söndag 8 mars 2009

Flytande fjärt

Nä, det låter inte så trevligt och det var det inte heller.
Förstår inte hur fort "magsjuka" kan komma över en. Bänkade mig framför "Andra chansen" med sista slatten rödvin från i fredags. Lite luft i magen men annars ok...
Njöt av Sarah DF....
När Sarah DF sjungit i "semifinalen" så hade luften övergått till flytande och en halv timme senare, så kom det ur båda ändar.... Usch, jag gillar inte att må illa .... vem gör det förresten.
Känner mig som "ett utskitet äpplamos" (min framlidna mors favortit uttryck) idag. Så det bli nog inte så många knop under dagen....

Ojdå, här fick jag till två bra bilder....Har jobbat en del med sådana i klassen, sedan jag börjat med nationella prov. Framförallt invandrarbarnen har svårt att förstå bilder.....och när man börjar sondera bildspråket, så har vi ju massor av bilder, som vi ofta använder. Vi hittade lätt tjugotalet bilder bara med kroppsord. Och detta bildspråk kan man ju använda när man jobbar med berättelser, drama och bild.... och säkert mycket mer. Att jämföra med engelska uttryck var också kul!

Att det i dag känns ganska tomt i kistan, är väl ganska naturligt. Synd bara att jag missar gympan i kväll igen, och inte får röra på gumfläsket.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul att du tittade in på min blogg =) Jag jobbar som lärare på en högstadieskola och har undervisning i svenska som andra språk vilket får en att tänka i lite andra banor när det gäller bildspråk, som du skriver. Kul att du tycker om bilderna =) Jag är ursprungligen västgöte jag med ;)

    SvaraRadera
  2. Bor i Grimsås -- kommer från Boråstrakten - har just nu en femma --- och bildernaär ju helt underbara -- blir helt "sjuk" av att vilja fota lite mer strukturerat....

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas