fredag 9 juni 2023

Uppskattade repriser

 


Tror att det kunde vara min sextionde skolavslutning i dag. Sommaravslutning. Möjligen minus någon, vet att jag "missade" någon då döttrarna var tämligen nyfödda.

Lite speciell stämning. Välkända sånger. Lite oorganiserat. Vackert i kyrkan. Uppskattat av alla. Sommarkänsla.

Få se om det blir ytterligare någon avslutning. Har iaf "skrivet på" timanställning för ytterligare ett år. 


En av mina bästa vänner hade också varit på skolavslutning idag  Hon har också jobbat en dag i veckan, trots att hon är pensionär.

Femtioett år är det i dagarna,sedan vi tog studenten. Inte mycket till student på den tiden. Men vita mössor, det hade vi båda. Och sjöng om studentens lyckliga dar, det gjorde vi...

Idag var det dags för en träff. Blir inte så ofta, bara någon eller några gånger per år. Det är alltid lika kul att ses. Vi har känt varann sedan vi gick i sjuan, och haft umgåtts mycket med familjerna. Så samtalsämnen fattas inte.


Vi träffades för lunch på en utmärkt restaurang, i Dalsjöfors, ett större samhälle utanför Borås. 

Förflyttade oss sedan två mil med bil, för att vandra runt sjön Mogden. Den ligger i Hökerum, i Ulricehams kommun.


Det är oftast så att vi brukar ta en ordentlig promenad, då vi ses under sommarhalvåret. Nytta och nöje, alltså


Hade tänkt ta med maken eller "pokerdamerna" på den 7,5 km långa vandringen runt sjön där Viskan har sin källa. Nu blev det väninnan som "fick äran" i stället. 

Vandringsleden gick mycket på asfaltsbelagd banvall samt på asfalt inne i samhället. Inte jättetrevligt underlag att gå långt på. Så man njöt lite extra då man fick gå på grusväg eller skogsstig.

Vi gick en hel del med sjöutsikt, men passerade också ett par intressanta byggnader. Säby säteri hade anor från 1600-talet. Träffade på den nuvarande ägaren och fick lite information om byggnaden.


Hökerums slott är en annan intressant byggnad. Här spelades filmen/tv-serien "Bröllop, begravning och dop" in. Många har säkert sett de stjärnspäckade filmerna, regisserade av Colin Nutley.


Viskan passerades förstås. Liten och oansenlig, det är den ganska länge under sitt lopp ner till Kattegatt.

Ett trevlig dag blev det. Idag igen. 

I morgon drar vi mot nya äventyr.  



18 kommentarer:

  1. Så roligt att träffa en gammal vän. De fyra äldsta barnbarnen har också haft avslutning idag. Här går de en vecka till. Men nästa fredag ska jag på B5’s avslutning. Länge sedan jag var på skolavslutning sist.
    Härlig runda ni kom ut på idag. Bröllop, begravning och dop var en rätt konstig serie… god kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om konstigheten. Var en hel del mor/farföräldrar på avslutningen. God helg! //Anna-Lena

      Radera
  2. Underbara, somriga foton, så fina så det nästan gör ont, ja, uppriktigt sagt så gör det lite ont, för den där försommaren finns ju bara i Norden. En fin dag fick du och din mångåriga väninna.
    Bröllop, begravning och dop har jag nog missat..men kanske jag får möjlighet att se den i alla fall. Man vet ju aldrig.
    En fin helg önskas- Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kritikerrosade tv-serie och film. Tycker att den var för pratig.... Colin Nutley jobbar nog så. Men många fina vyer från platser i trakten av Ulricehamn.
      Det är vackert nu! Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Vilken fin promenad ni tog, och visst har jag sett delar av den serien du skrev om! Den lilla videon får jag lyssna på när jag fått tillbaka mitt ci på örat! Viskan, va kul, för den ramsan i skolan om de halländska åarna "laga ni, så äta vi" den kommer man ihåg! Kul att få se Viskan på foto!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är inte mycket för världen i våra trakter. Viskan alltså.
      Bor i trakterna av alla de fyra flodernas "upprinnelse". Som barn nära Viskan. Numera mellan Ätran och Nissan. Favoritbadplatsen är en del av Nissan. Och i Värnamo, i närheten av dottern, där rinner Lagan.
      Floderna har haft stor historisk betydelse, då när inga vägar fanns, så var det så man reste och vid floderna man anlade sina byar.
      Men det är inga stora vattendrag. När man åker norrut och passerar de vattendragen, inser man att våra små vattendrag bör benämnas åar.
      Hoppas att du snart får hörseln tillbaka. Kram//Anna-Lena

      Radera
  4. Du som inte alls gillar det "riktiga" pensionärslivet ska nog fortsätta jobba så länge du bara kan. En granne till mig som är 81(!!!) år jobbar fortfarande på en skola med musikinriktning här i Täby. Hon är också musiklärare, precis som du. Ni verkar vara långlivade ni musiklärare;-)

    Härliga bilder från din promenad. Det är sommar det:-)

    PS. Tyckte att sången var riktigt bra. Är visserligen tondöv, men ändå:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommar och sommarlov
      Jodå, jag jobbar på. Får bara vara uppmärksam på kroppens mående.Men än känns det som om det gamla kroppskrället okejar fortsatt jobb. Har en liten vision... jobba fram till julen -25. Då skulle det bli exakt 50 år i skolans "tjänst' God lördag! //Anna-Lena

      Radera
  5. Här firade också studenterna igår. Mitt emot mig bor tydligen en sådan, för jag hörde festen till någon gång fram på småtimmarna. Jag hade fönstret öppet... vill inte missa chansen när det äntligen blev en varm dag.
    Den högljudda festen gjorde mig inget, det var mest musik som hördes. Och avslutningseleverna är väl värda sin fest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det kändes som positiv störning av nattsömn. Studentfest, det hör man inte så ofta tonerna utav.
      //Anna-Lena

      Radera
  6. Skolavslutning ... och tänk att jag fortfarande minns känslan av frihet den dagen man fick gå på sommarlov!
    En härlig promenad blev det och som alltid fina bilder!
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarlovskänsla är något speciellt ! För en gammal lärarinna så innehåller det en dos av tomhet. Tack och kram! //Anna-Lena

      Radera
  7. Förstår att du kan blicka tillbaka på en mängd skolavslutningar. Vackra minnen kan jag tänka mig, med glada och förväntansfulla barn, inför sommar och skollov.
    Trevligt med promenad med väninnan. Fint att få följa med och se lite av allt det vackra som ni njöt av. Härliga bilder.
    Trevlig helg och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert nu. Men torrt ! Tack och kram//Anna-Lena

      Radera
  8. Nog är det något alldeles speciellt med skolavslutningar och det har ju blivit några under resans gång. I år blir det nog ingen för min del men nästa år hoppas jag på lilla S.
    Vilken alldeles utmärkt och trevlig dag det blev med väninnan. Trevliga trakter vilket framgår av dina bilder.

    Önskar en god lördagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gå runt en sjö, det är bra vandringar. Man kommer alltid sjönära någon gång. Och så blir det automatiskt en runda. God kväll//Anna-Lena

      Radera
  9. Svar
    1. Absolut. I den mån det blir grönbete. Blir ju väldigt dåligt med det om det inte kommer regn..//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas