fredag 1 januari 2010

Däven dag

Uttrycket "däven" passar precis på hur jag känner mig denna nydecenniumdag. Gravt medelålders tanter ska inte vara uppe till långt efter midnatt, och de ska antagligen heller inte smaka på så många olika alkoholhaltiga drycker som det bjöds på igår.


Meny


Välkomstdrink

Rösti, med trapetseriöl och liten snaps

Kyckliggryta i rosésås + sallad, rödvin

Fruktsallad, glass och dessertvin

Godis och snacks

Kaffe, tårta och liten avec

Mousserande vin vid tolvslaget.



Det är inte så mycket av varje slag man får i sig, men blandningen gillas inte riktigt av verkmästarn där nere i magen. Han/hon har haft så mycket att göra i natt, så att kroppen blivit... just däven.
Trevligt med traditioner på nyår faktiskt. Känns tryggt och bra. Och nära hem.

Mat och dryck i överflöd, så och raketer vid tolvslaget. Detonationer hördes från alla håll, och himlen lystes upp av fyrverkeriexplosion efter fyrverkeriexplosion. Helt sjukt,tycker jag. Två av hästarna i nordsvenskstallet ( som har lösdrift) dog oförklarligt förra nyårsnatten. Man tror att de stressades ihjäl av ljus och ljudeffekter. Denna nyår var gårdens hästar innestängda.

Vi blev bekanta med en mycket trevligare nyårsovation, risballongen. Den lyfte sig sakta och seglade iväg mot söder ( i den svaga vindens riktning) under det att den forsatte att sprida sitt ljus och till slut så syntens den bara som en stjärna. Fantastiskt fint. Hoppas dessa risballonger får större spridning under årtiondet som kommer.


Har inte varit ute idag. Har inte hänt på detta lovet. Och jag hoppas att det inte blir någon vana.Ska vila det tunga huvet en stund, tror jag. TV-tablån för kvällen såg lovande ut. Det är bra en dag som denna....En "bara vara dag"..... En däven så´n.




2 kommentarer:

  1. Det låter som om ni hade en härlig nyårsafton, med mycket mat och dryck. Fint med risballonger. Det måste jag komma ihåg till nästa nyår, sådana stör ju inga djur eller människor.

    Jag tog mig en rejäl åktur på isen idag, det var skönt efter allt ätande och drickande under gårdagen.
    Men bara vara dagar är härliga att ha emellanåt, så njut av den med glädje!!

    SvaraRadera
  2. Skönt att ta en vilodag efter en sån kanonkväll. Var ute och gick med hunden i kylan. Fick några fina bilder. Sedan bakade jag semlor. har precis njutit av dem.

    Vi skippade raketerna i år men risballongerna hade jag gärna provat. Hoppas de konkurrerar ut raketerna. Tur att hunden inte är skotträdd.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas