torsdag 5 maj 2011

Drömdans

Dåligt med bloggandet lite varstans, och även från min sida. Dåliga bilder blev det också, för i all brådska ( och för ovanlighetens skull) så var jag bara utrustad med mobilkameran. Och den är inte så bra, när det är mörker och rörelsebilder.
Måste allafall berätta att vi var ute på något kul idag, jag och trettiofyra elever från 4-6. Buss till Borås och dansföreställningen "Drömmar" på Älvsborgsteatern.

Eleverna fick skriva ner drömmar - drömda drömmar och framtidsdrömmar - på en lapp. Dessa lappar lades i en hatt och sedan drog ensemblen några av de nedskrivna drömmarna. Det handlade t.ex om en som var jagad av stora getingar, en som ville bli proffs på snowboard, nå´n som ville bli superbra på att spela trumma. Dansarna improviserade kring temat, och killen som skötte ljudet hittade passande musik. Helt otroligt skickligt.

Dessutom bjöd dansarna på egna drömdanser samt på en rytmikstund tillsammans med eleverna.

De allra, allra flesta elever var riktigt nöjda med vad de fått uppleva.


Mina egna tankar kretsar kring skillnaden att uppleva en föreställning på teatern jämfört med att se den uppförd i en gympasal. Känner att det är mycket bättre att kosta på oss en rejäl föreställning vart annat eller vart tredje år, där elverna får uppleva hela stora teatersalongen, istället för att sitta på golvet på en gympasal.

Tack regionen för att ni ger våra elever möjlighet att åka på teater!


Vi i västra Götaland ska ju f.ö. gå till regionsval nästa söndag. Riktigt fånigt tycker jag, det handlar om att man missat att räkna ett mindre antal röster. Som det nu är, en söndag i mitten av maj, så blir det ju massor av förlorade väljare. Att det skulle vara bättre, det förstår inte jag, men det är väl det som kallas demokrati. Och demokrati är ju absolut inte alltid bra ... det är bara fråga om vad man skulle ha i stället.


Sista torsdagsgympan för säsongen väntar!



3 kommentarer:

  1. Härligt att eleverna har drömmar! Det behöver vi alla ha. Trevligt att åka på teater och andra föreställningar. Tycker att vi får göra det ganska ofta trots allt.

    SvaraRadera
  2. Känner mig som en som håller inne med bloggandet!!! Men ni vet ju var jag finns =) Vi ska på teater alla klasser på Apel. Det är en föreställning som spelas på fästningen i Varberg, så lokalen måste vara kanon. I kommande vecka åker min klass dit, men jag kan tyvärr inte åka med, jag ska hjälpa sva-eleverna med läsning av uppgifter i matteNP.
    Ha det bäst och glöm inte söka tjänsten =)

    SvaraRadera
  3. Kul att ni sett en av våra föreställningar - alltid kul att höra reflektioner från publiken!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas