lördag 30 oktober 2021

Ovant

 


Vi brukar ofta äta lunch på restaurang på fredagar. Finns faktiskt en hel del att välja bland, om man är beredd att åka bil i tio - femton minuter. Vi brukar ta en promenadrunda före lunchen. Kul att se något annat än de välbekanta vyerna här hemmavid.

Igår valde vi Hestraviken. en av de lite "finare" ställena. Dagens lunch, förstås. Fiskgratäng eller lövbiff. Jag är inte så förtjust i helt kött, men lövbiff lät ju bra. Min erfarenhet av lövbiff är tunna, snabbt stekta skivor av nöt.

Nu var det inga lövtunna skivor som serverades, utan ganska tjocka sådana. Sega, dessutom. Så det var ingen höjdare. Kändes väldigt ovant att med en icke-vass kniv försöka forcera det sega stycket. Sådant kött skulle aldrig få komma på bordet här hemma. Sådant kött, delas i småbitar och kokas  länge i någon form av gryta.


Salladsbordet var av högsta kvalitet. Och utsikten över Nissan och över Isaberg på den 2,5 km långa promenadslingan som finns i anslutning till anläggningen, den var klart njutbar.


Igår var det äntligen dags för "tjejträff"/"tantträff" för damerna i vår by igen. Det var två år sedan senast.

Det bjöds på varm pastasallad med god sås. Därefter ställdes det fram rejäla fat med snacks och godis. Svårt att  motstå. Ett antal glas vin slank ner. Samt en hel del vatten. Vid tiotiden serverades kaffe och budapesttårta.

Normalt brukar vi ha ätit klart för dagen vid sextiden hemma hos oss. Möjligen kan det dra iväg till klockan sju.  Och mer än två glas vin brukar det aldrig bli, oftast bara ett. 

Så gissa om det kändes ovant för tant-magen.... och tant- hjärnan att äta och dricka så mycket på en tid, då magen är van att få påbörja sin vila. 

Var hemma en stund efter elva, och hade svårt att somna. Sov oroligt, hade konstiga drömmar, flera toalettbesök blev det.... och sen kom  halsbrännan. Men den går ju att bota. En tesked bikarbonat i en glas vatten. Och så en Ipren-tablett på det, för säkerhets skull. Efter den kuren  kom äntligen sömnen. Om än med konstiga drömmar. 

Men en trevlig kväll hade vi!


Ovant att ha en köpebukett på köksbordet igen. Brukar alltid ha snittblommor på bordet i köket. Utom vid juletid, då får en ljuskrona pryda bordet. Gissar att jag köpte sista buketten i maj. Sedan dess så har det funnits blommor i trädgården att plocka in. Eller på ängen utanför trädgården. Höstastrarna har levererat blommor länge, men nu är de sista fula och vissna. 

Städade husets två övre våningar på förmiddagen, och kände bara att jag VILLE ha en fräsch bukett blommor, nu när huset också var fräscht. Hann med råge till den utmärkta blomsteraffären i Hestra innan stängningsdags. Höstfärger kändes helrätt.


Lite frisk luft behövs varje dag. En liten fram och tillbaka-promenad på byvägen. 
Att de nyss guldgula träden nu är alldeles kala, det kändes inte ett dugg ovant. 
Det är väl så att man varit med om årstidernas växlingar så många gånger, att tant-hjärnan ställer om till rätt årstid.


Omställningen till normaltid, den har hjärnan svårare att acceptera. Kommer att kännas helknäppt att det är mörkt vid femtiden i morgon. 
Men man lär väl komma in i den vanan också. Fast den mörka tiden från nu och fram till slutet av januari.... den skulle jag gott klara mig utan. 




24 kommentarer:

  1. Vilken trevlig tradition att äta fredagslunch på restaurang. När det gäller lövbiff är tyvärr min erfarenhet att köttet har lite av skosula över sig. Det funkar bäst som rullader men behöver koka länge.
    Trevligt med tjejträff men halsbränna kan man klara sig utan.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog en evighet sedan jag åt lövbiff. Lär låta bli för evigt.
      Vi är 12 damer i ålder 48 till 76 som träffas. Finns fyra -fem yngre tjejer i byn också. Vore kul att få med dem också, men det är svårt att få in sjutton personer hemma hos någon. Åtta-tio tycker jag är det perfekta antalet kring ett bord. Igår var vi elva. Helt ok ! Ha det gott!Kram!

      Radera
  2. Den där normaltiden. Ja den är det ju egentligen inget fel på, den är ju normal. Men det där med att ändra klockan två ggr om året, det passar mig inte alls. Fick jag bestämma så slutade vi med det. Bums!
    Segt kött har jag svårt för nuförtiden, så jag gissar på att köttet som du fick - det hade jag inte kunnat få i mig.
    Önskar en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att min envishet... och bobdungen i mig...man slänger inte mat... fick mig att äta upp sulan.
      Vill också slippa byta tid.. och helst ha en tid med soluppgång kl 6 och nedgång kl 21 jämt. Fast jag vet...det funkar inte! Tack detsamma!

      Radera
  3. Så vackra höstbilder du visar. Härligt att se alla skiftningar och färger.
    Fin tradition detta med restaurangbesök på fredagarna. Vi brukar ofta köpa och ta hem lunchen på fredagar, inte varje, men ofta.
    Synd att maten inte var till belåtenhet. Segt kött, verkligen ingen höjdare.
    Vacker höstlik blombukett.
    Fint att ni kunde träffas igen. Det kanske blev mat på annan tid och då säger magen ifrån. Skönt det gick över.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magen vill inte äta sent. Och helst bara ha ett glas vin. Idag återgick jag/vi till normaltid vad det gäller maten, igen. Morgondagens byte av tid är ingen höjdare. Men värre på våren. Inte så många dagar i veckan som jag behöver bry mig om tiden, egentligen. Detsamma! Kram!

      Radera
  4. Normaltid är ju vår riktiga tid. Vore för väl om detta var sista gången vi ändrar.
    Trist att köttet var så segt🤨 lövbiff kan verkligen vara både och. Men trevligt ändå att äta ute och utsikten var ju fin!
    Här är både kala träd och bruna och orange träd (löven alltså)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni ligger lite efter oss vad det gäller höstandet.
      Vet att jag ätit mör, god och tunn lövbiff någon gång för länge sedan. Anser inte att skosulan som serverades, kan kallas lövbiff. Det samma!

      Radera
  5. Nu när jag läste kände jag igen namnet Hestra från det att vi såg en skylt när vi var i dina trakter Var ju tvungen att ta reda på varifrån ordet hestra kom. Mycket att slå upp i trakten vad gällde ortsnamn. Och roligt att veta.
    Mindre roligt för dig att få segt kött i tjocka skivor. Men bra att utsikten och salladsbordet var mer lovande.
    Så vackra bilder från en vacker trakt. Nu har jag ju sett lite av den.
    Vilken trevlig kväll det blev. Men mat, vin , godis och snacks sent gör ju att magen är piggare än vad kroppen i övrigt är. Den får ju jobba på.
    Skönt att du kom till ro så småningom.
    Härligt med en vacker höstbukett. Färska blommor vill jag också ha men brukar få köpa dem- Men utan vill jag inte vara.
    Önskar dig en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så lätt för dej att gå ut och plocka en bukett.
      Köpeblommor från stationen i Hestra brukar stå sig länge. Så det dröjer nog två veckor tills dess nästa bukett blir inköpt.
      Finns många Hestra i trakten. Byar och en stadsdel i Borås. Hestra, på andra sidan smålandsgränsen, det äten riktigt vital ort. Ligger ungefär en mil från byn där vi bor. Detsamma! Kram!

      Radera
  6. Skosulan i den lite finare restaurangen hade jag lämnat tillbaka. När jag var yngre gjorde jag som du och kämpade mig igenom segt kött. Men med tanke på vad dagens lunch kostar nuförtiden så lämnar jag tillbaka undermålig mat, även kall mat.

    Ja du, du har inte varit ute på ett tag, så din stackars mage är nog "coronaanpassad". Helt klart dags att ändra på det med mera regelbundna träffar. Magen lär nog vänja sig till "sena" kvällar så småningom;-)

    Den totalt onödiga omställningen till vintertid trodde jag ju att vi skulle slippa från och med i är. Så var det ju tänkt i EU, men sedan prioriterades ju det beslutet ned när Covid-19 slog till. Har viss förståelse, men vill absolut inte ha beckmörkt redan vid 16:30. Ingen idé att klaga heller, då vi inte ens kan påverka det hela...

    SvaraRadera
  7. Det är ju det! Mörkt för tidigt! Ingen höjdare för oss på rena rama landet. Inga gatlyktor här inte.
    Men inget vi kan påverka.
    För "feg" för att gnälla. Var många pensionärer på restaurangen, då vi var där vid ettiden. Ingen tycktes klaga!
    Och den hembakade kakan till kaffet, den var god.
    Har nog aldrig gillat att äta sent på kvällen. Lantisar äter kvällsmat vid sex- sjutiden.

    SvaraRadera
  8. Fina höstbilder. Jag säger sluta med sommar och vintertidsomställningar och återgå till normaltiden alltså den som började i natt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Känns lite förlegat med omställningen. Och våromställningen, den känns I kroppen.

      Radera
  9. En trevlig vana denna att äta "på lokal" på fredagarna. Segt kött är inte kul - är lite förvånad att du inte protesterade - eller åtminstone bad om en bättre kniv.
    Underbara höstbilder ... jag gilla det grå och disiga ... och de kala träden.
    Normaltid är det naturligaste och det tycker jag vi ska ha året runt!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Är för feg för att protestera. Tar vad jag får! Borde bli lite tuffare där!
    Dimma är vackert...och höstigt! Idag är det ingen älgjakt. Så det kan bli en runda i skogen. Kram!

    SvaraRadera
  11. Så synd att du inte var nöjd med maten. På restaurang vill man ha god mat, det är inte billigt att äta ute. Men det är svårt att klaga.
    På vardagarna äter vi vid 16.30-17.00, men på helgerna blir det lite senare, typ vid 18-tiden, och då är det gott med ett glas vin. Jag mår inte bra av att äta för sent.
    Och nu har vi den jobbiga vintertiden, tycker att vi skulle ha en och samma tid året runt.
    Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dej helt. Man mår inte bra av att äta för sent. Samma tid året om. Ett glas vin till maten, det är gott. Ibland. Inte varje dag. Ha det fint! Kram!

      Radera
  12. Jag åt sen middag igår kväll också. Min mage vill ha mat vid 17-18-tiden senast, så att äta efter 20 är ingen höjdare.
    Så vackra färger ute nu och idag är det fint solsken.
    Kram!

    PS Jag var utlandskorrespondent på Håfreströms pappersbruk, det skulle jag väl ha skrivit. De hade ju många kontakter med utlandet. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det borde ju inte funnits någon större tidning i Håverud. Korrespondera på tyska. Imponerande. Har helt glömt bort reglerna för de olika kasusen. Der, das, die, dem..... Hade nog svårt för det i skolan också. Men prata har man ju kunnat.... så man klarar sig...men skriva på tyska.... nej, det är svårt!
      Magen gillar kvällsmat vid sextiden. Och att få vara i fred med sitt jobb efter det! Tror att det är så för många.Kram!

      Radera
  13. Vilken trevlig tradition med fredagsbesök på restaurang. Jag gillar inte den här tidsomställningen. Det ska bli skönt när det en gång blir samma tid året om. Det funkade ju bra förr. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst funkade det. Även för bönderna. Ljuset räckte till utan att man behövde gå upp i ottan för det. Kram!

      Radera
  14. Så trevligt med tjejträff! Den här tidsomställningen lade jag inte märke till. Telefonen och datorn ställer ju om tiden automatiskt... och jag hade inte ens tänkt på att det blev någon tidsförändring. ( Jo, förresten. Klockan i bilen fick jag ställa om). Jag gillar normaltiden, alltså den tid som vi har nu. Hoppas att det kommer att bli den som gäller när beslutet en dag ska tas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut trevligt
      Känner mig lite seg i alla tidsomställningar. Hoppas att vi slipper ställa om mer, att man låter normaltid råda.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas