onsdag 4 mars 2009

Tvärtom teori


Barn med beteende störningar, typ ADHD, behöver fasta strukturer, få förändringar. lugn och ro, sägs det.

Jag hävdar motsatsen, barn med behov av rörelse, intryck och att det ska hända något, mår väl, och inlärning sker, när det händer spännande och oförutsedda saker. Eleven trivs när det är fart, fläkt och lagom krav.

Eller som min gamla metodiklektor uttryckte det, en gång i mitten på 70-talet "Det gäller att leda in en rosa elefant var tredje minut".

1 kommentar:

  1. Jag håller inte med dig i din tvärtomteori. :-) Mina erfarenheter av barn med ADHD pekar på att barnet mår bäst av fasta strukturer. Det måste ju för den skull INTE innebära undervisning utan rosa elefanter - men bäst är det om barnet i förväg vet när de dyker upp..:-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas