lördag 7 januari 2012

Bildblogg

Hemma igen.... och vill nu visa lite bilder som jag  tagit under några härliga, fullspäckade, annorlunda dagar i Hjälshammar med omnejd.

 På geocachingäventyr med Inga och Takko. Hon lärde mig mycket om hur man kan tänka och göra  när man lägger ut en skattgömma.
 Från hennes arbetsplats utgår brevlådecachen "Kommisarien och discotjuven". Kul!
 Hon har också lagt ut fyra olika cacher  där man, utifrån de ledtrådar som finns i varje burk, ska räkna ut koordinaterena för att kunna finna en femte cache, en Mysteriecache.
 I denna stuga hade "Hopparna" sin bönemöten. De var så exalterade av det de upplevde att de slutade sina möten genom att hoppa.  ( Tänker direkt på Stina Lundbergs hopp :)) Detta berättar Inga om i sin cachebeskrivning.
 Så här kan en cache se ut.
 I gläntan fanns en Tomas Tranströmer -cache ..."Ljuset kommer från ovan"  ... var ledtråden. Och det gjorde det verkligen, både från cache och ner i den lilla gläntan, vars skönhet  bara den ( nästan) som kommit vilse,  får uppleva.
Cacher kan vara stora och små, dess gömslen likaså.

 Tack Inga och tack Takko för en supertrevlig och lärorik dag i  Rannäs och i Forsheda.

 Den underbara, sagolikt vackra trettondagen ... ja,den var bara så fantastisk. Gav mig ut i solen med telefon och gps. Här vid Osudden, där Lagan rinner ut i Vidöstern.

 Obeskrivligt vackert.
 Vatten fanns det gott om,  men det gjorde inget denna vackra dag.


 Många vandrare var ute i solskenet, både unga och  gamla och mittemellan.

 Nyis.
 Promenerade säkert en sex-åtta km denna vackra dag. Att promenera var jag inte ensam om att göra.

 Här ligger det en båtbrygga.... under vattnet.

 Så här kan en cache se ut, mikro tror jag den kallas.

 Lagan och Vidöstern,

 Gav mig in till stan och fortsatte att vandra utmed Lagan. Här i Åbroparken.

 Sushilunch passade perfekt. Supergott!
 Pigg och rask efter maten tog jag apostlahästarna till Finnvedvallen, för att leta efter en cache till. Hade redan funnit fem tidigare.
 Men jag gick bet... en promenad på 2-3 km fick jag iallafall.
 Alla hästar var hemma, när jag kollade till dem.

 Höhungriga, efter att ha varit beridna alla tre.

 Tindra verkade helt nöjd med att "matte" åkt till varmare trakter.

 Efter att ha upplevt en fantastiskt fin solnedgång, så tog jag Johannas bil och åkte till Gällaryd. Där var det julkonsert. Oj, vad bra den var. Tacksam över att jag fick uppleva skönsången och vackermusiken. Annie och Frida Fredriksson var två tjejer från Gnosjö, som bara sjöng SÅ bra! Dessutom medverkade en liten ensemble av stråk och blås. Samt kyrkokören.


 Katterna höll mig sällskap, iallafall nattetid. Stor vit Max var sovkompis.

C-E kom med lite äpplen för att göra sig populär bland kamparna. Då hade det b livit idag, och vädret var återigen grått och vått.

Dags att återvända till Stockremma efter lunch med skötarefterträdare Arne. Totalt veckovilsen är jag efter lov, helgdagar och bortavistelse. I övermorrn lär det vara dags att jobba igen...... Ska nog gå bra det också.

6 kommentarer:

  1. Så många fina bilder du tagit å så god sushilunchen såg ut! Har testat det en gång på Hasseludden men blev inte så impad den gången...dags att pröva igen tror jag!
    Ha det gott...

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Det var kul när du var här. Den lilla cachen kallas nano. Idag tar jag det bara lugnt. Ha det bra det sista av lovet och en trevlig start på vårterminen!

    SvaraRadera
  3. Var det så mycket vatten i Lagan som på bilderna kanske du inte kunde nå cachen. Jag har en sådan som jag får vänta med tills vattnet sjunkit undan.

    SvaraRadera
  4. En liten nano... jag har ett par sådana hemma, men i och med att de är så små så blir loggremsan därefter. Kan därför inte lägga ut dem förrän jag är hemma litet mer och kan byta remsan v.b. Trevligt att läsa om din cachingdag.

    SvaraRadera
  5. Tittar in till denna blogg för första gången. Kände mig som jag var i Småland till dess jag förstod att jag gått över gränsen mot väst..

    SvaraRadera
  6. Härliga Bilder och ord du ger oss!! Tack=)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas