite oroliga för att ån, som gick förbi tomten skulle vara en fara för barnet. Som antagligen var en flicka. det såg ut så på det nyligen gjorda ultraljudet. 
Man blir så glad av så trevliga och öppna ungdomar!


"Minnesluckor" framfördes av halva After Shave. Jan Rippe och Per Fritzell.   Två ålderspensionärer ( f. 1955) som fortfarande hade mängder av energi och som bjöd på skönsång och  humor. 

Föreställningen bestod av tre akter; en kort "förshow" innan förrätten. ( Skaldjussoppa), en mellanshow ( bilden) innan huvudrätt ( hjortinnanlår och rotfruktskaka) och dessert. ( något sött och mäktigt i ett glas). 

Klockan var halv tio, innan den en och en halv timme långa huvudshowen började. Den bestod till stor del av gamla "godingar" från Galenskaparnas repertoar. 


Hembygdsföreningskillen.... 


"Egentligen" skulle jag blivit en showman... från Macken


Man ska ha husvagn


Roy på Macken


"Stand by your man". Han sjunger så bra, Per Fritzell.  


De bjuder verkligen på allt... och hela sej. Tror att denna dräkt från Torslanda vänort på "Hojta Hejti"  har varit med i någon av Galenskaparnas revyer. Vi har sett de allra flesta, så därför var det extra kul att C-E fick "minnesföreställningen" i present.


Nästan slut... En nyskriven avslutningslåt som jag ska försöka hitta på nätet. Den handlade om att man kan ha mycket att ge och mycket att uppleva, även om man är till åren kommen,
"Den makalösa orkestern", det är fyra mogna män, som varit med under hela Galenskaparnas tid.

Stor applåd, förstås... och så extranumret som bestod av ett medley av kända "Galenskaparlåtar".

Suveränt bra! Och trevligt! Mycket tack vare våra trevliga bordsgrannar. 

Att ta sig ut ut Göteborg, från området vid Operan/Nordstan, det är lika knepigt som det var när jag körde därifrån senast. Tror att det är två år sedan. Vägbyggena vid Göta älv har hållit på i fem-sex år. Och de tycks vara långt ifrån klara....

Känner mig pigg trots att det inte blev sovdags förrän en timme efter midnatt. Har man varit med om något kul, så blir man inte trött. 




Fick äntligen bli en långpromenad på förmiddagen. Missade tyvärr solen, som faktiskt visar sig just nu. Får ta en kort runda till, bara för att njuta av det sällsynta solskenet. 



26 kommentarer:

  1. Nu blev jag faktiskt lite avundsjuk, för där hade jag väldigt gärna velat vara med. Förstår mycket väl att du njöt och inte alls var trött fram på småtimmarna när du skulle sova.
    Kör du bil själv i Göteborg? Mitt i natten? Då är du alert på många sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken körde igår. Jag drack både cava och rödvin på Kajskjulet....Jag fick vara co-driver. Men brukar köra till och från Operan. Ska försöka få tag på biljetter till "Wicked" där, efter jul. Också bra, men det är inte mycket som slår galenskaparna.....

      Radera
  2. Vilken trevlig present, i den bästa staden! 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut! Håller med om båda delarna. Men jag gillar inte decennie-långa ( tycks det) vägarbeten och avstängningar av gator, i centrala stan.

      Radera
    2. Vilken trevlig present! Trevlig helg önskar Uppsalaewa

      Radera
  3. Vilken jättefin present! Den föreställningen hade jag verkligen velat se, har alltid gillat Galenskaparna. Och vilket trevligt sällskap ni fick. Lätt att tro att man inte har något att prata om när det visar sig tvärtom. Jag minns en gång när vi var i Örebro och tittade på en Hjalmar-revy och satt med ett ungt par och åt efter föreställningen. När vi presenterade oss så visade det sig att min make och den unge mannen hade samma för och efternamn. Efter ett tag kom det fram att dom även delade födelsemånad och dag (dock inte år). När dom sedan talade om var dom bodde så visade det sig att det var där jag bodde som ettåring. Vilket otroligt sammanträffande. Och dom var så, så trevliga! En middag och en kväll vi verkligen minns.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande.
      Trevligt att få så härligt sällskap.
      Och Galenskaparna... så himla bra. Är väl Claes Eriksson som står bakom det mesta....

      Radera
  4. Stort grattis till att börja med för åren du fyller på i ditt liv! Bara att få vara med är att gratulera och att sedan få vara med om en sådan present är ju härligt. Galenskaparna är så bra! Grattis till trevligt sällskap också! Ja, jättemånga grattis till på det! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Makens present. Min födelsedag är om en vecka... Huvaligen!

      Radera
  5. Vilken trevlig present! Det verkar vara underhållning som även hade passat mig. Kul när man ”lär känna ” bordsgrannarna lite bättre.
    Så kom ni också sent i säng.. det får bli andra bullar idag. I morgon ska vi passa pojkarna vid lunchtid. Mamma jobbar och pappa ska på viktigt ungdomsmöte.
    God lördagkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med viktiga lördagsmöten... när man har mormor och morfar till hands. : -) Gissar att de allra föesta, iaf alla som är någorlunda "torra bakom öronen" gillar Galenskaparna!

      Radera
    2. I morgon, så söndagsmöte. Konstig tid bara. 11.45…

      Radera
  6. En lyckad födelsedagspresent. Era döttrar vet vad föräldrarna gillar. Maten var ju kanooooon! Sedan hade jag troligen unnat mig en övernattning på Gothia Towers eller liknande hotell i innerstan. Bara för att;-)

    PS. Du skulle hata Stockholm och Slussen-projektet. Det har hållit på till och från sedan sommaren 2016. Nya Slussen ska stå klart 2025. Jag tror det, när jag ser det. En flaskhals utan dess like. Kan tänka mig att det är likadant i Göteborg. För den stan är det inte lätt att navigera i ens utan vägarbeten. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr var det enkelt att ta sig till vissa platser i Gbg. Bl.a. Nordstan. Blir mest trött på att det inte har hänt mycket på mer än fem år. Kommer ihåg att Johanna och jag var på något på Operan, då hon väntade K-P. Han fyller fem om en vecka. Den gången var jag helt oförberedd, trodde att man kunde köra som man brukade, men hamnade vid Järntorget. Vi kom tillbaka genom bakgator.... OCH det ser ut ungefär likadant nu.Så det tycks ha sina likheter, Slussen och Göta Älv-brons-området.

      Radera
  7. Vilken lyckad present! Förstår att ni hade en fin kväll med denna häftiga underhållning. Och extra lyckat med trevligt bordssällskap.
    Jag tillhör dem som har allt jag behöver, med råge, så uppleveslser och det "ätbara" skulle jag också uppskattat. Brukar just få detta när det kommer till presenter och julklappar.
    Jag tänkte lite som BP här att en natt i Göteborg varit trevligt men skönt att komma hem också.
    Kan meddela att Slussen i Stockholm idag funkar helt ok att passera. Körde där häromdagen. Men det var värre för ett år sedan. Har inte kört i Göteborg på säkert tio år så här skulle jag inte hitta. Det gör jag ju bra i Stockholm.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror attd et är så, att när man bor en bit bort från allt, så är elva mil på bra vägar och bra väglag en baggis. Hade det blivit snöstorm, så hade vi nog kollat på hotellrum.
      Upplevelser är klart bästa presenten! Kram

      Radera
    2. Tror attd et är så, att när man bor en bit bort från allt, så är elva mil på bra vägar och bra väglag en baggis. Hade det blivit snöstorm, så hade vi nog kollat på hotellrum.
      Upplevelser är klart bästa presenten! Kram

      Radera
  8. Vilken alldeles fantastisk present att få så jag förstår att ni var nöjda. Upplevelser är trevligt att få för ska man vara ärlig har man redan det mesta. Så kul att bordsgrannarna var så trevliga men jag blir inte helt förvånad. Det handlar mer om personlighet än ålder skulle jag vilja säga.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar absolut om personlighet. Och öppenhet. Hade en kvinna i egen ålder på andra sidan. Hon verkade också väldigt trevlig, men det blev ändå inte så mycket pratat. Ljudmiljön är inte den bästa. Kram

      Radera
  9. Kul att det blev lyckat! :)

    Vi var på en show med Galenskaparna/After shave för ca 15 år sedan, i Göteborg.
    Lämnade i halvtid. Ljudet var så erbarmligt dåligt så vi hörde inte vad som sades från scen, bara ljudet från de som satt runtomkring som sjöng med, skrattade och klappade i händerna.
    Dessutom hade vi två personer i 85-årsåldern med oss - som absolut inte hörde ett ord.
    Så kan det också gå. . .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd! Har ju sett nästan alla Galenskaparnas föreställningar, från cyklar och framåt. Har inte upplevt dåligt ljud, men det kan säkert misslyckas ibland... och så kanske det beror på var man sitter.

      Radera
  10. Oj, det var verkligen en bra lång väntan! Men, den som väntar på något gott...Jag har aldrig riktigt anammat den svenska humorsvängen. Visst kan jag tycka att något skämt kan vara kul, men en hel föreställning,.... Kanske borde man utmana sig själv nång gång...Kul att bordsgrannarna var trevliga, jag träffar ofta mysiga ungdomar, o av någon anledning tycker de om att umgås med tanten. Min nya granne som fyllde 34 nyligen, hon vill att vi äter tillsammans någon kväll, blev lite förvånad men mest glad. Skrev du något om maten, var den god? Krogshower har jag varit på med jobbet när jag bodde i Stockholm, det har varit trevlig tillställningar. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  11. Haha. bara du som bor i ett pörte! Ok mat. Gillar ju galenskaparnas galna humor. Innehåller mest sång, och killara har gudabenådade röster. Tycker ja! Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken lyckad present! God mat och även trevligt sällskap vid bordet, och som sagt, åldern är bara en siffra!
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas