söndag 5 juni 2011

Dieseldrift....

... och miljöklassad bil känns bra att ha, när jag/vi kör runt som jehun under det härliga ledigheten.
På klämdagen var jag en sväng till Hjälshammar och njöt bl.a. av den vackra lilla bersån med damm och fontän. Det allra häftigaste, det var allt prinsgrodan,


... som såg så nöjd ut på sin sten.
Växthuskoll (oj, vad det växer där) blev det också, en snabb promenad med dottern längs Vidöstern,



... och ytterligare beundran av den gamla träskottkärran som blivit fylld av olika växter.

Tänk, vad mycket roligt man kan fixa till med lite egen kreativitet... och secondhandbutiker.



I går var det Halmstad som var resmålet. De sandälskande nyponrosorna blommade för fullt och spred sin väldoft . De fanns precis överallt, både i dynerna och kring bebyggelsen.

J och M kom till stugan lagom till förmiddagsfika och av någon anledning, så kom jag in på geocaching ... det som man kan läsa om hos massor av bloggare, twittrare och FBare. J hade inte hört talas om det tidigare, men blev genast intresserad av skattsökeri. Kollade på nätet om det fanns några cachar på Östra Stranden och det fanns det. J blev snabbt geocache-medlem och sedan M och J gick på skattjakt. De kunde stolt berätta att de hittat den första vid dansbanan. Nummer två var sannolikt borta, för den fanns inte någonstans och den skulle vara lätthittad.


Snabbpromenad med dotera blev det även denna dag och så gick jag till stranden en stund och tog årets premiärdopp. Jättehärligt var det i vattnet.... kändes som minst 18 grader...


Grillmat och nya spel blev det på kvällen. Portobello Market hette ett spel - helt OK - men det klart roligaste .... bland de roligaste jag spelat på länge.... var ett kortspel som hette 6nimmt. Tyskt spel .... nummer sex får plocka upp. Låter inte kul, men det var det verkligen.

Ungdomarna åkte hem på senkvällen och jag sov första gången i år i Halmstadshuset. Sover alltid så gott där... är nog luften.


Efter att ha blivit bjuden på en frukost bestående av färska frallor, Wapnö jordgubbsyoghurt och kokt ägg - och en färsk Aftonbladet därtill - så bestämde vi oss för att cykla över den naturreserverade heden ända bort till Fylleåns mynning, längst bort på Östra Stranden.




Svettigt att ta sig fram på de sandfyllda och ojämna stigarna, men väl värt besväret. En kul installation fanns vid vägs ände ...



.... samt vackra vyer.

På vägen hem stannade vi vid dansbanan med den gömda cachen. Kröp omkring och letade, men hittade den inte. Varmt, obekvämt och vasst för knäna var det ... så jag gav upp när jag krupit ett varv runt dansbanan och inte hittat något. C-E satte sig på en bänk och väntade .....


Kände väl, där och just då, att det här med geocaching kanske inte är min grej, jag har inte tålamodet att leta.... ger upp alldeles för snabbt.


Ser fram emot att mina bloggvänner ska komma till Stockremma och visa hur "riktiga" cache-letare gör, och se om det kan göra mig mer positivt sinnad. Hoppas det, jag hade ju hoppats att hitta en ny hobby i sommar......Men jag behöver lära mer, både vad det gäller hjälpmedel och tillvägagångssätt.


C-E målade och jag gick till stranden igen.... dubbla dopp blev det idag.

Snart är stugan bara vår, det känns riktigt bra. Det är inte så enkelt att dela på saker, och även om det funkat bra med var sin vecka, så har ingen av oss tagit riktigt hand om den gamla stugan. Nu har vi redan köpt flera nya grejer - och gjort en miniplantering som C-E plockade snäckor till. Inte sedan på farmors storhetstid har det varit så fint kring stugan.

Katterna har varit ensamma hemma sedan igår morse, småkatterna inomhus, så då får det bli en-nattsbesök i stugan. Men det är helt OK, resan med dieseldriven bil tar en och en halv timme. Nästan lika lång tid tog det att klippa gräser när jag kom hem. Det växer fort i naturen, denna tidiga sommar.

















1 kommentar:

  1. Härliga dagar förstår jag. Det blir en hel del utomhusliv när vädret är som det varit. Geocaching är inte helt lätt. Har misslyckats flera gånger även idag. Men jag knep en utanför High Chaparall. Ha det bra på sista lovdagen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas