onsdag 29 november 2023

Två sätt att se ..


"Man fick hämta två extra bord till församlingshemmet i Dalstorp, då PRODalstorp-Grimsås bjöd in till adventsmys.Kantor Kalle Gollnik skapade julstämning genom att framföra advents och julmusik till eget pianoackompanjemang.

Hundra personer hade anmält sig till evenemanget. Dessutom fanns det en kö på ett tiotal personer, som tyvärr inte kunde beredas plats.

Kalle Gollnik är välkänd och mycket uppskattad, av traktens invånare. Kalle berättade att han var kantor i det dåvarande Daltorps pastorats kyrkor under tolv år.Numera tjänstgör han i Svenljunga.

Kalle bjöd på skönsång med sirligt pianoackompanjemang, där många kända och okända advents och julsånger framfördes. Avslutningsvis sjöng och spelade Kalle “Oh, helga natt”.

En stor del av styrelsen hade ägnat förmiddagen till att göra landgångar med julkaraktär. Dessa dukades fram tillsammans med julmust, efter den fyrtiofem minuter långa underhållningen. Kaffe och pepparkaka avslutade måltiden.

Ordföranden Margareta Franzén tackade för året som gått och önskade alla god jul och på återseende nästa år.

När man efter den sedvanliga lottdragning gick ut i den sena novembereftermiddagen igen, kunde man erfara en äkta adventskänsla. Lätt snö hade fallit och förvandlat landskapet till ett riktigt julkort."


När man är sekreterare i PRO, så ingår det i "tjänsten" att skriva ett referat från de olika aktiviteterna och skicka in till lokaltidningarna. Finns tre stycken, Borås Tidning, Ulricehamns Tidning och gratistidningen STT. Svenljung-Tranemo-Tidning.

Detta skrev jag efter dagens begivenhet. Egentligen hade velat skriva något annat... men det är klart... det passar sig inte att jag skriver utifrån min personliga "erfarenheter".

Men så här hade det blivit...


Största delen av styrelsen, samt ett antal av deras "respektive" träffades strax efter att solen gått upp, för att utföra dagens arbete. Det är mycket som ska till när hundra personer, ska beredas plats och utspisas med var sin landgång.

Dessutom ska det dukas. Inte bara det att glas och bestick, koppar och fat ska ställas fram på borden. De flesta borden ska också ställas på plats. Och stolar... och dukar.. och ljus... och lite grönt...servetter..

Borden som fanns i församlingshemmet räckte inte till. Vaktmästaren kom med två bord som hörde hemma i Grimsås. 

Förresten räckte inte platserna till för alla som ville komma heller. Hundra var maxantalet. Sen var det fullt. Ett tiotal stod på kö. Några blev inringda när det kom avbokningar på morgonen.


"Dukningsgruppen", till stor del bestående av herrar, enledigades. Man kan inte vara för många när man ska fixa landgångar.

Sex kvinnor fanns kvar. Berit arbetsledde oss.  Ägg skalades och skivades, osten förvandlades till skivor, leverpastej likaså. Grönsaker av olika slag delades och brödet smörades. Landgångar framställdes på löpande band, lades på fuktiga handdukar i brödlådor och ställdes på kyla i Berits bil.

Margareta körde i skytteltrafik till ICA, för visst hade det köpts in för lite av det mesta. Glögg blev också inköpt, lika bra att gå all in.

PRO-medlemmarna började strömma in vid tjugo i två. Femtio minuter före aviserad starttid. Anser det vara lite respektlöst gentemot arrangörerna att komma så tidigt!

Ska vi skriva att vi öppnar tidigast en halvtimme före utsatt tid, fortsättningsvis?

Berit fixade kaffe, några av oss serverade glögg, pepparkakor skulle läggas upp på fat .. ja, det sista var väl lätt gjort...


Kalle har varit kantor i traktens kyrkor i tolv år. Numera jobbar han i en annan del av det stora pastoratet. Men han är populär bland många äldre, så det var väl därför det kom så många...

Han sjunger jättebra och spelar ännu bättre. Det blev ett antal kända julsånger, några mindre kända. Jag saknade dock att vi inte gavs tillfälle att sjunga med i några av sångerna. Dessutom hade jag önskat lite variation på kompet. Helt enkelt lite ös!

Och så klädseln! Lite nochigt att komma i jeans och T-shirt, då den gamla fancluben var samlad.

Fyrtiofem minuter underhöll han. Till ett pris av 3500 kr. 


C-E, Bosse och jag hade plockat in landgångarna från bilen under underhållningen gång.  Det var ju -7 grader utomhus. För kalla att servera direkt.

Det var många som hjälpte till då de stora mackorna skulle läggas upp på tallrik och bäras in till de som satt vid borden och väntade på mat. Den proceduren gick snabbt och lätt.

MEN... det fattades två landgångar. Hur det gått till, det har vi ingen aning om, men två obokade hade lyckats smyga sig in. En av dem kan vara självaste ordföranden... hon trodde att hon var direktanmäld 

Nu var det ingen skada skedd. Det fanns både bröd och en hel del pålägg kvar, så Berit och jag bredde oss var sin macka och delade på en julmust 

Att diska med en snabbdiskande maskin, det är en fröjd. Så disken och bortplockning av överflödiga bord och stolar, det gick ganska snabbt.

Vid femtiden var vi klara, efter en åtta timmar lång arbetsdag. Visst är det roligt att våra evenemang är uppskattade. Och jag tycker att det är kul, med både förberedelse och efterarbete. Är glad och tacksam att jag orkar 

Det var gott att komma ut i den friska luften efter många timmar inomhus. Otroligt vackert var det, med ljus som reflekterades i den nyfallna snön.

Några lotter hann vi inte köpa. Så jag/vi gick lottlösa hem. Men en trevlig samvaro, det hade vi hela dagen. Det är mycket värt 

NÄ, det är allt tur att det går att skriva lite kortare och mer neutralt....Inser att det inte är sådant här man vill läsa i tidningen....ELLER det kanske det är...



22 kommentarer:

  1. Vilket engagemang! Så roligt när man hjälps åt och ordnar något.
    Vad bra att ni kunde lösa det så alla fick mat, även om ni två blev utan.
    Det ser ut som att ni fått rejält med snö. Här har det snöat i eftermiddag och kväll, men det är små flingor, så det är inga mängder som kommit.
    God natt och sov gott 😴 Eval8

    SvaraRadera
  2. Är nog fem cm lös snö. Ok! Men vill helst inte ha..

    SvaraRadera
  3. Väldans så aktiva ni är i eran förening, populära aktiviteter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det "ledigt" tills i slutet av januari

      Radera
  4. Det skulle vara intressant att läsa versionen som du skickade till tidningarna, både text och bild. Gissar att texten var betydligt kortare och att du valde mera "juliga" bilder.
    Det är helt otroligt så aktiva ni är i din PRO-klubb. Nu vet jag inte hur det är hos den lokala klubben här, men det skulle förvåna mig om över hundra personer skulle duka upp på julfest. Men - gratis mat, då brukar ju pensionärerna "tända till".

    Och du - pensionärer är ALLTID minst 30 minuter före utsatt tid. Det är sen gammalt det;-)
    Killen som sjöng och spelade - ja, han hade nog den klädseln på sig jag själv hade valt. Hatar att klä upp mig. Och prisvärd var han också. Bara en liten jämförelse: min bästis Yvonne och hennes kvartett ska uppträda med fyra låtar som framförs på 18 minuter på ett företagsevent på Junibacken. De får 8 000 kronor för "besväret". Liiiiite skillnad mellan Grimsås och nollåttaland.

    PS. Tycker djupt synd om de stackars kvinnorna som fick göra landgångarna. Vilket jobb!!! Vet inte om besökarna fick betala inträde. Om ja, så hade den lokala ICA kanske kunnat göra det jobbet. Om det var kostnadsfritt för alla så var det väldigt generöst. Men jag gissar att ni betalar medlemsavgift, eller?! Har noll koll på sånt. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt min otydlighet. Referatet till tidningarna stod först.
      Kostnad för "kalaset": 100 kr/pers Medelmsavgift , ja. Till flera olika nivåer, riks, distrikt. lokaltr. Tror att det är 365 kr/ år. För det får man en ... tycker jag... bra tidning, tror sex ggr per år.
      Tycker inte ett dugg synd om oss sex som gjorde landgångar. Jätteroligt! Något ska man ju ägna sin tid åt. Och blir det då bra för många andra,. så är det verkligen win win// Anna-Lena

      Radera
  5. Låter som en mycket trevlig sammankomst, men vilket jobb ni lagt ner för att allt skulle klaffa. Är det alltid samma gäng som "gör jobbet" eller det hoppar in frivilliga ibland? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är styrelsen... eller iaf de allra flesta i den. Någon är aldrig med. Hoppas byta ut denna person. Dessutom får respektive ställa upp. Och några med andra uppdrag utanför styrelsen.

      Radera
  6. Ett hårt jobb, men nån måste göra det. Starkt jobbat av er!

    SvaraRadera
  7. Ser både trevligt och gott ut! Bra jobbat ... och kul att läsa!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fick höra att landgånge var god. "Var har ni beställt den?"

      Radera
  8. Applåder och hejarop! ... Det hoppas jag att ni fick mycket av!
    Prova att skriva en "egen" krönika i tidningarna en annan gång. Jag hade uppskattat det. Dels för att det numera inte finns så mycket läsvärt i tidningarna, dels för att det blir mer personligt och mera stuns i läsandet.
    För att inte såra någon kan man ju välja att skriva på ett litet annat sätt. Plus att lyfta fram de som gör det som inte syns... (kanske med en bild på dessa, där du själv är med).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar skriva sommarkrönika i Borås Tidning. Skulle vara kul att var krönikör lite mer regelbundet... HAde ju en journalistdröm en gång. Kom till antagning två i Göteborg. Sen var det stopp och blev lärarhögskola iställe. Sannolikt bättre.... speciellt förr, dåd et var ycket lov och korta arbetsdagar.

      Radera
  9. Jag tyckte det var roligt att läsa både tidningsreportaget och bloggreportaget och jag tyckte bloggreportaget var klart roligast att läsa. Verkar som det blev en lyckad dag och landgångarna ser ju väldigt goda ut även om de blev två för få. Men det löste sig ju det också. Och så blev jag sugen på julmust.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott med julmust igår, då man var lite trött.Snabbt socker! Och stort tack för dina ord!

      Radera
  10. Så fint och så passande med snön och granen som blir hur vacker som helst! Vi har har också fått mycket snö ,-) Underbart, om det nu får bli så här och inte varvas med regn, för halka! FY!
    Så fint ordnat och roligt att bre och fixa landgång tillsammans ,-) Gemenskap och glädje!
    Ja hur skulle det bli om du skrev från hjärtat in i tidningar, bra tror jag! ,-) Det blev säkert bra ändå, för skriva kan du ju verkligen. Ser trevligt ut och förstår att det var uppskattat. Ler lite ja som ordförande kan man kanske tro att man är direktanmäld, men kan ju hojta till med, Jag kommer jag också ,-))
    Du är ute på en himla massa olika ......,-) Kul att få se härifrån min dator ,-) Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser nog ut att vara mer snö än det är. Fyra cm lös snö, skulle jag säga. Precis så att det täcker. Visst är det roligare att läsa det personliga! Kram!

      Radera
  11. Ärligt talat så gillade jag att läsa den nakna sanningen om hur dagen var och dina tankar kring den. Sedan vet jag som lärare i svenska att det är viktigt att anpassa texten efter mottagaren och det gjorde du.

    När det gäller klädseln så visst kan man klä sig hur som helst numera men personligen hade jag absolut valt att klä mig i något annat än jeans och en T-shirt. Kanske är jag gammalmodig men jag tycker det är lite en fråga om stil samt vett och etikett. Den uppfattningen bjuder jag på :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snygg skjorta hade gjort mej nöjd...

      Radera
    2. En snygg skjorta eller tröja hade gjort stor skillnad ja. Det behövs inte mer än så.

      Trevlig fredagskväll!

      Radera
  12. Herregud! Vilket engagemang, jag blir imponerad! Skoj att du tycker det är kul, men jösses så många landgångar ni gjorde! Jättefin text du skrev! Det blev e lyckad dag förstår jag, jösses så många ni är. Ha en fin 1:a advent!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas