söndag 8 augusti 2010

Ruskrecension


Byn stora stolthet heter Micke. Mikael Riesebeck. Konstnär, komiker, trummis, skådespelare.
Under ett antal år så har han varit med i Two Entertains ( tror att det heter så) sommarteatrar på Vallarna i Falkenberg.

Under de första åren så vallfärdade alla vi bybor, åkandes i hyrd buss, dit och fröjdades åt att det gick så bra för bygdens son. Nu går det ingen buss mer, men det har ändå blivit så att C-E och jag samt äldsta dottern med sambo, åkt ditäven under senare år, om Micke har funnits med i rollistan.

Från att ha varit historier byggda på tämligen dåliga manus, så har föreställningarna lyft sig år för år, med något bakslag då och då. Förra årets förvecklingar med hemvärnsgubbar och kommunpolitiker tyckte jag var riktigt bra och sevärd. I år var bakslaget värre än någonsin, tillbaka på ren Krister och Stefannivå, alltså riktigt erbarmligt dåligt.

Jag kan inte finna någon som helst humor i brännvinsflaskor, präster som super och svär, insinueringar angående "stakar" och om saker som luktar. För många år sedan höll jag på med revy på låg amatörnivå i sedan länge avsomnade Dalstorparevyn. Många av de sketcherna låg på samma nivå som huvuddelen av den fars vi såg i eftermiddags.

Micke gjorde ett bra jobb och hans sambo Jeanette var helt OK i sina roller. Ytterligare en roll som "ursäkta att jag finns"-man var bra. I övrigt fanns det mycket att önska.
En enda gång drog jag (igenkännande) på munnen.
- Vet du vad en som alltid ljuger är?
- Försäljare?
- Vet du vad en som alltid säger sanningen är ?
- J-ligt jobbig.
Regnet tog fart när föreställningen började och sedan öste det mer eller mindre ner i två och en halv timme. Som tur var så hade J och M med sig en presenning som täckte största delen av oss alla fyra. Fast trots den och dubbla regnkläder, så hittade regnvattnet vägar att krypa in därunder.
I övrigt så smakade den grillade korven BRA och toaletterna var fräscha. Antalet toaletter var så många att toalettkön kunde ta sig framåt ganska så snabbt. Det ger också en liten pluspoäng, i det annars så nedslående omdömet.

J hade beställt bord på restaurang Greve Bratt. Av med alla regnkläder alltså,och på med en kjol och kjolskor, och så var man i skick att anträda en bättre restaurang. När jag ögnade igenom menyn, så blev jag sugen på pizza. Jag har inte ätit någon sådan sedan i april. Övriga tre i sällskapet beställde förrätter och huvudrätter från á la carte menyn. De fick förrätt, och jag fick inget ( mer än 33 cl öl ), de fick huvudrätt och jag fick inget .... Gissa om man känner sig snopen? Servitrisen frågade vad jag väntade på och jag svarade att jag väntade på en pizza. Hon undrade om det gjorde något att jag fick vänta några minuter till och jag svarade sanningsenligt att, ja, det gjorde det. Så där var jag jobbig...

Några minuter blev väl närmare tio. Tur att jag hade min HTC Desire att fingra på och att följa Elfsborg i, med Aftonbladets minut för minutrapportering. Speciellt som det blev seger för boråslaget.
Pizzan kom så småningom, och den var väldigt god.Kräftstjärtar och bearnaissås på tunn och spröd pizzabotten. Mums!

Servitrisen kom och dukade av innan jag ätit färdigt. Ja, hon tog ju inte min tallrik, hade hon försökt med det, så hade jag hållit i den med båda händerna.
- Så få ni lite bättre plats, förklarade hon sig. Trodde hon att vi skulle spela kort månne?

Besökte toaletten på vägen ut. Den såg ut och luktade som det gjorde på vår skoltoalett mellan 1960-1966. Får man verkligen ha det så i våra dagar? Nåja, den funkade och fullgjorde sin uppgift.


Promenerade lite genom centrala Falkenberg, köpte efterrättsmjukglass med nöttopping i Torgkiosken, fick lite Hitchcockskänsla av de flera hundra kajor som flög över oss och kände att Falkenberg säkert är en fin liten stad.




Subarun tog oss till Smålandstenar, sen var det dags för C-E och mej att övergå från japanskt till franskt transportmedel.

Tveksamt om Vallarnatraditionen fortsätter efter denna miserabla föreställning. Gunnebo ligger ju skyhögt över vad det gäller kvalitét, ändå så var deras lilla läktare bara fylld till knappa 75 % förra lördagen. Här var det sannolikt utsålt ... och är det sån´t här dravel som svensken i gemen vill se, ja, då tycker jag att det är synd om oss svenskar.

Ska försöka komma i väg på Torpaspelen, denna skolstartsvecka. Amatörteater på hög nivå lär sannolikt ligga många klasser högre än Vallarnas lågvattenmärke till sommarteater.

2 kommentarer:

  1. Det är inte alla föreställningar man sett som varit bra. Tycker inte heller om underbältethumorn och spritskämt. Den nivån är för låg.

    Själv var jag på trädgårdsvisning, en annan kultur, och innan dess gudstjänst. Nu är det dags att sova. Bara tre dagar kvar av ledigheten.

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att jag inte beställt biljetter!! Vi har ju vårt andra "boende" tre minuters cykelväg från Vallarna. Cyklade ofta dit och "tjuvlyssnade" på allsång och annat uppträde. Synd att inte vädret var med er...min bror var där förra fredagen och hade samma väder som ni.

    Vi åkte hem från ett lite gråtrist Falkenberg mvid middagstid igår. Men annars älskar jag den staden och dess invånare =))

    Du och Inga får komma till mig nästa år så ska jag visa upp det vackra Falkenberg...förhoppningsvis utan kajor =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas