onsdag 27 juni 2012

Grågrinig


Inser att jag är en tråkig person, grinig och kritiserande. Idag känns det riktigt griningt... och hur kritisk jag än är, så kan jag inte påverka.... VÄDRET!
Längtar efter SOMMAR, med så mycket sol och värme så att jag kan åka till en sjö( eller hav), sitta i en solstol med tårna långt nedkörda i den varma sanden, bli så varm att det känns gott att simma en stund i det lagom uppvärmda vattnet.
Visst, det var fint väder en stund i går förmiddags. Satt på altanen och njöt av dofter från doftnejlika och krollilja.... och läste ut Marie Jungstedts bok " I denna stilla natt".  Redan klar med bok nummer tre på semesterlovet.... "Stenhimlen" av Karin Brunk Holmqvist var en riktig mysbok, Mons Kallentoft, "Den femte årstiden"... ja, det var den femte i årstidsserien.... och kändes lite för bekant i sitt upplägg... Men klart läsvärd.
Den femte årstiden.... ja, det kan det väl tyckas vara nu också... det grönskar och blommar och ser somrigt ut, men känns inte somrigt.....
Längtar efter den riktiga sommaren.
Åka utomlands... nej, inte så här års? Det är för varmt vid Medelhavet, tycker gammal tant, som prövat många gånger.... och nästan alltid längtat efter svensk, lagom sommarvärme, i stället för stekande sol.... som jag inte kan hålla mig ifrån.
Tittar in på yr.no, flera gånger om dagen. Vill så gärna se en prognos utan regndroppar. Än finns den inte....

Promenad och gräsklippning väntar denna onsdag, lika bra att få det avklarat innan de obligatoriska regnskurarna dyker upp.....

Så mycket längtan efter sommar som man känner på vintern.... och så blir det så många grågriniga dagar.... tänk, att man glömmer dem under vinterhalvåret......


2 kommentarer:

  1. Svar; Jag är jätterädd för hundar. Blev omkullvält av en stor labrador när jag var 7-8 år gammal och sen den dagen avskyr jag hundar. Jag går runt dem om de är kopplade utanför Ica tex. Jag backar (ibland till och med springer iväg) om jag kommer in hos någon som har hund. Usch, jag ryser vid tanken, men jag kan inte kontrollera det. Rädslan bara kommer. Innan det hände älskade jag hundar och var tvärtom. Mamma tyckte det var obehahligt när jag gick fram till främmande hundar bara sådär. Katter är inte heller alltid så trevliga. Vi har en (ibland fler) som springer i vårt trapphus, grannen lämnar dörren på glänt och har alltid mat framme. Säga vad man vill om det, men hon får sköta allt. Jag gör inget! Hennes egen katt har varit borta länge, länge. Hon tror att den ska hitta tillbaka. Katter hör hemma på landet. Visst är man bunden med en hund. Ja, mycket hänger ju på hur ägaren sköter sin hund. Jag kan också klappa (efter lång väntan) en hund som är "rätt" uppfostrad. Det gör det och ibland (ofta?) är det väl folk som inte hanterar uppfostran som har egen hund...

    SvaraRadera
  2. Jag reser aldrig utomlands på sommaren, vill absolut inte missa vår ljusa fina årstid. Utomlands... ja, det smakar ännu bättre i höstrusket, tycker jag.

    Sommarvärmen är på gång... håll ut! Men jag njuter av sommaren bara det inte störtregnar!

    Välkommen till min nya blogg... :-) Orkar du med en flytt till?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas