måndag 18 juni 2012

Så snett, så snabbt

Så snett
Visst är det helt otroligt tokigt att en duktig, ambitiös och positiv ung lärare måste ta sommarjobb i hemtjänsten hela sommaren. Jag tycker att det är så snett och jag tycker att det är helt horribelt.
Visst, jag var lite tveksam, när unga nästan nyutbildade E, blev anställd på vår skola. Men hur dumt tänkte jag, hur gammal var jag när jag började min första anställning? Nyss fyllda tjugotvå! E är ett helt år äldre!
Nu har E verkligen gjort ett superbra jobb och är dessutom ett identifierbart gott föredöme för våra elever. De har verkligen älskat henne, och t.o.m gått till rektorn för att få ha henne kvar.
Nu kan inte rektor göra något, det finns en turordning, och jag vet att efterträdaren också är en jätteduktig tjej.
MEN .... om jag finge bestämma, så skulle jag ha E kvar. För det första så kommer det att bli pensionsavgångar inom några år, flera stycken ...och då är det bra att veta att vi har en bra och kunnig lärare som tar över. Dessutom skulle man kunna använda E i en egen tjänst, där hon åkte runt på områdets tre skolor och hade en egen viktig plats,  dit elever i behov av extra stöd, kunde komma två-tre gånger per vecka. En tjänst som skulle vara värd sitt pris många gånger om, för jag är helt övertygad om att många elever skulle lyckas uppnå kunskapskrav och betygsnivå på ett betydligt bättre sätt, om de fick det extra stöd som de har rätt till, men som vi så sällan har tid att ge.
En politikergrej att bestämma..... men kanske kunde man ta sådana beslut om förslaget lades fram........ Skolpolitiker/politiker är inte så insatta i skolans verklighet.
Men nu har inte E fått något jobb till hösten.....jag är helt övertygad om att hon får ett, men det är väldigt synd att vårt område går miste om denna föredömliga resurs.
Och så snett, så snett att hon måste sommarjobba, när hon verkligen förtjänar en ordentlig semesterledighet.


En fin väldoftande ros, det ska du ha E. Hoppas att snart se dej i vårt område igen. Och hoppas att du aldrig mer ska behöva ta ett sommarjobb!

Så snabbt
Pratade NTA-lådor med kollegor och rektorer igår. Det är ju dyrt med NTA-lådorna och det verkar lite besvärligt med utbildning för att kunna få handha dem. Pratade om att vi inte är nöjda med Navet och att vi vill ha mer läroplansanknutna teman därifrån, om vi ska fortsätta samarbetet.
I eftermiddags ringde en av rektorerna och frågade om jag kunde åka med in till Navet på onsdag. Vi skulle tillsammans prata om hur man kunde  utveckla material, teman och samarbete. Snabbt ordnat, och föredömligt .... behovet uppstår på lärarnivå, skolledaren lyssnar och tar kontakt med berörd "instans". Ska bli spännande att se vad som kan komma ut av detta!

Ett jättefång med blommor vill jag ge för det initiativet!

Tänkte ta en promenad när jag kom efter fyra. Men det hanns inte med, när jag fått på mig promenadvänliga kläder och tagit fram skorna, ja, då började det spöregna. Detta bara någon timma efter det att solen sken från en vitmolnig himmel. Så snabbt kom det regnet.

Fritz stannade på trappan och tittade ut över  regnet och över de snabbväxande blommorna.
Så snabbt det gick från det att gröna späda blad sköt upp, tills det att allt stod i överflödsblom. Får gå ut med sax och skottkärran en av dagarna i veckan och klippa ner en del. Det finns växter som vill ha plats, men som inte får så mycket levnadsrum som de behöver, om jag inte ger dem lite hjälp.


 Det här med växthus var en kul grej, mycket roligare än vad jag trodde. Oj, så snabbt det har vuxit därute. Gurkorna står i full blom, tomaterna likaså. Paprikan har fått ett par blommor och auberginen har växt sig stor .... medan melonerna växer extremt långsamt. De gillar nog inte samma jord som de andra växterna. Psysalisen är också ganska långsam.
Går omkring och skakar på gurk- och tomatplantor. Litar inte på att insekterna hittar in genom fönstren och fixar pollineringen. Ska bli intressant och se hur många gurkor som varje planta orkar bära fram.


Någon storgurka har jag aldrig odlat. Har försökt med smågurka och tomat ... på friland resp. altan.Blev mäkta imponerad när jag fick se den första storgurkeblomman idag. ( Heter det slanggurka??)

Så snabbt går allt i naturen, både ute och i växthus. Men jag gissar att jag får tåla mig lite innan det som just nu blommar bär frukt.

Och jag väntar gärna,vill gärna att tiden saktar ner sig lite i sin snabbhet. Snart har ju halva sommarn gått, och så mycket till sommar har vi inte haft. Men den kommer den också, det tror jag, även om den sannolikt också går över alldeles för snabbt.

4 kommentarer:

  1. Tack för dom fina orden! Jag hade så gärna velat vara kvar och det vet ni alla! Jag hoppas också att jag har en tjänst till hösten, om inte så är jag gärna vikarie.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är tråkigt att bli av med goda föredömen och bra kollegor. Hoppas det ordnar sig för alla. Förr fanns det pooltjänster som hoppade in som vikarie när det behövdes och resten av tiden var de knutna till någon skola eller klass. Jag började själv som sådan när jag flyttade tillbaka till hemkommunen. Kanske något att ta tillbaka. Hoppas också att ni hittar bra samarbetsformer med Navet.

    Själv har jag lagt odlandet på hyllan den här säsongen, men dina bilder får intresset att vakna upp igen. Nästa år kanske. Här kom det också en störtskur men då var jag redan ute i skogen med hunden. Så nu är jag rejält blöt. Men det går över.

    SvaraRadera
  3. Så jättefina bilder du lagt in - det där med att fota kan du verkligen!

    SvaraRadera
  4. Om jag tolkar dig rätt så är det att tjejen inte får betald semester p.g.a att hon är vikarie och inte har en t.v-anställning!? I så fall gäller samma förhållande för alla yrkesgrupper, tror jag. Det finns en skillnad och det är om man har ett vikariat och visstidsanställning så genererar det semesterersättning. Det gör det inte om man har tim-anställning, i vart fall inte inom kommuner och landsting där jag arbetat. OM det är så över hela landet vet jag inte säkert, men tror det. Som timanställd har man sem.ers inräknad i sin timlön... En tillsvidareanställning har många fördelar.

    Samtidigt så kan en timanställning vara en fördel, om man får välja anställningsform själv. Jag har valt timanställning det senaste året och tycker det är toppen i det läge jag är nu. Jag bestämmer när jag vill vara ledig, jag bestämmer när jag vill arbeta.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas