Frågar mig följande - och er också - jag vore så tacksam för svar som hjälpte mig förstå:
Insamlandet av resultaten av nationella prov kräver att man ska uppge varje elevs personnummer. Jag anser att detta är integritetskränkande. Det är helt Ok - och t.o.m. bra att ha nationella diagnoser, så länge de hjälper oss lärare att se vad varje elev behöver utveckla. Det är Ok att samla in resultat för varje skola .... men det är inte Ok att Adam Adamsson från Askhälla står registrerad som icke nått kunskapkraven i matte i åk 3. Kan någon tala om hur det kunnat bli så här, vad som är syftet och hur den som granskar enskild individs rättigheter kan tillåta detta. ....
Lärarlöner pratas det mycket om i alla medier. Fick veta att det finns lärare i vår kommun som efter ett halvt decennies tjänstgöring tjänar mindre än 22 500 kr. Efter 4- 5 utbildning! För det första är det hutlöst att överhuvudtaget godkänna en så låg lön, rent fackligt. Och eftersom dessa lågavlönade inte är betalda för heltidsjobb, så undrar jag vad de ska ta bort ifrån alla det som åläggs en pedagog att göra.
Studieintyg från högskole-universitetskurser efterfrågas. Alla poängen - utom gamla lärarutbildningen - ligger på studera.nu. Varför duger det inte med dessa utdrag? Snacka om pappervälde ... det trodde jag var borta idag! Pappersväldet som efterfrågade riktiga papper!
Slut på frågor.
Var på ett intressant infomöte gällande FLOD idag. Vår ( fantastiska) Mediapool ska fr.o.m i höst samverka med denna portal, vad det gäller bl.a. strömmande media. Där finns också en databas med ca 10 miljoner tidningsartiklar, samt en plattform för projekt, sammanställda av andra lärare. Plus att man själv kan lägga upp sina projekt, med länkar, filmer och dokument där. Samt mycket annat smått och gott. Man blir så glad i sinnet när man ingår i en grupp där alla fattat ( eller i af delvis fattat) vilken skillnad ICT kan göra i undervisningen. Märkte det själv nu, under det att min Toppenklass jobbade med kroppen. Nästan alla - enskilt eller i liten grupp - presenterade var sin lättfattliga Power Point. Inga problem med motivation där inte - frågeställningarna blev naturliga efter hand som grupperna visade sina PP - och lärandet blev förhoppningsvis till kunskap.
En annan bra grej så här i Europaveckan, det har varit att kolla alla bidrag till Schoolovision 2011. Geografi, kultur, musik och argumentation - kan det bli bättre? På fredag är det omröstning via Flashmeeting. Första året kom vi som nummer nitton av 30 bidrag, förra året nummer 9 av drygt 30..... I är gissar jag på att vi kommer mellan plats 10 och 15. Spännande blir det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas