torsdag 27 mars 2014

Perssons pinaler, perfekt pedagogik.

Visioner får man ha, även om man tillhör den ifrågasatta yrkesgruppen lärare....
Jag har ett antal genomförbara önsketankar och en vad det gäller fortbildning/kompetensutveckling.

Låt alla pedagoger få ett antal pengar till fortbildning och sedan få skapa utveckling av kompetens efter sitt eget behov. 

Tänk så många kompetensutvecklingsdagar man bevistat, mer eller mindre enbart kroppsligen. Tankarna har snabbt stuckit iväg på annat håll, för det som förelästes om, det var inte personligt behovsprövat.
Det har också funnits ett antal kompetensutvecklingsdagar som man i och för sig tyckt vara ganska ok, t.o.m intressanta, men där innehållet är som bortblåst efter någon vecka. Ingen större vits att så frön på oredd mark....

Igår fick jag och mina no-undervisande kollegor på vår lilla skola, möjlighet att åka på en föreläsning som vi själva önskat. Hans Persson föreläste på högskolan i Jönköping, mindre än en timmes resa bort.

 

Under många år har vi använt oss av Hans Perssons eminenta böcker i no-undervisningen.  De ger både fakta och möjlighet till roliga och elevcentrerade experiment. Försök som nästan alltid lyckas visa det man vill påvisa. Så har det inte alltid varit för oss som undervisat i no under många år. OJ, vad man har misslyckats ibland, med experiment som är för komplicerade ... eller ( konstigt nog) för tillrättalagda.

När Lgr 11 kom, så tyckte jag att det var lite svårt att få till det centrala innehållet  utifrån våra Hans Perssons författade böcker.  Detta år har jag i stället använt Koll på no i både årskurs 5 och 6. Det är också en bra bok, men det fattas en del....det fattas förslag på experiment som utmanar elevernas kreativitet och det saknas texter som ger historiska tillbakablickar ur ett naturvetenskapligt perspektiv.
Så det har fått bli så att jag använt  "Nyfiken på naturvetenskap" som komplement till den nya boken.


En styrka med "Koll på no" är att samtliga tre no-områden finns i samma årskursbok. Ibland behandlas samma kapitel ur såväl biologisk, kemisk som fysisk synvinkel. När fyrans bok kommer ut i höst, så vet man också att man fått med det centrala innehållet vad det gäller no i sin helhet.

Men som sagt, boken är lite tråkig, lite för faktaspäckad, som en gammal lärobok i ny upplaga.
Hans Perssons böcker är  mera lättillgängliga och blandar historiskt material med fakta om senare års upptäckter, samt hur kemi och fysik funkar. Bilderna är dessutom enkla och lättfattliga.

Till hösten kommer också en biologibok skriven av Hans Persson. Under gårdagens föreläsning så fick vi ett särtryck ur den, och det var spännande läsning.


Tre timmars föreläsning gick fort, alldeles för fort. Plötsligt var klockan nio och man ville ha mer, och detta trots att föreläsning och demonstrationer gick i ett rasande tempo. Magen ville också ha mer, det enda jag har att klaga på vad det gäller föreläsningen, det var att det enbart serverades äpplen och päron och juice på den tjugo minuter långa pausen. Vi var flera som kom ganska så långväga i från, vi hade önskat oss en grov fralla i stället för frukt.


För drygt tio år sedan föreläste Hans Persson i Tranemo, under några timmar efter skoltid. Det är en av de får kompetensutvecklingstillfällen som jag har något minne av.

(Kommer ihåg ytterligare ett par tre tillfällen- skrivning enligt dramaturgimetod-  två olika föreläsningar om  vårt universum - och en föreläsning där en man, detta var omkring år 1980, hade en föreläsning som började med att han framförde ett faktiskt hot mot vår planet;  Det var bara 25% sannolikhet att jorden skulle existera om 25 år. Ångestskapande så det förslog... och gubbjäkeln hade fel!)

Persson hink var med som inledning på föreläsningen för tio år sedan också. Funderade på om det är samma hink som igår eller om det är en senare modell. Vi fick fundera på vad som hände inne i hinken,då han hällde i såväl röd som grön vätska och det kom vanligt vatten ( såg det ut som iallafall) ur pipen.
För tio år sedan visade han inte hur hinken var konstruerad. Det gjorde han denna gång. Det var en så enkel konstruktion så att även jag fixar att tillverka en. Får bli som inledning på höstens no- lektioner.



 Hans Persson lovade att gå igenom det centrala innehållet i samtliga tre no-ämnen och ge exempel på hur man kan jobba med dem utifrån  förmågor som kommunicera, argumentera, experimentera, förklara använda  begrepp och utveckla sin kreativitet..

Pinaler till varje central innehålls del stod uppradade på fördragshållarrampen. Försök med dessa vardagssaker demonstrerades i kombination med ett bildspel som visade såväl filmade snuttar av försök, bilder från skolor i och utanför Sverige och mängder av elevdokumentationer av gjorda försök.


Svårare saker än att skära till en enkla kroppar i wellpapp fanns inte med i utrustningen. Även om jag är kass på att klippa så det blir snyggt, så klarar de flesta elever att få till det.
Roligt sätt att få förståelse för vår kropp, inte sant? På baksidan av varje figur finns dessutom en faktatext om de organ som  varje kropp visar.


Vår lilla no-lärargrupp blev så sugna på att göra en samverkansdag med elever från F -6 i blandade grupper, då Hans visade en film, där eleverna gjorde jättesåpbubblor enligt ovanstående recept.
En dag med saker i luften får det bli, då vi även vill testa att i grupper göra fina raketer som ska skjutas upp från en ramp där en tom pet-flaska blir startmotor.
Försöken kan vi göra i blandade grupper. De efterföljande diskussionerna och förklaringarna av vad som händer får bli i varje klass för sig, för det är ju skillnad på hur man kan diskutera med en sexåring och en tolvåring, vad det gäller begrepp och utifrån vad man har för förförståelse.



Efter föreläsningen var vi överens om att göra våra egna "lådor", där pinalerna och försöksanvisningarna samt hänvisning till texter ska finnas klara för att användas på olika sätt beroende på var man är i progressionsmallen. Får börja med en eller ett par "lådor" på vårterminens återstående studiedagar och sedan försöka utveckla innehållet efter hand.
Det är bra att ha den visionen som utgångspunkt i allafall.

Tänk om man finge skräddarsy sin kompetensutveckling, och inte bli påtvingad något som man inte känner behovet av. Det skulle vara synnerligen utvecklande för såväl lärare som elever, om man hade möjlighet att utnyttja sin dyra arbetstid på behovsprövat sätt.

Tack Hans Persson för en superbra kväll... för mej är dina enkla pinaler, sådana som även den klumpiga lärarinnan klarar att använda, perfekt pedagogik.

Länkar också till Hans Persson blogg, den kommer jag att besöka ofta!

5 kommentarer:

  1. Jaaa, jag håller med! Tänk att få skräddarsy sin egen kompetensutveckling. Vilka kompetenta lärare vi skulle bli för vem vet bättre än man själv vad man behöver i sin utveckling?
    Tack för ditt kloka och inspirerande inlägg.
    No-läraren Therese

    SvaraRadera
  2. Tycker nog jag känner igen hinken. Det har säkert varit med ett antal år. Jag gillar också Hans Perssons pinaler och hans böcker. De är så inspirerande. Det är din blogg också. Önskar vi kunde fått något liknande på vår studiedag nästa vecka, men det blir som vanligt att jobba med rapporter och planer i arbetslaget. Lycka till med NO- jobbet och lådorna!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt smittande inlägg som var kryddat av så många reflektioner som jag instämmer i. Måste visa det för min "lärarefru" i kväll. Du har så rätt i din konstruktiva kritik. Otroligt att ledningen inte insett det genom alla dessa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att det kostar för mycket.... och så ska ju alla vara konforma idag.... vi lärare som varit ute i snart 40 år jämställs med de som är nyutexade vad det gäller behov av kompetensutveckling och så ska ju alla elever landa på samma plats när det är storsamling för nationella prov i trean, sexan och nian.... för att inte tala om det här med PISA ... nu MÅSTE alla lärare genomgå en stor kompetensutvecklingsinsats i matte.... Blir lite trött... :) Trevlig helg!

      Radera
  4. Åh vad roligt det hade varit att göra en temadag med NO-experiment i åldersblandade grupper. Något vi borde diskutera på nästa a-lag. Jag tycker själv att praktisk NO är skoj men har för lite kunskap och känner mig nog lite för osäker för att pröva. Å andra sidan har jag inte NO i min utbildning heller, något jag skulle kunna tänka mig att läsa in (eller SO). Såpbubblorna låter intressant och det tror jag är något som skulle fånga alla elever, oavsett ålder. Man blir aldrig för gammal för att blåsa såpbubblor! =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas