onsdag 30 mars 2011

Kreativitetsklassen

Borde kanske döpa om "Toppenklassen" till "Kreativitetsklassen". Fast den är en toppenklas också. För någon vecka sedan testade jag det som Ken Robinson erfarit om förskolebarns kontra skolbarns kreativitetstänk. Han påstår ju att vi i skolan dödar barn kreativitet.
Det handlade om att komma på så många användningssätt för ett /flera gem som möjligt. Eleverna samlade ihop 55 olika användningssätt på ca 20 min. Ett förslag var "en dusch" och det användningsområdet ifrågasatte vi alla. Tjejen som föreslagit "dusch" bestämde sig för att bevisa möjligheten, tog med sig gem hem och kom några dagar senare med ett helt litet duschrum.
- Kan inte alla få göra någon uppfinning med gem, undrade eleverna. Idag fick de det, efter att ha gjort en planering och ritning, i grupper om tre, igår. Ca 80 min effektivt rofyllt arbete, då alla hjälptes åt att färdigställa en prototyp, och ev. hitta på fler "uppfinningar".


Lågenergi discolampa med ljud, robot som gläder folk med blombuketter, örhängen, kattlekasaker, strykjärn som kan värmas på spisen alt. i eluttaget, hårsmycken, halsband, mobiltelefon med fast laddare, syskonretare ... ja, det blev superbra. Vilka kreativa ungar! Samtidigt ger jag mig själv en nöjd klapp på axeln, jag låter dem vara kreativa - i allafall stundtals. Jag följer redan nya läroplanens tänk om kreativitet och entreprenörsskap. På fredag ska vi göra någon form av reklam för produkterna.....


I morgon ska vi göra klart wikisarna om storyline-familjernas besök på olika platser i Stockholm. Det var lite svårt att hitta fakta i olika källor, och sedan skriva om detta så att även barn i åk 1-2 kan läsa och förstå. Kändes mycket mer motigt än kreativitetsbyggen. Men man måste träna för att lära sig, det insåg barnen. De är ju bara nio-tio år än, så man får inte ha FÖR höga krav. Men ganska höga ..... Få se om man hittar bilder via Creaive Commons i morgon, och dessutom får in dem i Wikin. Var inte riktigt enkelt, tyckte jag själv. Men jag måste också träna.


Har haft lång skoldag idag, varit i en annan av områdets skolor och diskuterat läroplan och bedömning. Den gruppen som jag var med i var överens om att betyg borde få vänta, åtminstone till sjuan, att nationella prov i trean är två år för tidigt, att nationella prov har blivit så upphosade så att en del barn mår dåligt och att det är långt ifån genomtänkt när de makthavande kräver att årets femmor ska genomföra nationella prov både i år och nästa - då proven är flyttade till sexan. Samt att proven inte ska ses som prov utan som diagnoser för att se vad som behöver repeteras, tränas mer. Varvid det är mycket bättre att förlägga proven till femman än till sexan, eftersom de flesta klasser har kvar samma lärare i sexan.... men inte i sjuan.

Trött blir man efter en sådan här lång dag ...... och dessutom missade man en del av vårens ankomst - för idag är det verkligen vårluft. Hoppas att den håller i sig!

2 kommentarer:

  1. Så kreativa ni har varit! Gillar jag. Håller med om proven. Vi diskuterade diagnoser och prov i vår mattestudiecirkel i måndags. Färre prov, fler diagnoser, men bara om man kan följa upp dem.

    Härlig vårdag idag! Fler sådana önskas.

    SvaraRadera
  2. Kreativiteten flödar i Grimsås, det syns tydligt på bilderna du visar. Bra att få jobba med händerna. Håller med Sir Robinson om att det är ett måste.

    Ska nog söka till utbildning i entreprenöriellt lärande i skolan. Finns i Jönköping och går via weben. Kan vara kul att se vad man lär sig.

    Nu är det vårdagar nästan hela tiden =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas