torsdag 8 juni 2023

Återvändare

 


Jodå, den hängde kvar. Det var åtta år sedan jag var här senast, och den största anledningen var då att leta upp just "sådana här", skriva sitt alias i den lilla loggboken som ligger inne i petröret ( jo, det är så pet-flaskor ser ut innan de "blåses upp") och sedan gå in i datorn - eller mobilen-  och på hemsidan - eller i appen-  och checka av att man hittat just denna "gömma". Målet... antagligen var det vägen som var målet... men det handlade också om att få till  ett antal "loggar", för att få lite "respekt" i denna speciella "värld"- geocachingvärlden. ( Kollar i appen å mobilen- jag har 3312 loggar- lite för lite för att vara någon av de "stora". )

Geocaching- ja, det är både en rolig och konstig sysselsättning- många konstiga "regler" som motsäger varann... om man bryr sej om att följa dem.... många "lite annorlunda" människor som finns bland dem som har tiotalstusen hittade gömmor.

Mitt intresse för geocaching är för tillfället lika med noll.  Men jag fick ändå en flashback, en ganska positiv sådan, då jag kikade bakom info-tavlan och upptäckte att det var sig likt, som det var för åtta år sedan...


Maken är ännu mindre förtjust i värmen och torkan än vad jag är. ( Jag "står ju ut" genom att åka och bada  några timmar varje dag) Han vill helst vara inomhus, iaf efter lunch. Idag behövdes jag inte i skolan, det är ju avslutning i morgon, så då lockade jag med honom på en liten roadtrip till Falbygden. Vi kom iväg före klockan halv åtta....


... stannande till  i  ett ganska morgonsvalt Falköping före klockan nio, och fikade med lite goda onyttigheter...


... innan vi begav oss knappa två mil i nordostlig riktning, upp på ett av alla de okända västgötaberg som finns, Brunnhemsberget, för att återvända till Faledreven.  Här var jag tillsammans med min vän, bloggvän och geocachingkompis Inga, samt ytterligare två geocachingtjejer från falköpingstrakten, för ganska exakt åtta år sedan. 

Inga lämnade tyvärr jordelivet för sex år sedan, i september. Jag saknar henne och de få år som hon var en väldigt god vän till mej.. Och kollega... hon var också mellanstadielärare, ett år äldre än jag.... 

Har länge tänkt, att till Faledreven vill jag åka tillbaka, tillsammans med maken, för där var så vackert. 


Längs vägen som vi vandrade, ca 3 km i enkel riktning, har det funnits mängder med hus, torp och bakstugor. Idag är alla utom två borta, men det finns stengrunder kvar, det finns stenmurar, äppelträd, syrener, andra blommor och buskar som fanns i trädgårdar förr i tiden. Alla tidigare bebodda platser  är markerade med en tavla, där namn, födelseår och dödsår, samt ev. flytt från den långa "dreven",  anges. 


Det är svårt att återge vackerheten på foto. Det är otroligt vackert längs den gamla fägatan. Massor av blommor, som sagt. Just nu står skogsnävan, midsommarblomster, för den mest färgrika vackerheten. Här har en makaonfjäril kommit på besök...


En bild att njuta av då det blir vinter....

Aklejor och gamla aplar finns kvar som minnen från den tid som var, då på artonhundratalet, när Faludreven var full av liv och rörelse.


Faludreven slutar vid Ruskela Källa, en gammal offerkälla som aldrig sinar. I området finns också ett stort antal fornlämningar, gravar och stensättningar sedan brons och järnålder. 
Falbygden, det är "Sveriges vagga", även om mälardalingarna hävdar att det är där Sverige uppstod.

Tyvärr var det mygg vid källan, och mygg gillar mig... så jag vände snabbt på klacken och gick därifrån.

Samma väg tillbaka....


Vyerna blir ganska annorlunda, då man ser på den från ett annat håll.


Och visst är lupiner också vackra, trots att de kallas ogräs...


Dags för lite lunch.
Jag hade kollat in restaurangen på det anrika och kulturmärkta Mössebergs hotell. Där serverades det bra mat, hade jag sett via trip advisor.
Vi blev inte besvikna. Salladsbuffé, som även innehöll lite sill och lax, samt ett antal "huvudrätter" att välja på. Allt upplagt som buffé. Man kan ju inte smaka på allt, men jag plockade från fisken och den vegetariska maten. Kummel i dillsås... helt underbart gott. 

Hit vill jag gärna återvända.

Falbygdens ost fick också ett besök. Blev inte så mycket inhandlat, en stor ost från Vrigstad och några små dessertostar. Det är lite olika med utbud från gång till gång. Idag var det mindre bra....


När Inga och jag träffade geocaching-tjerna från Falbygden, så tipsade de om ett område med både geocacher och speciell växtlighet. Nolgården, Näs. 
Dit tog jag med C-E bara någon vecka efter utflykten med Inga. Möttes av synen av en fallfärdig lada samt ett antal vindkraftverk. 
( Ladan har förstås rasat ihop ännu mer under de åtta år som gått)


Vi möttes också av en enorm blomsterprakt. Ett antal ganska ovanliga arter växer på de speciella sandkullar, som utgör naturreservatet.
Minst tre gånger har vi besökt platsen. Skulle tro att det var 2018 som senast. Skitsommaren, då allting torkade ner. Kommer ihåg att jag  var besviken. Det fanns inte alls så många blommor som tidigare.


Idag var här också torrt.  Det blir ju extra torrt, då det är sandjord. 
Det väldigt ovanliga fjädergräset, det hade spritt ut sig ordentligt sedan sist. Det är ett gräs som tycks torka och sol.



Den otroligt vackra blodnävan var på gång att slå ut.

Nära släkt till skogsnävan förstås, men  annorlunda i färg, blad och i växtsätt.


Jag har en fäbless för blåa blommor.
 

Drakblomman stod i blom, i ganska många exemplar.


Trollsmultron.


Solvända.

Backklöver.

Jodå, alla de arter som jag förväntade mig att se, de fanns kvar. Men det var färre exemplar. Det blir kämpigt för blommorna att stå emot den obarmhärtiga solen... och värmen... som har "utlovats " tio dagar framåt. 

Vi är många som längtar efter regn.... och efter det sol och värme igen. Vi behöver ju båda delarna...

Hemåt gick resan. 


Ytterligare ett stopp blev det. Basta kvarn, utmed Ätran. Där gör man egen glass, gelato, Otroligt god. En bra avslutning på en fin resa, en återvändarresa. 




21 kommentarer:

  1. Geocaching har jag inte sysslat med, min mobil bara drygt ett år... men sonen ute med frun ibald. Här ska man lägga en liten "skatt" i lådan. Vackra bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man göra. Är nog grundtanken. Tack ! Det är vackert nu!//Anna-Lena

      Radera
  2. Många tack för ditt härliga blommande inlägg. Blodnävan är så fin, vi hade mycket av den på vår tomt på Åland, solvändan detsamma. De nordiska örterna, växterna är ljuvliga, så äkta på något sätt. Geocaching har jag aldrig sysslat med själv men har flera vänner som har gjort det och gör det. Men ack att ni har det så torrt och så varmt ännu. Förstod på min dotter att det ska bli varmt nästa vecka också i Sverige.
    Att äta onyttigheter ibland tror jag att är riktigt nyttigt. Ibland ska man unna sig, njuta av det goda i livet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det också! Onyttigheter behövs ibland.
      Jag, tänk om vi kunde få lite regn. Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Geocaching har jag aldrig sysslat med men hör att en del verkligen fastnat.
    Vilken trevlig utflykt som du lockade med maken på och så många trevliga och goda stopp det blev. Jättefina bilder från er dag!
    Då har du sommarlov nu får man väl säga!

    Önskar en god kväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bara vara med på avslutningen i morgon. Sen så..
      Tack och kram//Anna-Lena

      Radera
  4. Fantastiskt fina bilder som verkligen visar mångfalden av blommor i "dina" trakter. Kul att du fick maken med dig på utflykten. Ni verkar vara riktigt morgonpigga människor;-) Ja, och om man är morgonpigg hinner man med mycket. Du verkar vara expert på olika områden i Öster- och Västergötland. Kännedom om godbitarna gör ju att helheten av utflykten blir perfekt, vandring och mat:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte Östergötland. Möjligen delar av Småland. Helhet passar nog mej! Inte morgonpigg. Men måste ibland. God kväll! //Anna-Lena

      Radera
  5. Så himla intressant. Mycket som jag inte hade hört talas om.
    Tack för tips. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra utflyktsmål... speciellt faledreven. Ha en fin fredag//Anna-Lena

      Radera
  6. Det är konstigt att så mycket blommar fast att det är så torrt.
    Geocaching har aldrig lockat mig, men vet många som sysslade med det för en del år sedan. Det är inte ofta man hör någonting om det nu.
    Idag har B5 och jag badat. Han tyckte det var så mysigt. Vi satt på bryggan på min handduk. Han ville ha sin om sig. Då var han så gullig och la sin om mina axlar också.
    Nu sover han gott, hoppas han inte vaknar innan 7 iaf. Sen ska han ju vara i skolan 8.50. Här går de en vecka till. God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har sen avslutning. Tror att det var så i Värnamo också.
      Var riktigt nördig med geocaching under några år. Nu lockar det inte alls.
      Fint bad tillsammans med barnbarnet!Gott i vattnet nu...inte bara för vinterbadare. Ha en bra fredag!//Anna-Lena

      Radera
  7. Det är otroligt fint på dina promenader.
    Nu ska det också bli varmare här, då hoppas jag på egen blomprakt.Till dess får jag nöja mig med dina bilder. Gott så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg ett väldigt vackerbäng vi Vilhelm Pettersson Bergers hus. Massor av vackra blommor. Så du har mycket att se fram emot..Här är det gör torrt och varmt för att blommorna ska hålla sig mer än någon dag. Tråkigt! Ha det fint !

      Radera
  8. Geocaching har jag bara testat ett par gånger och då med vänner. Riktigt trevligt men det är inget jag vanligtvis gör.
    Vilken trevlig utflykt. Och trots att det är torrt ute är det ändå förhållandevis grönt ute med vacker blomning. Blir förvånad över att det blommar och grönskar så vackert trots torkan.
    Faledreven har jag inte besökt med trakten runt Falköping har jag delvis besökt. Har släktingar här. Mösseberg vet jag haft bra mat och roligt att det fortfarande är så.
    Kan tänka mig att ni kan hem och hade fina upplevelser med er.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket god mat!
      Ser då torrt ut på sina ställen. Där växterna går lite skugga, så är det frodigt och grönt. Ha en fin dag ! !//Anna-Lena

      Radera
  9. Tänk vad vår natur är vacker! Du bjuder som vanligt på fina bilder. Kul att du fick med dig din man.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så svår att få med, bara det inte är för varmt... eller kallt...Vi åkte tidigt för att det inte skulle bli så varmt. God fredag...och tack! //Anna-Lena

      Radera
  10. Geocoahing har jag inte hört talas om tidigare. Låter riktigt intressant måste jag säga. Sverige är fantastiskt vackert, du bjuder verkligen på vackra bilder. När det är som varmast vill jag antingen hålla mig inomhus eller i vatten. Inomhus gärna med AC, det svalkar skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten är gott! Svalare idag! Kram //Anna-Lena

      Radera
  11. Ett underbart inlägg med en fantastisk blomsterprakt! Geocashing är inget jag sysslat med, men verkar intressant.
    Regn behövs verkligen nu ... en upprepning av sommaren 2018 vill jag inte ha!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas