torsdag 3 maj 2012

Galen geocachegömma



Fem geocacher publicerade igår. Tre stycken förra veckan. Som planerat, åtta stycken cacher utplacerade av skolbarnen. Samt en extra - förhoppningsvis. Här kommer historien kring Felet i Snapphyltan.

Direkt hämtat från den långa beskrivningen till den cache som jag just ska försöka få publicerad!

"Toppenklassen är klasserna 4-6 i Grimsås skola. Vi är en Grön Flagg skola, vilket innebär att vi - i regi av "Håll Sverige Rent" - arbetar med olika miljöteman. Som ett synligt bevis på genomfört och godkänt arbete, har vi rätt att flagga grönt på skolans flaggstång och det gör vi med stolthet. Vi är kommunens enda grundskola som flaggar grönt!

Det miljötema som vi just nu arbetar med, heter "Närmiljö". Vi har studerat gamla Grimsås och jämfört med hur det är nu. I samband med detta arbete tyckte 4-5s lärare ( undertecknad) att det kunde vara dags att visa upp Grimsås lite utåt, ja, helt enkelt låta samhället med omnejd få en större plats på geocaching-kartan.

Åtta gömmor tänkte vi lägga ut och eleverna i 5-6, fick i grupper bestämma vad de ville visa. En grupp bestämde sig för det gamla soldattorpet Snapphyltan, vilket har varit bebott av olika generationer Björk sedan 1910.

En regnig i onsdag i slutet av april påbörjades arbetet. Man gjorde i ordning sina burkar och man skrev beskrivningar av platserna både på svenska och på engelska.

Sen ville man gärna ge sig ut och gömma sin burk. Vi köpte in tre gpser av enkel modell ( Garmin etrex) i höstas och tre grupper fick med sig gpserna och gav sig cyklandes av för att lägga ut sina gömmor. Detta trots att det spöregnade.

Jag fick tillbaka gpserna precis när skoldagen var slut, med sex - åtta olika koordinatnoteringar, precis som jag önskat.  Fyllde i online-formuläret, det  gick snabbt, allt var ju förberett.

Döm om min förvåning när jag vid närmare granskning av kartan, hade med en gömma hamnat i Bredaryd, en annan en bra bit bort i Grimsås samhälle och vad det gällde Snapphyltan så var jag "in the middle of nowhere" - fick inte ens fram var jag kunde befinna mig.
Kollade gpserna mot mín mobilapp. Det var helt galna koordinater på gpserna. Hade inte en aning om att det var flera inställningar som var tvungna att göras för att allt skulle funka. Waypoints och uppletning av cacher,det hade funkat perfekt tidigare.

Hittade rätt inställningar, synkade mot mobilapp. Nytt försök med koordinater nästa dag. Två cacher publicerade, dock inte Snapphyltan. Eftersom det huset ligger en bit utanför Grimsås, då fick vi återkomma vid nästa geocachingtillfälle.... jag skulle åka med eleverna och ta ut koordinater med min mobilappen.

När vi kom fram till gömman, så var burken borta. Detta trots att en av eleverna försäkrade att hon sett burken under valborgsmässofirandet, två dagar tidigare.
Vi bestämde att vi skulle hitta en bättre gömma, ta ut koordinaterna samt att eleverna skulle göra en ny cache som jag skulle åka och lägga ut på senare på eftermiddagen.
Mobilappen snurrade runt rätt bra - ovanligt - men vi fick till några koordinater. Tyckte jag iallfall.  Gömman var så tydlig, så att ett koordinatfel på sådär 10-15 m kunde väl inte göra något!

Medan jag var ute och hjälpte några andra grupper, så ringde ägaren till Snapphyltan och berättade att hennes mamma tagit hand om cachen när hon städade efter Valborgsmässofirandet. Hon kunde ju inte veta vad det var för en liten låda! Mysteriet löst!

Åkte ut med den nya burken efter skolan och åkte sedan hem och skrev in fem cacher i  formulären. Allt frid och fröjd. Tills jag idag på förmiddagen fick fyra FtF -besked från en känd småländsk geocachare samt ett mail att han inte hittade  Snapphyltecachen.
Detta måste kollas.
Nytt efterskolanbesök vid Snapphyltan.
Sparade cachen i mobilen och satte igång gpsen. Den ledde mig ända fram till gårdsplanen, så långt stämde allt.
När jag parkerat bilen kom husets ägare ut med den gamla burken. Tog med mig den när jag gick de sista 90 m efter gps. Jag ville åt ett håll, gpsen åt ett helt annat! Det gick över stock och sten, över en vinglig spång och ut i terrängen. Där nollade jag, och hittade en bra gömma för burken jag bar på, vid rätt koordinater.

Men jag måste ju kolla hur långt ifrån den ursprungliga gömman jag var. 147 meter! Hur kunde detta hända?  Och vad skulle jag göra med den gömda burken som inte var någon cache längre. Jo, det fick bli en bonuscache. Tog burken och gick iväg 20 m bort, över 0,1 miles gränsen. Där gömde jag den i en tämligen enkel gömma. Tog ut koordinater med både gps och mobil... de överensstämde.
Så det kan bli! Jag lärde mig en del... framförallt att komma tillbaka och ta nya koordinater om jag misstänker att det är något strul med de första.... Eller så kan man flytta sig till en plats där satelliterna visar en bättre sida. Dessutom ska man akta sig för att göra enkla gömmor där det ska bli familjefester!"

2 kommentarer:

  1. Så det kan strula.Minns en gång när jag inte observerat att det inte stod E utan W i formuläret för koordinaterna. Som tur var observerade reviewern det och påpekade att cachen nog inte låg mitt ute i Atlanten. Ibland kan det vara svårt att få till bra koo, men oftast kan man läsa i loggarna hur det är. FTF-mannen brukar kunna påpeka om koo inte är så bra och ge förslag på bättre. Hoppas eleverna tyckte det var kul och att ni får många besökare. Jag kommer nån gång framöver.

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb ni har haft och vilken cool lärare du är!

    10-15 m felmarginal låter mycket i mina öron... då brukar jag oftast lämna innan jag funnit det jag söker... om inte ledtråden visar mig rätt.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas