måndag 11 januari 2010

Datadatum

- Vi ha varit lediga så länge, så jag vet inte vilken datum det är idag, sa en elev. Varvid jag skrev dagens datum på vita boarden och konstaterade att idag är det ett riktigt datadatum, 100111.

Undrar vad det betyder på dataspråk? Jag förundras storligen över att nollor och ettor kan räcka till för att få till den gigagigantiska mängd information som finns i cybermolnet. Jag förundras, så att det nästan spräcker skallen på mig, när jag försöker förstå. Ändå förstår jag inte ett dyft.... men som tur är det andra som gör det.... så jag behöver inte alls bry min ständigt nyfikna hjärna med det....

Hade hela femsexan hela dagen. Väldigt kul att jobba med tjugofem elever, utan att behöva bryta och gå ner i delad klass. Imponerades återigen av kunskaperna i engelska. Vi bekantade oss förstås med vår superbehändiga projektor idag, vi läste om skolor som ska vara med i vårt senaste e-twinningprojekt " A snapshot of Europe". Otroligt kreative Michael Purves från Skottland är pappa till projektet. När vi läst engelska texter och jämfört olika skolors utseende och standard, så kände jag att eleverna behövde komma igång och jobba mera enskilt ett tag. Delade ut en egenskriven engelsk text om "Snowman" och elevernas uppgift blev att göra ett slut på den inte helt enkla berättelsebörjan. Helt otroligt hur bra de lyckades med uppgiften, jobbandes två och två - en femma och en sexa. Berättelsen handlade om snögubben som blev kär i Sankta Lucia. Åtta berättelser slutade med att snögubben smälte ner, att han grät sig till tö eller att värme/eld gjorde snö till vatten. Det absolut roligaste slutet var att snögubben och Sankta Lucia bestämde sig för att öppna glasskiosk tillsammans.....

Oj oj, vílket engelsk vokalbulär de allra flesta barn-ungdomar har idag. Vi får nog tacka dataspelen för det!

Musik stod på schemat den sista lektionen. Hade tagit fram en del vintersånger, när några av eleverna kom in med en död blåmes, som de hittat i en stubbe. Jag fick verkligen övervinna min fågelfobi, när jag skulle ta i den stelfrusna fågeln.
Det gick bra - och sista lektionen blev en fågellektion i stället för en musiklektion. Otroligt vad lätt en liten blåmes är. 10 g väger den. Det är ju ingenting. Jämförde med kungsfågeln - bara 5 -6 g - och stora kråkan som väger ungefär ett halvt kg.

När jag - "på stenåldern" - gick på Lärarhögskolan , så hade vi en metodiklektor som hette Danevik. Han talade ofta om att han i sin klass ( en metodiklektor jobbade halvtid i skolan och halvtid på lärarhögskolan och levde alltså i en undervisningsverklighet) helt undervisade utifrån aktualiteter. En mycket god tanke, den lille döde blåmesen fungerade som en samlare av koncentration och som en igångsättare av ett antal frågeställningar. Det är ju så man alltid skulle jobba för att få igång ett lärande.

Alla handlingar och info inför BETT har kommit. Åker från Landvetter kl 7.15 på tordag. Det finns en BETT-grupp på Facebook, och när jag kollade vad de andra resenärerna har för arbetsuppgifter, så undrade jag vad jag har i detta IKT-högdjurssällskap att göra.

Lära mig lite nytt, förstås. Ska bli spännande.

Ska strax i väg och lära nästan nytt. Spinning står på programmet och det har jag bara testat en gång. Hoppas att det funkar.... fast jag är allt lite nervös... hur ska gamla, tjocka jag kunna hävda mig bland spinningserfarna yngre förmågor. Men det är förstås ingen tävling ... man får göra så gott man kan. Det gör man ju (nästan) hela tiden.

2 kommentarer:

  1. Roligt att de är så duktiga på engelska, det är en tillgång som de kommer att vara glada över många gånger i livet.

    Våra BETT-besökare åker i morgon och kommer hem på lördag. De har fått en hel del uppgifter som ska göras... Klart att du kommer att lära dig massa nya saker, som du får lära oss sedan =)

    Spinning är jätteskoj, men jag bor för långt ifrån det, tycker jag, så jag cyklar ocg crosstrainar här hemma i stället...promenera är bra det också =P

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig skrivuppgift om snögubben och Lucia. Synd om alla småfåglar som fryser och dör, men så är livet för dem just nu.

    Hoppas spinningpasset gav mersmak. Ska återuppta min träning snart.

    Ha det riktigt roligt på resan och lär dig mycket som vi kan få ta del av sen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas