fredag 8 oktober 2010

Maxad matte

Mattelärare, nästan på halvtid, blev jag ju i år. Har läst och tänkt och tagit till mig olika slags sanningar om matteundervisningen. "Vi är för låsta av läroboken- mer mattetänk,matteprat, mattelek, mattelab behövs."
Har verkligen försökt få till det så att man ska vända och vrida på mattetänk och se möjligheter, har lekt och tävlat och spelat spel..... och tyckt att jag fixat det hr med matte bra.

- Vi delar upp det långa sextiominuterspasset, har jag sagt, vi gör en lek, ett spel, pratar ....ja olika från gång till gång, har det varit.

För några dagar sedan undrade en elev om man inte kunde få räkna i boken hela tiden någon gång.

- Vill ni andra också räkna i boken i HELA sextio minuter, undrade jag.
-JAAAA, hördes det enstämmigt.
I torsdags jublade barnen när de skulle till matterummet - de skulle få RÄKNA hela tiden.
Vi var i slutet av ett kapitel i ( den icke riktigt rumsrena, enligt förståsigpåarna) läroboken. Många jobbade i olika "extraböcker" och för många så var det svårt, man låg verkligen i utkanten av Vogotskys cirklar ( och det är ju bra) men mycket hjälp behövdes. Det blev jobbiga sextio minuter för lärarn, minsann, men det blev också mycket individuellt mattetänkssnack.


På fredagar skriver barnen i BRABOKEN ( egentligen borde jag ju också göra det, kom jag JUST på). I flera av böckerna stod det:BRA att ha sextio minuter EGEN matte. De vill jag gärna ha igen....
Så alla ni förståsigpåare .... barnen ÄLSKAR sin mattebok/matteböcker. Så de får bli grunden för matteundervisningen - sen får ni säga vad ni vill. En studiecirkel i matte skulle jag gärna vilja var med i .... jag vill förstå mer hur barn tänker och utvecklas - för det är sagolikt att se hur förståelsen utvecklas hos en del. Är det någon mer i kommunen som är intresserad av en så´n, vi behöver ju inte vara så många ..... ni kan ju skriva en kommentar här eller prata med mej.... så kanske vi kan få till nå´t....




I eftermiddags träffade jag C-Es faster och C-Es moster i Dalstorp. ( Häftigt att vara utsedd till släktens nav - fast det inte är min släkt. Men jag tackar för förtroendet ....)
Naturen är så sagolikt vacker just nu, tog några vackra foton. Måste bara få dela med mig av dem.

I morrn bär det av till Skåneland och till Småland och till Halland - med övernattning i Malmö.... och kamerorna kommer säkert till användning många gånger på resan genom ett höstvackert Sydsverige.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder...man blir verkligen förtjust i hösten med alla dess färger!!
    Så använd kamerorna så mycket du bara kan i helgen söderöver =)

    Matte är viktig på alla sätt, och kan man dessutom göra det roligt är det ett plus. Du är klok och har mycket erfarenhet med dig så du om någon vet väl vad som kan göras. Strunta i alla andra råd.

    Ha de så himla gott i Malmö och Halland!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot vackra bilder från resan genom södra Sverige.

    Det är väl inte fel att räkna en mattebok bara man inte stänger av tänkandet. Mina femmor har fått välja en mattekompis att räkna tillsammans med. Hoppas att det ska innebära fler mattesamtal. Fyrorna ska få göra detsamma längre fram. Har just fått en ny elev. Han går i trean men ska ha matte ihop med femmorna. Spännande!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas