torsdag 25 februari 2010

Vara varg...

... eller tala giraffspråk, det är frågan.
Var på en föreläsning i ämnet i går. Biblioteken i Tranemo och Svenljunga ordnar föreläsningar då och då, och den här föreläsningen tycktes mig så intressant, så att jag, trots kurseftermiddag, ville veta mer om Non Violent Communication. (NVC)


Många har säkert läst om giraffspråket kontra vargspråket. Vargspråket använder vi människor ofta. Vi hugger och attackerar våra medmänniskor verbalt, vi bedömmer och vi ställer krav, vi frånsäger oss ansvar för våra handlingar och vi framställer oss ofta som offer.

Vargspråket, ja, det är maktspråket, och antingen fogar sig folk, eller så blir man - som jag - rebell. Inget av detta leder till goda kommunikationer.



Giraffspråket utgår från de egna behoven och känslorna. Man talar om vad man ser och hur man känner, man talar om hur man mår och de behov man har utifrån detta och man försöker få en lösning i samförstånd. Aldrig någonsin lägga skuld på någon annan, bara utgå från sina egna behov och sina egna känslor. Man kopplar allt ansvar för sina egna känslor till sig själv.

Exempel: Jag lade märke till att jag inte fick något tackbrev från femtioårskalaset, trots att många andra fått det. Jag känner mig ledsen för detta för jag känner mig bortvald och bortglömd.Jag skulle bli glad om du kom ihåg mig nästa gång.

Då lägger man ansvaret på sina egna känslor i stället för att lägga skulden på någon annan:

Du skickade inget tackbrev till mej. Jag känner mig kränkt och jag tycker t.o.m. att du mobbar mig. Nu får du allt förklara varför du gjorde på det sättet.

Märker ni skillnaden! Otrolig!

I första fallet kan man verkligen känna empati med den "drabbade", medan det i andra beskrivningen är bäddat för konflikt. Vargen biter ifrån sig!

Empati är en stor del av NVC, och empati betyder oftast att man bara lyssnar medkännande och kanske ställer ledfrågor. Inga råd, ingen förklaringsförsök, bara lyssna.
Jag tror verkligen på detta bemötande och skulle gärna vilja gå längre kurser.
Det finns mer att läsa om giraffspråk och vargspråk på http://www.fnvc.se/.


Jag blir lite ledsen över att det bara var jag och min granne och kollega av lärarna i hela kommunen, på den två timmar långa föreläsningen. Men så hade inte ordentlig information och inbjudan gått ut förrän samma dag. Så visst kan man önska mer samarbete och samorganisation av två instanser under samma huvudman, bibliotek och skola ligger båda under bildningsnämnden.
All snö är nu nedskottad från skolans platta tak. Vilka högar det blev! Igår var fyra män uppe på taket - och ändå hann man inte klart.

Idag är det plusgrader och lite regndriv i luften. Skönt!

Blev ingen gympa idag heller. Det var ingen av mina gympakompisar som kunde åka. Och då ville jag inte ge mig av ensam i det moddiga väglaget. Det är nackdelen att bo 13 km från gympalokalen. Mycket bättre med gympa på nära håll, då kan man inte skylla på något. Så det var tur att jag började med spinningen!

Bilderna har min elev Catherine tagit. Hon har använt min kamera. Hennes uppgift var att göra en presentationsfilm om skolan till Schoolovision. Hon gjorde en kanonfilm i Movie Maker. Jag är helt förstummad över hur unga människor idag kan använda ICT.
Jag lägger upp filmen på Superklassens blogg i morrn.



2 kommentarer:

  1. Vargar har vi mött en hel del. Giraff är bättre. Då ser man längre.

    Det regnade när jag körde hem idag och nu ikväll också när vi var ute på kvällsrundan, hunden och jag. Men det biter väl föga på snöhögarna.

    SvaraRadera
  2. Det låter som om jag vill veta mer om giraffer och vargar...känner mig nog som en varg allt emellanåt efter din beskrivning =)))
    Men visst har det betydelse hur man lägger sina ord, ännu mer när man skriver, de orden försvinner aldrig...

    Vi har nu skottat och skottat rent alla tänkbara tak i vår ägo, pust och stön vilket jobb det var...men nu är det gjort, lagom till mildvädret kom =)))

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas