måndag 15 februari 2010

Vilosam vintervecka ?

Vaknade utsövd och kände att jag hade massor av energi. Vilken härlig känsla! Det var länge sedan sist, som den förnimmelsen var så tydlig.
Så det var bara att stiga upp och få utlopp för idogheten. Huset har blivit städat, växterna omsedda, tvätten omhändertagen, brödbullar och två sorters småkakor bakade, middagsmaten står i ugnen, flera mail har blivit besvarade .... och nu sitter jag här full av olika tankar som flugit genom hjärnan under sex aktiva timmar.


Satte på den digitala fotoramen under det att jag arbetade i köket. Fick nästan ont i magen av längtan efter vår och sommar, då foto efter foto bläddrades fram från minneskortet. De sista korten var tagna kring jul och nyår ... och då var ju det här med snö rätt nymodigt och värt att ödsla några bite på .... men att se de korten nu, ja, det gör att man känner sig lite ledsen av rådande årstid och väder. Men, det är rättvist, det drabbar alla. Såg en karta över Europa i någon tidning, och Sverige är inte det enda översnöade landet....
Fick ett mail från Schoolovisionkollegan Kolbrun på Island. Hon berättade att där var det ingen snö i år, vilket är ovanligt. Däremot hade en isbjörn kommit till ön. Det var inte populärt, så isbjörnens liv blev ändat av ett välriktat skott.
Tänkte på vår rädsla för vargar.... tror att isbjörnen kan vara farligare för människor... MEN vet att älgar är betydligt farligare. Det är det djur som dödar flest människor i Sverige, ja, i allafall om man får tro Naturskyddsföreningens tidning, "Sveriges Natur".
Nej, inte för att älgarna anfaller ... utan för att de skadar och dödar människor som är ute och kör bil...

Hörde om pojken i Gbg som blivit knivskuren vid bankomaten. Fem yngre killar som gav sig på honom.... kan bara inte förstå hur de personerna kunde må för att göra en sådan sak. Var det en av killarna som ledde och bestämde kanske, och de andra pojkarna som vågade inte göra emot honom. Tror att det ofta är så.... någon dåligt mående person som har en makt, som andra dåligt mående inte kan värja sig mot.

Kan tyckas vara förmätet av mig att i sammanhanget låta tankarna vandra till dem som inte gillar mej..... men det blev så..... där är det med all sannolikhet också en person som styr de andra. Så även om min gamla vän skulle vilja ha tillbaka relationen igen, så kan hon/han inte tillåta sig själv det, efter som hon/han är styrd av någon som tycks ha ett behov att intrigera....
Jag tror heller inte att de styrda människorna ser hur de manipuleras, de är nöjda med att få känna sig betydelsefulla.
Tittade en stund på OS-skytte på skidor igår. Måste ha blivit gammal och tråkig, för jag kunde bara inte fatta vad det var för underhållning att se en massa män med gevär, skidande framåt i tätt snöfall.
Började läsa Kunselmann & Kunselmann i stället. Hade äntligen fått pocketutgåvan i min hand.
Fastnade direkt... Carl-Johan Wallgren skriver så fantastiskt bra, tycker jag. Berättar vardagshändelser på ett språk som ligger nära de klassiska författarnas uttryckssätt.
Bra att ha den boken att ta till när OS breder ut sig i Tv-kanalerna som om det vore ett skadligt virus. En OS-bug..... :))
Diskmaskinen pockar på urplockning. Ett IUP-samtal blir det i eftermiddag. Sen spinning... knät känns riktigt bra idag. Bra att kärringen har bra läkekött, nu när hon inledde viloveckan med ett energiutbrott. Hoppas att det kan hålla i sig..... jag gillar "fölelsen".

2 kommentarer:

  1. Läste också i "Sveriges natur" om älgarna, man tänker inte på att de dödar så många varje år. Jag ser älgar flera gånger i veckan när jag åker till jobbet så det är bäst att ta det försiktigt =)
    Ha ett skönt lov!

    SvaraRadera
  2. jag blir alldeles matt när jag läser om ditt energiutbrott. Har bara tagit det lugnt idag. Imorgon ska jag ta tag i en del har jag tänkt.

    Så viktigt det är att ge barnen självförtroende så att de kan stå emot de som vill styra åt fel håll. Ha ett bra lov!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas