tisdag 31 augusti 2021

Lugnt

- Vad ska vi göra idag, frågade jag Konrad under frukosten.

- Vi kan väl ta det lugnt, blev svaret.

Förskolans/skolans ( enligt min åsikt) alldeles för överdrivna "sjukregler" gjorde att en något hostande Konrad och hans icke alls förkylde  lillebror gästande mormor och morfar från söndagens seneftermiddag.  För inte vågar man chansa, lillebror skulle ju kunna börja hosta och snora på dagis och hämtning bli beordrad av jobbande föräldrar. ( Grrr... urfåningt, små barn är så ofta snoriga, vuxna ska nu ha blivit covid-vaccinerade...)

Konrads syn på att ta det lugnt, den är väldigt olika min syn på saken. Fullt ös, alltså! Kul, men jobbigt.... Betydligt mindre jobbigt att genomföra mormorsdagar (morfarsdagar) hemma hos familjen.  Är man hos oss, så ska det hända något hela tiden... nästan. Jaja, vi har väl skämt bort pojkarna!

Under måndagen och halva tisdagen hann vi:



Besöka den ökände tjuven "Bildsköne Bengtssons " övernattningsplats ute i vår skog.


Plocka kantareller och Karl-Johansvamp.


Lägga Karl-Johan på torkning...medan Karl-Petter  tog en tupplur. 


Besöka Grimsås bästa lekplats...



...och den nya lekplatsen vid skolan.


Åka till naturreservatet i skogen och fika...

Leka i trädgården, spela spel, lägga pussel, bygga lego, busa och kivas...


Efter lunch var det dags att sätta sig i bilen och åka hem till Ulås igen.

-Jag orkar inte hålla ögonen öppna längre, jag måste blunda, sa Konrad efter tio minuter i bilen. 

- Sover Karl-Petter, frågade jag 

- Ja, sa Konrad. Sen sa han inget förrän vi 35-40 minuter senare körde in på gården där hemma.

Bolt bjöd båda killarna på en ridtur i det fina vädret. 

Efter att ha filmat två killar i trav, åkte mormor hem. Hon tänker ta det lugnt i kväll.

20 kommentarer:

  1. Hahaha! Allt är relativt även att ta det lugnt...
    Så duktig Konrad(?) är med att skiva svampen. Kul att han är intresserad, det ska ju böjas i tid, eller hur. Blev den en svampmacka till lunch/middag kanske... MUMS i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi torkade Karl-Johan. Killarna är inte så förtjusta i svampmackor, så det blev frysen.
      Också imponerad av Konrads handlag med kniven! Ville inte ge honom den först, men hsn övertalade mormor...

      Radera
  2. Ja, man ser olika på att ta det lugnt…
    Jag är mer som du och barnbarnen som dina barnbarn.
    Nu är det väldigt stor smittspridning bland barn i lägre åldrar, så inte konstigt alls att de blir hemskickade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog med åldern att göra. Här var det lite snuva ich hosta. Jaja, gott att det inte är värre än så....

      Radera
  3. Milt sagt full fart! Förstår till fullo att du nu kan behöva ta det lugnt. I den mening du så önskar.
    Barn och knivar brukar fungera bra. Vet av erfarenhet från våra barnbarn som körde igång med kniv när de var 3-4 år. Inga skador hitintills. Med lite träning går ju det mesta. Tycker Konrad hade ett gott handlag har. Och fint att träna motoriken och bra hjälp.
    Kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Imponerad över hans handhavande med kniv. Barn har nog bättre finmotorik idag, än när jag var barn. En förklaring är all träning med smålego.
      Det samma!

      Radera
  4. Jag kan känna att vår nu ettåriga sonson som mest sitter på en barnstol vid köksbordet eller kryper lite på golvet eller att jag bär honom runt i huset en stund, kan ta på mina krafter. Mest beror det på att jag kan inte slappna av mentalt jag måsta ju ha full koll på honom hela tiden :-)
    Då förstår jag hur det kommer att bli när han blir i ålder som dina barnbarn. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Man måste vara med hela tiden... nästan i alla fall. Enklare när de är hemma hos sig, då har de så mycket att syssla med, både inne och ute.
      Men visst är det en ynnest att ha sina barnbarn relativt nära. Saknar vår lilla barnbarnstjej, som bor I Malmö. Skulle vilja träffa henne mera ofta...
      Ha det gott!// Anna-Lena

      Radera
  5. Vilka underbara bilder från en lugn dag ;-) Lilla S var lite snuvig i går så hon var hemma från förskolan. I vanliga fall hade hon varit där. Själv tycker jag det är en svår avvägning för även om barn inte blir så sjuka så kan andra bli det. Nu är ju vuxna förvisso vaccinerade men smittspridningen är stor bland barn.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lätt det där, med förkylning/snuva...
      Man ska ju aldrig dricka iväg ett sjukt barn... men lite snuva och hosta....

      Radera
  6. Barn är ju lite snuviga väldigt ofta. Det räcker med lite snor så rings det efter föräldrar.
    Så var det innan pandemin också här hos oss. Det var en lugn dag det ,-))) LER, härliga bilder och så mycket kul!
    Man blir trött helt klart efter barnbarnen är hemma igen ,-.))
    Ha det jättefint KRAM ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt lugn dag.
      Tror att det kan vara bra för immunförsvaret att bli boostat... och så är det ju så att förkylningar sprids innan de riktigt brutit ut. Man har redan smittat då man blir beordrad att stanna hemma.

      Radera
  7. Oj! Som sagt - allt är relativt - som att ta det lugnt, för det betyder inte samma sak för olika personer i olika åldrar! Jag förstår om du blev trött! Härliga bilder från dagen blev det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt ös! Men man får vara glad så länge de tycker det är kul att åka till mormor och morfar...Kram!

      Radera
  8. Jag hade inte så bra förutsättningar att läsa allt vad du skrivit i inlägget men vill ändå skicka en hälsning, då jag förstår att vi har en del orter gemensamma! Kul!

    Nä, jag är på nystart av laptop och nu utan externt tangentbord och dålig syn, inte bästa förutsättningarna, men jag kommer ikapp.

    20 mil från Sjötorp, kan det vara Ulricehamn?
    Onsdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grimsås! 3-4 mil till Y-hamn. Är väl lite sent för säsongen att cykla...tror iaf inte det blir av detta år. Men får man vara med ett år till så....
      Lycka till med laptopen.Kram!

      Radera
  9. Meningen om att ta det lugnt varierar väldigt mycket har jag också märkt. Men du hade en underbar dag förstår jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst! Så kul! Men manblir trött! Kram!

      Radera
  10. ja, reglerna är väldigt stränga nu, tur att vi kunnat vara barnvakter ibland, så åtminstone föräldrar kunnat jobba ibland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att vara till nytta. Inte alla som har den möjligheten!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas