lördag 19 juni 2021

Lugnt

 


Det kan tyckas att man är lite konstig. Tyckte att det var en utmärkt ide att åka med Johanna och killarna till Halmstadsstugan över dagen igår.  Tokigt att inte stanna över natt när är så  här varmt.

MEN, jag tycker om när det är lugnt. Njuter verkligen av strand och badliv, då det är måttligt trångt.  OM jag stannat tills idag, så gissar jag att det var minsta möjliga avstånd mellan  både solbadande strandfolk och nära strandbadande vattenmänniskor. Inget jag känner mig lugn av. Ej heller att övernatta i liten stuga, som inte riktigt går att få  behagligt sov-sval.

Vill man bada "riktigt" när man är vid Östra stranden, så får man gå en bra bit ut. Igår var det riktigt gott i badvattnet en bit ut, säkert upp emot 20 grader.


Killarna ville förstås ha glass på vägen från stranden. Var helt lugnt från min sida, nu när det nya livet, det med så lite onyttigheter som möjligt, har börjat. Jag var inte det minsta sugen på glass. Tycker egentligen inte att glass är så gott, men ändå så det hört till en Halmstadsdag- en glass, om än bara en kula....


Tog en tur med elcykeln på tidig förmiddag. Bästa och nästan enda möjliga träningen just nu,  Det var verkligen lugnt med trafik på de större vägar som jag var tvungen att cykla på bitvis. Väldigt få bilar ute. Det var det f.ö. då vi/jag åkte hem från Halmstad via Värnamo igår kväll. Folk hade nog haft bråttom ner till kusten, de var på plats i god tid innan det blev kväll. 


Underbart att ta sig fram med batterihjälp, ja, det har jag skrivit många gånger.  Man ser så mycket av naturen och av vilda djur och fåglar. Egentligen skulle jag stanna ofta och ta blomfoton, men det var så gott med lite fartvind, så jag fortsatte att trampa på, med bara fåtalet fotostopp.


Några av er kommenterade förra inlägget, om knäet, att jag borde få det magnetröntgat.
Kollade med svärsonen, ortopedläkaren, då jag lämnade av hans fru och (sovande) söner igår. Nej, artros konstateras kliniskt på alla över 50 år, med knäproblem likt dem jag har fått.....
Lite slarvigt kan man som lekman tycka. 
Dessutom fick jag klart för mig att en cortisoninjektion verkar långsamt, att det tar ett par veckor innan den slår igenom helt. Attans också- då var jag ju på helt rätt väg, innan jag lät ( hon frågade f.ö. inte) naprapaten sätta tre nålar i knäet! Skit! 


Hu, så varmt det blev i eftermiddag. Satte mig under äppelträdet för att lösa sudoku, Medelsvår. I min hjärna simmade cellerna lugnt! Har nog aldrig tagit så lång tid att lösa ett sudoku. Det kändes som riktigt trögflytande sirap i hjärnan.

Hoppas, hoppas att det varma vädret snart övergår i normalt sommarväder. 20-25 grader ska min sommar vara. Med lite lugnt sommarregn då och då.  



16 kommentarer:

  1. Här är det 8 grader och 35 spöregn. Inte så behagligt. Men jag vill inte ha 35 grader varmt heller. Jag tycker som du... 20-25 +grader är skulle vara skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ, det var skillnad. Medelvärdet på våra temperaturer blir perfekt. Och så kan vi dela på regnet också. Tur att det regnat mycket under våren. Grundvatten fins et gott om, så det är bara att vattna i trädgården dagligen. Gräset ger vi oss inte på, och det börjar skifta i gult på sina ställen....

      Radera
  2. Svar
    1. då kan man klä på sig... helt nöjd med trekvarrtsbyxor oc långärmad tröja i svens sommar....

      Radera
  3. Grymt varma dagar! På gränsen att man klarar det. Har druckit rejält med vatten, ändå har jag en svag huvudvärk.
    Mysigt att bada, här var det plötsligt e-coli bakterier i vattnet. Då hade vi redan badat flera gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det, värmen gör att bakterierna förökar sig snabbt! Ser fram emot 20 -24 grader om några dagar. Och regn!

      Radera
  4. Vilken härlig bild på de glass ätande killarna. Ser att äldsta pojken har en Sverige-tröja på sig. Den måste ha hjälpt, då Sverige vann matchen mot Slovakien igår:-) Å du - jag avskyr glass, sliskigt, sött och inte ett dugg läskande enligt mig. Ja, jag vet att jag lär vara tämligen ensam om denna åsikt;-)
    34 grader - ooooops! Det var betydligt mera än vad vi hade. Igår 28 och idag 24 grader.
    Det där med ditt knä låter som hängslen och livrem, fast tvärtom alltså;-)

    SvaraRadera
  5. 24 grader. Ljuvligt! Jo då, vi hade i-paden med så vi hade koll på matchen, iaf största delen.
    Konstigt med knä-tänket. Får väl inse att jag kan få ha lite ont när jag går. Tog rn kort promenad i kväll. Var ok ...och speciellt bra att det inte känns något extra efteråt.
    Nu är frågan, heja på Polen eller Spanien? Håller oftast på underdogsen..
    Hoppas att det hjälper!

    SvaraRadera
  6. Idag känns vädret lite skönare... nästan perfekt.

    SvaraRadera
  7. Här har vi haft väldigt sköna dagar men nu hopar molnen sig så frågan är om den utlovade åskan kommer tidigare. Klokt att bara åka över dagen. Jag är ingen större glassfantast heller så det är enkelt att avstå just det.
    Visst är det smidigt med elcykel och visst får man motion för trampar det gör man.
    Husse har problem till och från med sitt ena knä och han fick samma svar när det gällde magnetröntgen. Hoppas att det bättrar sig men håll dig undan naprapaten.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  8. Låter gott med moln. Hoppas på regn, men måttligt med åska.
    Inser att det är många med artrosproblem. Det kom så snabbt bara, så jag blev helt överrumplad.
    Naprapat, nej tack! Aldrig mer akupunktur !
    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken dag och härliga bilder ,-) Strand barn och glass, härligt! Det är sommar. Varmt har ni, här har vi haft 29 grader idag.
    Skönt med lite trafik! Ja batteri skulle man haft på cykeln! Blev ett snabbt cykel köp för några år sen, det är klart man ska trampa själv tänkte vi ,-) Det kan vi ångra idag, man trampar ju själv och får bara lite hjälp, vacker natur du kan njuta av.
    Här är min hjärna lite extra trög också ,-)
    Jaha ska man hålla sig undan naprapat, har haft tur än så länge inget ont med det ska jag lägga på minnet! Ha det jättefint KRAM Primrose ,_)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig av misstagen !
      Elcykel, toppen.
      Svalare nu. Har regnat! Kram!

      Radera
  10. Fint med en tur till stugan men jag kan ju förstå att det är bökigt att stanna över om det inte är så stora avstånd och man inte har "allt" med sig. Vad gäller glass kan jag tänka mig att barnbarnen tycker det hör till om man är på badutflykt. Pojkarna ser verkligen ut att uppskatta glassen. En härlig bild på dem-
    Skönt med en ur på cykeln och fint att kombinera nytta med nöje och vackra omgivningar. Hoppas nu kortisonsprutan kan verka och det långsikitgt.
    När jag fått kortison i min kalkaxel har den verkat nästan genast. Men det är kanske skillnad på knä och axel vad gäller detta. Det vet jag inget om.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ja, nu hoppas vi att knäet blir bättre och bättre. Eller också är det som det är och man får lära sig leva med smärta. Men just nu bättrar det sig dag för dag ! Kram!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas