måndag 2 mars 2009

Mäktig musikal med magiska melodier




Igår var jag i Malmö. Fick åka med en bussresa, för att få se och höra den bästa musik som jag vet.

JESUS CHRIST SUPER STAR.
Ola Salo spelade Jesus. Inte helt trovärdig i den nutida tolkningen av påskveckans händelser. Han var lite nochig, lite av jetsettare och kärleken till Maria Magdalena kändes lite väl stark. Men kanske det var en riktig kärleksrelation, jag har ju bara fått bibelberättelserna tolkade för mig, och då har hon (som alla kvinnor) fått inta en undanskymd plats.


Men trots att Jesus-rollen tycktes lite nonchalant så var han bara bra, prästpojken Ola.

Han hade gjort översättningen av librettot till svenska och det satt som en smäck i sammanhanget.


"Varför frågar ni jämt om en plan för morgondagen?

Var dag har nog av sitt strul

Låt i morgon va i morgon

Försök att vara här och nu"

Tänkvärt -
varför ska det vara så svårt att ta till vara nuet och vara närvarande i stället för att älta då och oroa sig för sen. Vi kanske är många som behöver hjälp med det, varför inte bilda en "just nu och här" - förening.


Den allra starkaste rollen gjorde ändå en kille som heter Patrik Martinsson. Han spelade Judas, mycket trovärdigt. Han slets mellan sin kärlek till och tvivel på Jesus. Judas var en människa, med fördomar, fel och brister. Patriks gestaltning visade på den vanmakt han kände, för den frustration han upplevde, när han hade blivit vald att vara den onde....

Jag funderar ibland på, varför Gud valde ut Judas att utföra den nesliga handlingen, som gör att han i all tid ses som den sämste av alla lärjungar???? Det förstår jag ännu mindre än det att Gud måste offra sin som för världens ondska - och den handlingen förstår jag inte alls.


Men musikalen var BRA, bra, BÄST!!!!


Den bästa av de fyra versionerna jag sett, ett riktigt ös, mycket tänkvärda ord, tempo, tempo, tempo, väl valda kläder och skrikande gitarrer.


Dessutom hade våren kommit till Malmö!


I dag är jag dessutom riktigt förbannad - vi har fått inbjudan till sambedömning av nationella prov - i april. Jag kan läsa, jag kan tolka, jag har erfarenhet, jag kan dessutom se utveckling....och eftersom det är en inbjudan, så måste man väl kunna tacka nej. Det finns mycket bättre saker jag ägna min tid åt i skolans värld. Nu får det vara nog med undervärdering av vår kunskap från skolledningens sida!
















2 kommentarer:

  1. Heja dej!! Stå upp för dig själv och vårt yrke- ABSOLUT!!! TAcka NEJ!!!! hahaha

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt till dig på min pedagogblogglista ;)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas