tisdag 14 juni 2011

Stopp, stanna!

Så vill jag ropa till sommaren, som passerar förbi därute i naturen, i racerfart. Nu har halva juni gått också, och visst har man hunnit njuta av naturen, men inte tillräckligt av var tid, för var tid på sommarhalvåret är så kort.
Lövsprickningstid, vitsippstid, hägg och syren, äppelblomstid, liljekonvaljetid, försommarfägring, smultrontid - jag vill kunna njuta längre av varje period. Men så funkar det inte, naturen växlar så snabbt under den härliga årstiden....


I söndags njöt vi alla som gick runt Tranemosjön, av hur vackert det är där. Sen så är det trevligt att gå och prata också, så man ser mer när man är ute på egen hand.



Den här växten hittade vi iallafall, utslängd i naturen. Inte ens trädgårdsväxtexpert Ingela kände igen. Funderar att hämta en bit planta och sätta i trädgården...Någon som kan säga vad det kan vara...?


Letade upp en geocache vid Fågeltornet. Tänkte att någon av damerna - eller någon av de två promenerande herrarna som inte är med på bild - kunde bli lite intresserade. Kändes inte som jag väckte något intresse. Själv har jag inte bestämt om det verkar kul eller inte..... det är iallafall ett bra sätt att komma ut i naturen och se nya platser, och platser som ligger på nära avstånd, som man inte sett. Det ser jag som det bästa med fenomenet geocaching...


Igår hade vi avslutningsfest i arbetskamratsgruppen, med en avtackning och ett födelsedagsfirande. Pia och Björn hade fixat en kul fem-kamp och ordnat god grillmat i en häftig grillstuga.

Lämnade för ovanlighetens skull kameran hemma, glömde den är väl kanske rätta ordet.

Men trevligt hade vi, TACK, Pia och Björn!

Förhoppningsvis så kan man slå sig till ro och njuta av det vackra, efter det att vi stängt skolverksamheten för terminen i morgon eftermiddag.

Idag har vi skrivit kvalitetredovisning. Något som ska göras, men som inte ger så mycket till någon, utom till servrar, lådor och bokhyllor.

Tänk, vilken skillnad mot förr, då hade vi - trots att vi inte framställde en massa dokument och kontroller - en betydligt bättre rustad skola, en skola där eleverna gick ur skolan och ut i arbete eller studier. Och klarade detta bra. Jag tror inte att dokumentskrivning utvecklar skolan ett dugg.

Igår gjorde vi LPP, lokala pedagodiska planeringar - så som man "ska". Gammal som jag är fnyser jag lite åt det hela, det är klart att jag kollar vad det står i läroplanen vad vi ska göra, men att sitta och kolla om allt jag gör har ett syfte i läroplanen, det kommer jag inte att göra, för jag har ett syfte med allt jag gör i skolan - och så har det alltid varit, även om syftena varierat över tid.

Känns som det redan blivit en del läroplansfundamentalister .... och dit kommer jag inte att sälla mig. Bättre att jobba utifrån läroplansförnuft. Man får garanterat mer tid för eleverna på det sättet.

Stoppar och stannar i åtta veckor, det kommer iallafall skolverksamheten att göra från och med i morgon. Stoppar och stannar kommer inte skoltankeverksamheten att göra än på några dagar/veckor. Och sommaren, ja det ska bli lite svalare väder såg jag på yr.no... så lite kommer nog den vackra naturen sakta ner på tempot. Det gillar jag!





3 kommentarer:

  1. Ja, jag vill också ropa stopp till sommaren! Det går så fort...
    Har pratat/lyssnat på LPP och läroplaner i två dagar!! nu räcker det, vill ha lov! Det är sista arbetsdagen i morgon, för min del, många av mina kollegor jobbar även på torsdag. Men jag avslutar terminen med att ha bokklubbsfest hos mig. Nu har vi läst Tjuvarnas stad, mycket bra. Återkommer om den.
    Lycka till med cacherna jag är snart på gång att samla dem jag med =)
    Ses snart, kram!!

    SvaraRadera
  2. Blir lite avis på er som redan kan ta sommarlov. Vi har avslutning på torsdag och jobbar till nästa onsdag. Då har det väl redan vänt och går mot den mörkare delen av året. Det lät väldigt pessimistiskt.

    Jag gillar faktiskt LPP. Det blir tydligt för barn och föräldrar vad vi jobbar med och vilka mål vi fokuserar på. Det underlättar också när vi skriver skriftliga omdömen och IUP. Det hänger liksom ihop. Har jobbat med LPP ganska många år fast vi inte kallade det så då.

    Vi ses snart! Ska bli riktigt kul.

    SvaraRadera
  3. Kommer så klart att göra LPP - ingen större skillnad mot förut... förutom bedömningsdelen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas